Freeloader solcellsladdare

Samma här!
Jag beställde i slutet av juni och har inte fått dem. Inget svar när jag ringde dem, däremot mailade jag dem och då fick jag svaret att det måste kommit på avvägar, men att de skulle kolla upp det. Fast jag har inte hört nåt ännu. Får höra av mig till dem imorgon... Sticker till fjällen 25 augusti och då ska den ju med!

Ja det var samma svar jag fick, efter mejl kontakt, och att huvudlagret i England var stängt för semester!
Men jag mejlade igen att jag MÅSTE ha den senast den sista Juli, för då skulle jag upp till fjälls.
Nu hade jag ju beställt "globertrotter" paketet, med stora solcells duken till Freeloadern åxå...
Då ringde en kille från Jorvik och lovade skicka en Freeloader utan det övriga, och den dök upp någon dag senare :) Så det var ju snyggt jobbat iaf.

Men nu hemma igen, och fortfarande inte ett ljud om dom varor jag saknar, så dags å mejla igen!

För övrigt lovade jag ett litet utlåtande åxå: Tycker väl den funkade helt okej, fast saknade helt klart duken att hänga på ryggsäcken!
Själva freeloadern har som ingenting att fästa/hänga upp i, och man vill ju inte gå å hålla i den heller....

Ska testa mer när/om jag får resten av sändningen :)

//MD
 
Spänningen stiger...

Och då menar jag inte i freeloadern, utan i leveransen ;)

Fick ett psykbryt nu ikväll eftersom jag inte hört ett knyst om mitt saknade kolli....så ett argt mejl flög iväg kring 8 tiden till Jorvik!

Och vips, en timme senare kommer ett svar!! (21:12 en torsdag, inte illa)

En försenad leverans från England, och missat mitt senaste mejl till dom var orsaken...
Visst, kan va en nödlögn...men hey,shit happens!

Iallafall så kommer resterande varor levereras till mig, så snart dom anländer genom tullen....
OCH, dom återbetalar mig mellanskillnaden!! Så jag betalar bara för freeloadern som jag fått vid tidigare tillfälle!

Så i slutändan, mkt bra skött trots en del strul och väntande :)
Det är så det ska skötas!

//MD (en för tillfälligt nöjd kund)
 
Att tänka på när det gäller att ladda USB-tillbehör är att en del av dessa totalvägrar att ta in ström från USB-bussen innan den har förhandlat med en dator - just det, kräver en fullödig dator/laptop mer rätt installerad drivrutin innan den slår på laddningsknappen!!!

Det beror på att enligt USB-standarden så skall inkopplade enhet förhandla med datorn innan enheten får dra mer än 2 mA och några tillverkare lyder detta bokstavligen och kommer direkt i krock med tex. en extern laddare som definivt inte har en hel PC-inbyggt i sig. Många USB-enhetstillverkare har gjort egna små trix för att går runt detta för att meddela USB-enheten att den inte är kopplad till datorn utan en laddare och det är fritt fram att dra ström - dessvärre gör inte alla på samma sätt utan tillverkarna har sina egna trix - ofta avsiktligt för att knyta produkten till bara sina egna tillbehör (tänk ipod) - nu är dock ofta trixet för många mindre kända enhetstilverkare att man koppla ena dataledareni USB-bussen till jord med en motstånd och den andra dataledare till plus, också via motstånd.

Det här gör att oberoende laddtillverkare som tex solcellsladdaren måste hantera en uppsjö olika trix för att starta laddningen till inkopplad USB-enhet - och dessa kanske sträcker sig till just sagda motstånd som hålle dataledarna upp resp. ned men dom kan inte garantera att deras USB-laddning kommer att fungera till alla USB-produkter - för det är omöjligt att lova om det ser ut idag.

Förhoppningsvis så hittar man en standard för detta så småningom bland USB-pryltillverkarna...

... varför göra något enkelt när det kan göras krångligt...
 
Det var som tusan. Jag trodde att min beställning av solcellsduken från Jorvik var den enda som kommit på avvägar men tydligen inte. Jag beställde i slutet av juni. Efter mycket väntande blev första mailsvaret att den var på väg. Sen hade den tydligen paketet försvunnit och en ny skulle skickas. Senaste svaret var att deras produkter sitter fast i tullen. Men när dom är igenom tullen så ska dom skicka min solcellsduk. Ska komma den här veckan. Jaja, den som lever får se.

Jag köpte för övrigt en nödladdare på Clas Ohlson i somras som man stoppar in 4 vanliga AA-batterier i och som har en USB-kontakt. Så dom finns.

/ Jote
 
Det var som tusan. Jag trodde att min beställning av solcellsduken från Jorvik var den enda som kommit på avvägar men tydligen inte. Jag beställde i slutet av juni. Efter mycket väntande blev första mailsvaret att den var på väg. Sen hade den tydligen paketet försvunnit och en ny skulle skickas. Senaste svaret var att deras produkter sitter fast i tullen. Men när dom är igenom tullen så ska dom skicka min solcellsduk. Ska komma den här veckan. Jaja, den som lever får se.

Jag köpte för övrigt en nödladdare på Clas Ohlson i somras som man stoppar in 4 vanliga AA-batterier i och som har en USB-kontakt. Så dom finns.

/ Jote

Ja välkommen i klubben då :)
Verkar ha vart strykande åtgång på dessa i sommar, eller så glömde kanske någon beställa från England...."kommit bort" verkar vara standard svaret iallafall!

Nåväl, dom dyker väl upp förr lr senare...

//MD
 
Tack. :)
Kan bara konstatera att paketet kom inte förra veckan som det var lovat. Jag ska maila Jorvik igen och se vad för ursäkter som kan komma fram den här gången.

/ Jote
 
Still waiting...

Ja inget paket har landat hos mig heller så...

Firade faktiskt tre månaders jubileum förra veckan (3 månader sen beställningen lades) ;)

Berätta gärna vad för svar du får, så kan vi ju jämföra om inte annat :p

//MD
 
Fick ett mail 2/9 där det stod att dom hade varit iväg på mässa och att dom hoppades att prylarna hade kommit till deras lager. Dom skulle återkomma dagen efter men så här 8 dagar senare har jag inte fått ett mail.

Det börjar nästan bli komiskt. Jag ska slänga iväg ett mail och kolla läget.

/ Jote
 
humor må jag säga

Fick åxå ett mail den 2/9 att krediteringen skulle synas på mitt konto om nån dag....
Och faktist så dök det upp en slant på kontot :)

Men fortfarande inte en skymt av resterande paket dock!

Hade t.om hunnit glömma bort att jag beställt grejer av dom, tills jag såg ditt inlägg i tråden.
Spännande höra svar på ditt mail denna gång :)

//MD
 
Jag skickade ett mail igår och sa att dom har fram till fredag 26/6 att skicka solcellsduken till mig annars ville jag ha pengarna tillbaka. Fick ett mail en timme senare där dom sa att den skulle komma senast torsdag den här veckan. Annars skulle jag skicka in mitt kontonr till dom så ska dom sätta in mina pengar på det. Hmm...

Jag får börja med att se om jag får något paket eller ej.

/ Jote
 
Jag skickade ett mail igår och sa att dom har fram till fredag 26/6 att skicka solcellsduken till mig annars ville jag ha pengarna tillbaka. Fick ett mail en timme senare där dom sa att den skulle komma senast torsdag den här veckan. Annars skulle jag skicka in mitt kontonr till dom så ska dom sätta in mina pengar på det. Hmm...

Jag får börja med att se om jag får något paket eller ej.

/ Jote

Antar att du menade 26/9 (inte 26/6), annars har dom grymt länge på sig :p

Jag har ju fått utbetalt mellanskillnaden, alltså bara betalat för Freeloadern.
Och nu känns det snart som att jag skiter i om duken kommer eller inte, ligger ju inte ute med pengarna längre så... Hoppas iofs att den kommer nån gång, beställde den ju för att jag ville ha den!

Men blir svårt irriterad på säljare som lovar och lovar, men inte levererar....

Hade detta vart ett köp som gjorts i en butik (och inte på nätet) så hade saken vart klar och kompenserad för länge sen! Klart lättare förhandla när man står öga mot öga....

Men jag håller tummarna för dig, och ge inte upp!! :)

//MD
 
Sorry.. ska så klart vara 26/9. Ska bli spännande och se om den kan dyka upp den här veckan fast jag tvivlar.

/ Jote
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.