Fredrik Sträng på höga hästar...

(snip)

Sedan vad gäller om det svider. För egen del har jag vissa säkerhetsregler som jag följer stenhårt. Bryter jag dem är det mission failed även om jag kommer upp på toppen. I år var det omöjligt att toppa samtliga 8000-meterstoppar i Baltoroområdet den här sommaren om man ska följa de reglerna. Jag är mycket nöjd med att jag avstod, för mig visar det att självkontrollen osv. funkade. Skulle jag ha fallit för grupptryck, förväntningar från sponsorer, "fans" eller whatever hade det definitivt svidit.

Visst, man kan ju tycka att det är korkat med säkerhetsregler men det påverkar inte min egen uppfattning eller upplevelse av sveda, mina säkerhetsregler gäller för mina bergsbestigningar, andra får tillämpa sina säkerhetsregler, eller avsaknad av dito, på sina bestigningar.

Anneli, helt oaktat vad Fredrik Sträng säger och har för sig var det där bland det vettigaste jag läst här på länge! Summit is good, life is better!
 
Jag varken tycker eller skrev att det var så det ska vara. Däremot tycker jag att man kan lugna ner sig med sina offentliga slutsatser ibland, man så att säga kastar stenen först och sen befriar man sig med att man ju inte hade all info. Men att bara för att man saknar information kan man ju inte dra slutsatser precis hur som helst. Framför allt inte offentliga stenkastarslutsatser. Tycker det ser illa ut.

Om det finns nån som helst vinnarskalle i F.Sträng (Vilket jag VET att det gör) så sitter han hemma på kammaren och är både besviken och bitter på utvecklingen på Broad Peak och K2.

Jag drar vilka offentliga slutsatser jag vill.
Då detta är ett offentligt forum.
Så därför upprepar jag mitt ställningstagande nu när jag fick kritik mot hur jag kan tänka som jag gör.

På Anneli låter det som att offentliga hyllningsslutsatser är något man utan pardon kan slänga ut sig till höger och vänster men BETONAR att om det är "stenkastarslutsatser" är det andra "regler".

Jag förstår inte den logiken.

Nåväl.

Fredrik Sträng åkte hem med orden i stil med "Vädret är skit, och med 99% sannolikhet kommer ingen att toppa i Pakistan den här säsongen och därför finns det ingen anledning att vara kvar".Fredrik Sträng åkte hem.

POFF!

Vädret blev bra och mängder med personer toppade. F. Sträng hade haft ALLA möjligheter i världen att göra detsamma.

Är man inte bitter efter ett sådant beslut så saknar man helt vinnarmentalitet om du frågar mig.
Jag är helt övertygad om att F. Sträng har tänkt både en och två gånger på sitt beslut när han såg vad som hände.

Men i bergen tar man beslut där och då. Och i efterhand är det lätt att veta vad man skulle ha gjort. Så ingen kan ju klandra honom.

Däremot är jag säker på att han är besviken...
 
F. Sträng hade haft ALLA möjligheter i världen att göra detsamma.

Ja om han degraderat sig till att koppla in sig på det fasta repet, skippat alpin stil, skippat den andra leden. Men hade det varit mission kompleeted då? Nej, då hade det ju varit mission failed för han inte körde alpin stil osv, och så hade någon gnällt om det.

Om du lägger in "förhållandena", dvs. den extrema mängden snö, i begreppet "vädret", så var det i princip precis lika skit som när han lämnade. Skillnaden var att senare hade Vägverket anlänt.

Och du skriver att är man inte bitter efter ett sådant beslut så saknar man vinnarmentalitet. Tja, då gör jag ju det också. Men nej, jag tror nog jag har vinnarmentalitet, jag ser det bara i ett längre perspektiv.

Nu sticker jag snart ut, är hemma igen på söndag och kan inte svara i tråden förrän då. Kram!
 
Wester...

Nu är det ganska marginell skillnad på Abruzzi och Cesen så att hävda att det spelade en roll i beslutsprocessen låter som skitsnack. Alla som försöker på K2 måste ha en game plan som är så pass öppen att man gör det som verkar bäst givet läget. Så att säga att Fredrik beslut att åka hem pga led är direkt missvisande.

Sedan skulle jag vilja vet hur du kan så tvärsäkert säga att FS skulle klättra i Alpin Stil enligt den definition som riktiga klättrare använder, inte varianter som äventyrare hittat på för att det ska passa syftet. Åter så kommer du med information som jag tror är direkt missvisande.

Sedan är det ju uppenbart att många åkte till Pakistan med "fel" timing i år och att orken var slut när det börja bli läge. Det är väl inget att grina för eller gå så rabiat i försvar av. Om man tittar på Meteo Tests data över 15 år så är det ganska uppenbart att säsongen förskjutits pga av monsun förhållanden och vädersystemen över den Tibetanska högplatån. Pakistan verkar nu ha två möjliga fönster. Ett tidigt i Juni. Dvs man måsta vara där tidigt i Maj. och ett fönster slutet på Augusti/September.


Btw

Väl värd att läsa.

http://www.climbmagazine.com/blog/2012/08/high-altitude-dopers-and-armstrong
 
Jo, om man går en rutt som är upptrampad av x antal sherpas och en rutt inte är upptrampad av x antal sherpas så spelar det stor roll vilken rutt man går. Och nej, det var inte värst mycket bättre när vädret blev bättre, lavinrisken var fortfarande tokhög. Men som sagt, en del bryr sig inte om sånt. Och sen tjafset om vem som äger rätt att definiera ett ord som...arghh, och där tog diksussionen en vändning och ton som jag inte finner konstruktiv och tackar för mig för den här gången.
 
Intressant hur vissa går från mediokra utemänniskor till fullfjädrade klättrare i, ursäkta det patetiska ordvalet, hardcoreklättrare i självdefinerad alpin stil. Lite mindre snack, betydligt mer verkstad behövs. Snacka kan alla göra, och just nu är det väldigt mycket på den fronten.

Sträng försöker skärpa sig, det finns nog fler som borde ta sig en ordentlig självreflektion.
 
Intressant hur vissa går från mediokra utemänniskor till fullfjädrade klättrare i, ursäkta det patetiska ordvalet, hardcoreklättrare i självdefinerad alpin stil. Lite mindre snack, betydligt mer verkstad behövs. Snacka kan alla göra, och just nu är det väldigt mycket på den fronten.

Sträng försöker skärpa sig, det finns nog fler som borde ta sig en ordentlig självreflektion.

Nu är jag förvisso inte klättrare, men jag tycker ändå det i grund och botten är ett sympatisk drag att vara "självdefinierande" och bry sig mindre om vad folk runtomkring tycker och tänker. Var och en är sin egen lyckas smed. Allt är inte en tävling. Livet behöver inte alltid regler.

//Anders
 
Jo, om man går en rutt som är upptrampad av x antal sherpas och en rutt inte är upptrampad av x antal sherpas så spelar det stor roll vilken rutt man går. Och nej, det var inte värst mycket bättre när vädret blev bättre, lavinrisken var fortfarande tokhög. Men som sagt, en del bryr sig inte om sånt. Och sen tjafset om vem som äger rätt att definiera ett ord som...arghh, och där tog diksussionen en vändning och ton som jag inte finner konstruktiv och tackar för mig för den här gången.

Med det här svaret visar du med all önskvärd tydlighet att du inte fattar vad det är du håller på med och än mindre vad FS gör. Du talar om upptrampad rutt...

Själva poängen med att klättra i Alpin Stil är just det att det inte är upptrampat och det HELT saknas eller nyttjas fasta installationer.

Jag har på omvägar hört att du skrivit något om vad Alpin Stil är och det lät av det som återberättades som något som resten av den klättrande värden skulle kalla alpin stil.

Jag tycker ni dvs Du, FS, Pompe och andra som pysslar med expeditions bestigningar ska göra det på ert sätt men sluta blanda samman korten och kalla det för vad det är. Då kommer ingen ha några invändningar inklusive mig.

Sedan undviker du alla fakta etc. Ett nytt lågvattensmärke från dig. Hoppas tältprojektet går bättre nästa gång.
 
Nu är jag förvisso inte klättrare, men jag tycker ändå det i grund och botten är ett sympatisk drag att vara "självdefinierande" och bry sig mindre om vad folk runtomkring tycker och tänker. Var och en är sin egen lyckas smed. Allt är inte en tävling. Livet behöver inte alltid regler.

//Anders

Sant, men samtidigt är det ju mångt och mycket en tävling. Inte om OS-medaljer, men väl om sponsorpengar, medieutrymme (som kan växlas in mot föredrag) och andra utmärkelser.

Litteratur är exempelvis inte heller en tävling men om du utnyttjar spökskrivare ska du vara försiktig med att jämföra dig med Tranströmer, hur framgångsrik du än är enligt din egen definition. Typ.
 
Nu är jag förvisso inte klättrare, men jag tycker ändå det i grund och botten är ett sympatisk drag att vara "självdefinierande" och bry sig mindre om vad folk runtomkring tycker och tänker. Var och en är sin egen lyckas smed. Allt är inte en tävling. Livet behöver inte alltid regler.

//Anders

Att du använder sympatiska drag, att man gör saker för egen del där regler inte skall styras är ju bra. Däremot om man bedriver en blogg där syftet blir att jämställa sig med eliten så sätter man också ribban. Gapar man likt en fågelunge efter uppmärksamhet blir det provocerande. Det måste man vara beredd på att ta. Att våga bli utmanad och granskad, annars gör man som du beskriver. Kravlöst och för sig själv.
 
Sant, men samtidigt är det ju mångt och mycket en tävling. Inte om OS-medaljer, men väl om sponsorpengar, medieutrymme (som kan växlas in mot föredrag) och andra utmärkelser.

Litteratur är exempelvis inte heller en tävling men om du utnyttjar spökskrivare ska du vara försiktig med att jämföra dig med Tranströmer, hur framgångsrik du än är enligt din egen definition. Typ.

Jag tror att vi är ense egentligen, men kontaterar också att tävlingen om medieutrymmet och sponsorpengar mest verkar väcka förakt i klättervärlden. Det gör att allt klankande på de mediala klättarna/äventyrarna känns lite missunsamt: "DU ska inte få det JAG inte vill ha!".

Nåja, jag plaskar i andra ankdammar och är säkerligen långt ifrån klanderfri. Men jag ska låta bli denna.

//A
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
helmutlotti Vad skulle Sträng gjort istället? Alpin / Bigwall 30
Corax Khan Tengri/Olycka/Sträng? Alpin / Bigwall 2
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...