Solcellsladdare Iphone

Har tittat efter en solcellsladdare som funkar att ladda Iphone med, helst även vanliga AA-batterier till GPS:en. Den jag fastnat för är, Vaude Solar Charger VD 3400 LI, dock har jag hittat väldigt få omdömmen så jag hoppas att någon/några på utsidan har testat och kan ge + och - för produkten.

Naturligtvis är andra liknande produkter med omdömme intressanta.
 
Bara man har klart för sig att med dom små solcellpanelerna i dessa kit så är det ingen under av strömgenerering och värdena i laddningstid som redovisas passar för solnivåer nere i Afrikas Sahara ungefär och knappast i en allt jämnt ganska sned sol i norra sverige sommartid.

Att hålla igång en nalle/GPS för nödberedskap kan fungera, men knappast för att mata en som håller på med sin smatphone/ipad och SMS:ar och surfar hela dagarna...

En sak att tänka på är att smartphones GPS ofta inte fungerar självständigt utan måste ha kontakt med en eller flera basstationer som kan ge tid, satellitkalender och en grov position innan de kan hitta rätt - dom är inte alls lika säkra och har dom algoritmer i mjukvaran (en licensfråga och därmed kostnad) som krävs för att leta rätt på satelliter och synka in efter att man startar telefonen - i det avseende är en riktig GPS mycket säkrare.

En obestridlig fördel med solpaneler är dock att man kan fylla på helt utkörda batterier när och det fins dagsljus om man låter det ta sin tid, det kan man inte göra om man bara har helt utkörda batterier... (det indikerar iofs. dålig planering om man hamnat i den situationen med helt tomma batterier)

Viktmässigt skall man inte glömma och jämföra med hur mycket energi man kan få med sig i form av 1.5V litiumbatterier (R03/R6 oftast för GPS) i jämförelse med en solcells-batterikit

Laddning av telefonen och kameror är dock ett problem då ca 50% av energin i batteripaket (oavsett om det är drivet av torrisar, 1.5V-Litiumbatterier, NiMh R03/R6 batterier eller LiIon-pack med solpanel) som laddar telefonen/kameran förloras i olika förluster under laddningen och att telefonen i sig ofta blir väldigt aktiv och strömslukande under laddningen då den tror att det är fri tillgång till energi så fort laddsladden är inkopplad.

Tyvärr är laddsystemen för LiIon/LiPol-batterierna och apparaterna med dessa inte speciellt effektiva även om batteriet i sig har hög laddningsverkningsgrad... det är inte designat att kunna laddas effektivt i situationer med väldigt liten tillgång av elenergi som solcellsenergi.
 
Senast ändrad:
En sak att tänka på är att smartphones GPS ofta inte fungerar självständigt utan måste ha kontakt med en eller flera basstationer som kan ge tid, satellitkalender och en grov position innan de kan hitta rätt - dom är inte alls lika säkra och har dom algoritmer i mjukvaran (en licensfråga och därmed kostnad) som krävs för att leta rätt på satelliter och synka in efter att man startar telefonen - i det avseende är en riktig GPS mycket säkrare.

Jag trodde alla de funktionerna satt i GPS-chippet?
 
Det beror på hur pass smart GPS-chip telefontillverkaren har stoppat in i telefonen - tänk på att dom också hyvlar kostnader och asiater har stor motstånd att betala för patent och licenser och helt enkelt skippar det även om stödet i chippet existerar...

Just detta mycket svårt att kontrollera då det finns täckning mot mer än en basstation nästan överallt utom avsides svensk skog i norrland eller fjäll - där man verkligen behöver en fungerande GPS om det krisar...

...en variant är att prova och se om den kan få koordinater när telefonen kallstartar i flygplasmode och har varit avstängd i några dagar... - dock är jag inte säker om telefonen har slutat lyssna på basstationer och skaffar sig hint i det läget...

Prova vid tillfälle att kallstarta upp telefonen i ett ställe med obefintlig oringbar radiotäckning men ser himlen duglig för GPS-bruk efter att har varit avstängd några dagar i tex. i vandring i fjällen, djupt inne i norrlandskog etc. och sedan försök få en koordinat inom rimlig tid... para det att dina batterier är nästa slut och telefonen dessutom förtvivlat försöker roama basstationer med max uteffekt anrop mest hela tiden och det är snart adjöss med det som var kvar av dina batterier... (alla som har varit nere i gruvor och tunnlar utan GSM-täckning vet att en nalle ganska snart är tom på batterier om man inte stänger av eller läger över till flygplans-mode)

Även en handhållen GPS kan ta rundlig tid upp till 20 minuter om den inte har en aning var den är och kanske startar med att den är på andra sidan jorden i sina antagande och sakta måste extrahera data som kommer från satelliterna. Det är satellitkalendern som är det viktiga då den berättar var, när och hur dessa rör sig och man måste dessutom ha en exakt klocka just där du är för att börja kunna koda av, vilket kräver synkning mot flera satelliter i olika riktningar innan den klockan är rättad - det är mycket råtta på repet i en kedja vid en kallstart och allt måste fungera innan en korrekt koordinat visas.

smartphone kör genvägen att de frågar basstationerna/Internet istället och i en del fall har stödet för extraktionen med att ta ut startup-data från satelliterna vid kallstart försvunnit helt även om själva GPS-chippet kanske stöder det. Skall man ge sig ut på mer vanskliga turer så är detta något som måste kollas innan.

Med andra ord förlita inte att GPS i smartphone hjälper dig när du är i nöd och är nära batteritorsk i nallen - koordinaten skall du redan veta innan du slår på nallen och slår nummer 112 på fläcken där det precis går att ringa och den koordinaten kommer telefonen inte att hinna hjälpa dig med innan batteriet är slut.
 
Just detta mycket svårt att kontrollera då det finns täckning mot mer än en basstation nästan överallt utom avsides svensk skog i norrland eller fjäll - där man verkligen behöver en fungerande GPS om det krisar...
Nejdå, det är hur enkelt som helst att testa: Bara att sätta telefonen i Flight mode eller plocka ur SIM-kortet.

Med andra ord förlita inte att GPS i smartphone hjälper dig när du är i nöd och är nära batteritorsk i nallen - koordinaten skall du redan veta innan du slår på nallen och slår nummer 112 på fläcken där det precis går att ringa och den koordinaten kommer telefonen inte att hinna hjälpa dig med innan batteriet är slut.

Nu hänger jag inte riktigt med i resonemanget här... Om telefonen har svårt att få fix när jag inte har mobiltäckning så är väl det inget som inverkar om jag ska ringa 112? Har jag inte mobiltäckning kan jag inte ringa 112 och då gör det inget att mobilen tar lika lång tid på sig som en "vanlig" GPS att få fix.

Att mobilen har sämra batteritid har jag inte nekat till, det jag opponerar mig mot är att den skulle vara märkbart sämre på att ha rätt position.

Mobiltelefoner används flitigt av geocachare och där om något är det relativt stora krav på noggrannhet. Är du ute och vandrar så gör det inget om positionen diffar 20-30 meter.
 
Tack för alla svar!

Min tanke från början var att under några dagar upp till en veckas vandring i södra sverige ha möjlighet att 1. ladda telefonen för att kunna kommunicera med hemmet samt 2. Ladda betterier till GPS:en (Garmin 62ST) under tiden man är ute. GPS:en är igång hela tiden vid rörelse då jag vill ha med mig spår hem samt inte missa några geocachar på vägen.

Någon skrev om viktförhållandet mellan ett antal AA-batterier till och laddaren, kan bara hålla med om att det troligen är lättare att ta med 14 batterier än 1 laddare som hursom behöver ett antal uppladningsbara i reserv då det inte finns någon garanti för solsken.
Då återstår telefonen vilken det inte går att ha med sig extrabatteri till (iPhone). Naturligtvis kan man snåla och ha den avstängd utom på förutbestämda tider, jag har inget behov i skogen av annat än att kunna kommunicera då och då, karta finns ju i GPS:en.

Lutar åt att jag lugnar mig med inköpet och testar med att snåla på batteriet i telefonen samt hoppas att man då och då passerar ett 220-uttag som kan nyttjas för telefonladdning ;-)
 
Ska du bara ha telefonen för att kommunicera med hemmet så kan du ju välja en äldre mobiltelefon (som normalt har överlägset bättre batteritid än dagens smartphones).

Jag har flera gamla mobiltelefoner sparade hemma just för sånt. Och eftersom det är gamla modeller som vi haft flera av så har jag flera batterier till de flesta.
 
@nermander

Problemet blir om han har en iPhone 4, de har microsim. Då behöver han en adapter för att kunna använda en gammal telefon...
 
Men det är väl inte hela världen att köra ett separat kontantkort för såna tillfällen? De flesta kontantkort funkar ju bra så länge det finns pengar på dem och man tankar dem minst en gång om året.

Startpaket brukar man kunna beställa gratis på webben, så det enda som kostar är att tanka kortet.

Det är väl bara en fördel att inte behöva få en massa onödiga SMS och samtal när man är ute?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.