Fri klädimport - 10% billigare

Analys för vad?

Det verkar som detta är något prisfixeringsforum.
10% på fri klädimport?
Vad skulle det påverka?
Vi kan lika gärna lägga ner alla butiker och importera själva, det ska ju trots allt bli lägre priser?
Det är bättre om forumet kan lägga fram något väsentligt än detta!
 
Re: Analys för vad?

Ringqvist; sa:
Det verkar som detta är något prisfixeringsforum.
10% på fri klädimport?
Vad skulle det påverka?
Vi kan lika gärna lägga ner alla butiker och importera själva, det ska ju trots allt bli lägre priser?
Det är bättre om forumet kan lägga fram något väsentligt än detta!

Håller verkligen inte med dig Daniel. Att detta forum tar upp en prisdebatt tycker jag har hög relevans. De flesta lever under mer eller mindre knappa resurser och då har prisbilden stor betydelse. Att få tips, råd och känsla för hur framtiden utvecklar sig har hög relevans.
 
Ringqvist; sa:
Det verkar som detta är något prisfixeringsforum.
10% på fri klädimport?
Vad skulle det påverka?
Vi kan lika gärna lägga ner alla butiker och importera själva, det ska ju trots allt bli lägre priser?
Det är bättre om forumet kan lägga fram något väsentligt än detta!

Dålig dag på jobbet? Nageltrång? Sura uppstötningar?
 
Vad det handlar om är ju att framöver kommer fler tillverkare att kunna lägga ut mer av sin tillverkning i Kina (dock så är det inte helt fritt för ökningen till varje enskilt land är max 7.5% per år, fram till 2013 (har för mig det var 2013 iallafall).

Så visst, priserna kanske kommer sjunka en del, men de stora volyerna ligger inte i friluftskläder utan inom den vanliga tekoindustrin.

mvh Christian
 
Re: Analys för vad?

Ringqvist; sa:
Det verkar som detta är något prisfixeringsforum.
10% på fri klädimport?
Vad skulle det påverka?
Vi kan lika gärna lägga ner alla butiker och importera själva, det ska ju trots allt bli lägre priser?
Det är bättre om forumet kan lägga fram något väsentligt än detta!

Vad är det med dig? Jaq tror att de flesta tycker att detta är en väldigt väsentlig debbat. De flesta har inte en mindre förmögenhet undanstoppad för friluftsprodukter. Så därför pratas det mycket om priser här på forumet.

Jag har tidigare värnat om butikerna i Sverige, men ärligt talat så börjar jag bli trött på det hela. Om de inte klarar av att konkurera så är det kanske bättre att dem läggs ner. Lite "off topic": Jag pratade med en snubbe för några dagar sedan som hade egen firma och hade en vinstmarginal på 60% (!) på de produkter han sålde. Hur kunde han ha det? Jo, det fanns ingen som konkurerade med honom.

Dock tror jag inte att dem nya reglerna kommer att innebära särskilt mycket för priserna på friluftskläder i Sverige. Det kommer nog att påverka den vanliga kollektionen mer än friluftskläderna.

/
 
Re: Re: Analys för vad?

A.S.; sa:
Jag har tidigare värnat om butikerna i Sverige, men ärligt talat så börjar jag bli trött på det hela. Om de inte klarar av att konkurera så är det kanske bättre att dem läggs ner.

Men detta är ju en helt annan debatt. Vad som nu händer är att dörrarna sakta öppnas ännu mera för att sy upp sina kläder i Kina. Något som vi ju vet om att det redan sker inom Friluftsbranschen en hel del.

Det är i de kläder som det idag står Portugal eller Grekland som det imorgon kanske står Kina. Men på utsidan kommer det fortsätta stå Fjällräven, Haglöfs, Tierra och alla de vanliga märkena.

Det kommer vara samma gamla märken, i samma gamla butiker, men med en något billigare tillverkningskostnad. Och det vet vi ju sen tidigare att även om de lyckas pressa sin tillverkningskostnad så behöver det automatiskt inte märkas i slutpriset då konkurrensen i Sverige är för liten för det.

vad vi kan hoppas på är att vinstmarginalen blir så hög att någon ny utländsk butikskedja skall få upp ögpnen och starta en etablering.

mvh Christian
 
ingen prissänkning

Jag tvivlar starkt på att priser över huvudtaget påverkas av detta. butiken/importörerna kommer äta upp hela skillnaden och skylla på ökade produktionskostnader. samtidigt som dom ökar sin vinst.

M
 
Re: Re: Re: Analys för vad?

chralm; sa:
Det kommer vara samma gamla märken, i samma gamla butiker, men med en något billigare tillverkningskostnad. Och det vet vi ju sen tidigare att även om de lyckas pressa sin tillverkningskostnad så behöver det automatiskt inte märkas i slutpriset då konkurrensen i Sverige är för liten för det.

vad vi kan hoppas på är att vinstmarginalen blir så hög att någon ny utländsk butikskedja skall få upp ögpnen och starta en etablering.

mvh Christian

Precis. Det kommer säkert att dyka upp något annat som butikerkedjerna kommer att skylla på.
Det är bara synd att Sverige är egentligen en för liten marknad för att en utländsk investerare ska bry sig om att öppna en friluftskedja.
/
 
Lägre priser.

Det borde märkas en prissänkning på kläderna.Visst kan klädhandlarna vara fula och låtsas som ingenting och fortsätta ha oförändrade priser,men om dom sänker priserna så handlar folk mer och då tjänar dom ändå på det hela.

Mer och mer kläder kommer att tillverkas i Kina,den saken är klar. Hur många har tittat inuti sina jackor/byxor/tröjor och läst dom små etiketterna där det står tillverknings land? Jag tittade på min The North Face jacka och där står det "made in China".Jag har även tittat på dom flesta andra kläder jag har och där står det också "made in china",oavsett märkes namnet som står på utsidan av kläderna.Vi konsumenter borde märka av prissänkningar på kläderna.

För en annan som är en vanlig arbetare och inte har obegränsade ekonomiska tillgångar,så tycker jag att priser på kläder är en väldigt viktig sak att diskutera på detta forum. Att jämföra priser och att tipsa varandra om prisvärda kläder är bland det bästa på kläder forumet.

/David
 
Bortsett från lite brus tycker jag att inläggen här tecknar en intressant bild av friluftsmarknaden i Sverige. Klädimportsavregleringen innebär sänkta kostnader för märkesdrakar som Haglöfs och Tierra, den slutsatsen kan man dra. Men dessa sänkta kostnader kommer inte konsumenterna till godo i form av sänkta priser i handeln utan utnyttjas till att höja marginalerna längre bak i kedjan, vilket är möjligt då konkurrens är bristfällig.

Men vari består den bristande konkurrensen? I vilket led tas de högsta marginalerna? Hos tillverkarna eller ute i handeln?

Eftersom inga prissänkningar sker, kan man misstänka att det föreligger brott mot konkurrenslagstiftningen i något av leden, dvs har vi någon form av kartellbildning?
 
Nu skall ju tilläggas att öppnandet av gränserna har ännu inte sett så allt som skrivs här är ren spekulation, inte fakta. Vi kanske vaknar upp en morgon om 3 månader och upptäcker att alla friluftskläder är 10% billigare än idag, men jag tror inte det.

Jag tror inte det är en kartelbildning.Jag tror snarare att det är så att vi är ettt litet land som av hävdhar flera inhemska starka märken, som vi gladeligen betalar mycket pengar för.

Dåär det svårt att slå sig in som utomstående, och den inbrytning som skett är ju också mera i low-end-delen. Den som vi gärna handlar billigaste delen av, och struntar i ett vi alla 'vet' att svenska produkter är bättre.

High-end-deen har en mindre kundgrupp, som inte är lika priskänslig, coh då är det svårare att slås ig in, särskilt i ett land med stora geografiska avstånd.

Vad jag mera tror på är att marginalen kanske blir större under 2005, och att denna större marginal kan gra det mödan värt för något utomstående att röra om i grytan.

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae Billigare ylleunderkläder? Kläder 12
Billigare kängor utomlands? Kläder 2
Billigare vindtäta fleecetröjor? Kläder 4
Billigare North Face Jackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.