Fredrik Sträng på höga hästar...

De finns, i högsta grad. Men de är per definition inte så synliga. Baffin babes, killarna som övervintrade i Sarek, Olov Isaksson, Andreas Klarström, och en massa andra.

Jodå, det finns de som både syns och är ödmjuka! Även om han inte kanske är mest känd för sin klättring så blev Andreas Fransson årets äventyrare och mitt intryck av honom är väl i varje fall att han minst sagt är ödmjuk!

Sen är det väl diskutabelt om man kan klassa Fransson som "känd", han är ju långt från lika känd som Sträng (eller Kropp för den delen), men vi får väl se vad som händer i framtiden!
 
Det intryck jag har av Göran kropp var just att han var ödmjuk. Dessutom socialt kompetent vilket är ganska ovanligt i dessa kretsar. Verkar vara en svår kombo. Han var dessutom en väldigt duktig klättrare. Många försökte få honom att börja tävla.

Jag klättra en del med Göran och att säga att han var en "väldigt duktig klättrare" håller jag inte med om. Vi var bla på Nordväggen på Matterhorn och det var för svårt för honom liksom en del andra saker vi testa. Detta tar dock inget från hans prestationer.

Han var tvärt om extremt medioker men extremt stark med hög smärttröskel. Han var rolig som fan, ett yrväder.


Varför talar ingen om Daniel Bidner eller Mats Holmgren? Om det är nostalgi som gäller?


För övrigt en bra artikel om klättring, sponsorer och vad som driver allt och inget:

http://www.rockandice.com/news/2150-tnb-born-to-climb-or-spiral-of-death


Ps

Konstaterar att det verkar varit bästa året på länge på både B-Peak och framförallt på K2 i sommar med plus 20 på toppen och några till i går/idag.

FS åkte hem för tidigt är min analys. Och det är lätt att tröttna på att sitta på 5000 m och vänta. Jag tycker FS skärpt sig betydligt. Hann håller på mitt sitt 14 x8000 det kommer han säkert lyckas med att bli först. Sedna får någon annan hugad spekulant ta över och försöka göra om bedriften i god stil.


ds


Sedan kan jag undra vad det är för fel på att synas om nu nu vill det och det är något som kan vara värt att berätta om?
 
De finns, i högsta grad. Men de är per definition inte så synliga. Baffin babes, killarna som övervintrade i Sarek, Olov Isaksson, Andreas Klarström, och en massa andra. Men skall man vara ödmjuk OCH kändis så får man prestera i absolut världsklass, på ett sätt att folk fattar utan att man basunerar. Och det är svårt om man tänker utföra sina stordåd i vildmarken...

Cronlund hade jag f.ö äran att träffa på en sportklippa i Frankrike i sommar, och hans tår (eller avsaknad av dem) berättar verkligen en otäck historia...

Magnus Eriksson?
 
När prestandakriterier saknas kan vem som helst hitta på vad som helst och sedan utnämna sig själv till att vara bäst.
Inom klättring och bergsbestigning så är det endast inom "grenen" inomhusklättring som det hålls tävlingar där alla deltar under lika förutsättningar. Då är det i någon mening avgörbart vem som är bäst, åtminstone just då.
I alla andra fall så har frågan om vem som är "bäst" varit ett kärt diskussionsämne genom åren. Nu i sociala medier, förr runt lägerelden. Som sådan äger ämnet relevans inte annars.
Nytt nu är möjligen att någon själv hävdar sig vara "bäst" utifrån egna uppsatta kriterier. Tidigare har det inte varit några materiella förmåner förknippade med att vara "bäst" i bergsklättring vilket säkert har bidragit till att ingen har ansett sig ha något att vinna på att utnämna sig som "bäst" och att vi därför haft en historisk tradition av diskretion och blygsamhet inom svensk klättring. Resultaten har fått tala för sig själv.
Internationellt så finns ju "Piolet d´Or" en utnämning av årets främsta alpina prestation enligt en expertjury. Kollar man där på vad det handlar om så ligger svensk bergsklättring ljusår efter den internationella toppen.
 
Många har bestigit K2 i sommar...

Sträng har ju nyligen fått avbryta expiditionen till K2 och Broad Peak på grund av dåligt väder. Enligt hans facebook snackas det i Pakistan om att ingen kommer klättra någon av 8000-meterna i år. Tveksamt va? Samtidigt kan man inte annat än beundra Sträng lite för att han inte verkar drabbas av någon toppfeber utan alltid blåser av projekten i tid när riskerna blir för stora.

Intressant, då det är ganska många som har stått på toppen av just K2 i sommar. En av mina nepalesiska vänner, Sano Sherpa bland andra, men även många västerlänningar. Med detta vill jag dock inte säga att Fredriks beslut att gå ner inte var rätt. Det är alltid bättre att återkomma om man inte tycker att förhållandena på berget är ideala!

Min man skrev precis om Sano Sherpa i ett intressant FB inlägg som jag gärna delar här - med tanke på ödmjukhet:

"No big sponsors, no media coverage, no blogs or articles written about them, but they are the real heroes who put the “climbers” year after year on the summits of the big mountains.
My friend Sano Sherpa, was among the Sherpa team who fixed ropes to the summit of K2 this year. He summated K2 a couple of weeks ago, along with 16 other Sherpas and about 10 climbers from different countries. He has come back home, where no one cares about how many times or how many mountains he has climbed. It really makes a difference where you are born. Salute for the Sherpas, without whom, most expeditions to the big mountains would be practically impossible."
 
Ja Fredrik Sträng sitter garanterat hemma på kammaren och drar några fraser med svärord när han ser vad som hände bara dagar efter han åkt ifrån området.

Vädret blev bra och en massa människor på toppen.
En lysande säsong helt enkelt på K2.

Att då varit där men åkt hem måste svida.
 
Det är alltid lätt att vara efterklok (eller sitta hemma för den delen) och säga att Sträng borde ha haft mer tålamod. Han kanske förhastade sig, men samtidigt är K2 inte Everest vädermässigt och det har varit flera säsonger efter millennieskiftet som det inte alls skett några bestigningar av K2. Så helt galet resonerat behöver det inte ha varit vid tillfället Sträng bestämde sig och det kommer fler möjligheter.
 
lite lustigt det där med sherporna på K2. Om det inte hade varit för dom hade inte många stått på toppen eftersom dom satter upp fasta rep långt mycket mer än vad det brukar vara eftersom han som ledde sherporna ville klättra K2 för att det var det och nåt annat berg som saknades till alla 14 8000m berg.

Från en arbetskompis med ett antal vänner som klättrade och som hade varit där om det inte hade varit strul med hans jobb.
 
Ja Fredrik Sträng sitter garanterat hemma på kammaren och drar några fraser med svärord när han ser vad som hände bara dagar efter han åkt ifrån området.

Vädret blev bra och en massa människor på toppen.
En lysande säsong helt enkelt på K2.

Att då varit där men åkt hem måste svida.

Ibland undrar jag hur i hela friden ni drar era slutsaster i såna här trådar. Jag tar det här inlägget som exempel och tar några exempel på sånt jag skulle fundera över innan jag drar en sån slutsats.

Hur kom det sig att de personerna kom upp??
Vad skiljer deras toppning från Fredrik och hans polares plan?
Vad hade det för betydelse att Fredrik och hans polare skulle gå en helt annan rutt??
Fredrik och hans polare skulle gå alpin stil - finns det någon viktig skillnad där som kan ha spelat in??

Sen kan man ju refletera över om det huvud taget var ett vettigt beslut att försöka toppa K2 under de förhållandena som var i år. Du kallar det en lysande säsong för K2. Jag kallar det något helt annat.

Sedan vad gäller om det svider. För egen del har jag vissa säkerhetsregler som jag följer stenhårt. Bryter jag dem är det mission failed även om jag kommer upp på toppen. I år var det omöjligt att toppa samtliga 8000-meterstoppar i Baltoroområdet den här sommaren om man ska följa de reglerna. Jag är mycket nöjd med att jag avstod, för mig visar det att självkontrollen osv. funkade. Skulle jag ha fallit för grupptryck, förväntningar från sponsorer, "fans" eller whatever hade det definitivt svidit.

Visst, man kan ju tycka att det är korkat med säkerhetsregler men det påverkar inte min egen uppfattning eller upplevelse av sveda, mina säkerhetsregler gäller för mina bergsbestigningar, andra får tillämpa sina säkerhetsregler, eller avsaknad av dito, på sina bestigningar.
 
Ibland undrar jag hur i hela friden ni drar era slutsaster i såna här trådar. Jag tar det här inlägget som exempel och tar några exempel på sånt jag skulle fundera över innan jag drar en sån slutsats.

Anneli. Som jag ser det...
Fredrik Sträng åker till K2 för att försöka bestiga berget. Vädret är uruselt. Han avbryter och åker hem. Vädret blir bra. Mycket folk toppar. Vad drar man för slutsatser? Det ligger i alla fall mig nära till hands och tro att han åkte hem för tidigt.

Visst kan jag hålla med om att diskussionerna skulle bli mycket bättre om bara de med mycket erfarenhet och eller rejält pålästa personer tycker något. Men samtidigt skulle 90 procent av de som skriver här inte få vara med i diskussionerna innan de sätter sig in i fallet grundligt. Och det är inte rimligt.

Jag tycker det är okej att tro att han åkte hem för tidigt. Och jag kommer att tro det tills någon kommer med argument som ändrar min åsikt. Jag kikade just in på Strängs hemsida och hade efter några minuter inte funnit någon information om expeditionen. Då tröttnade jag.

Men jag vill ändå vara med och tycka lite då och då utan att lägga ner ett par dagar på research. Om Du har tid får Du gärna förklara varför det var olämpligt att försöka sig på K2 i år. Det är jag helt säker på att många vill veta.
 
Visst kan jag hålla med om att diskussionerna skulle bli mycket bättre om bara de med mycket erfarenhet och eller rejält pålästa personer tycker något. Men samtidigt skulle 90 procent av de som skriver här inte få vara med i diskussionerna innan de sätter sig in i fallet grundligt. Och det är inte rimligt.

Jag varken tycker eller skrev att det var så det ska vara. Däremot tycker jag att man kan lugna ner sig med sina offentliga slutsatser ibland, man så att säga kastar stenen först och sen befriar man sig med att man ju inte hade all info. Men att bara för att man saknar information kan man ju inte dra slutsatser precis hur som helst. Framför allt inte offentliga stenkastarslutsatser. Tycker det ser illa ut.

Bara för att man ser att det inte är alternativ X så tar man sig friheten att dra vilka slutsatser man vill, jaha, då är det alternativ Z och så kastar man lite sten. Men det kan ju lika gärna ha varit alternativ Y. Dvs. saker kan ha varit på ett sätt som man inte har tänkt på och det anser jag att man ska tänka på innan man drar sina stenkastarslutsaser offentligt. Ibland vågar jag även påstå att folk väljer att misstolka medvetet, bara för att det skulle kunna vara på ett visst sätt och så drar man igång, när det står självklart att det kan vara på ett annat sätt - yeah, det är inte X då kastar jag Z-stenar så det står härliga till även bara för att det skulle kunna vara så. Ibland.

Om folk ville veta mer så kan de börja med att fråga eller kolla på annat håll. Många som hänger i den här tråden har läst mitt blogginlägg om varför jag bröt i Pakistan men inte en kotte har lyft in den info som fanns där. Man hade också kunnat fråga både mig och Fredrik om man gör det med vanlig hyfsad ton och vett och etikett så att säga. Jag brukar försöka svara så gott jag kan.

Om någon har uttryckt att vädret var extremt i år så kanske de i det uttrycket menade mer än just bara att det blåser storm eller nåt och när vädret är över så är alla sviter av vädret också över. I år var det enormt stora mängder snö på bergen när vi anlände. Sen damp det ner ännu mer under tiden vi var där. Det gällde att plöja sig fram i snön med snö till knäna och ibland upp till skrevet, i varenda steg, långa sträckor. Till det så rasade den här snön ner i värsta killerlaviner stup i ett. Jag bedömde att det var tillräckligt farliga omständigheter för att avstå. Jag själv skulle hellre säga att förhållandena var extrema, snarare än bara vädret, men om man räknar med all snön i begreppet väder så blir det samma.

På Broadpeak var Fredrik och hans polare utan tvekan de som plöjde väg mest när vi bröt upp. (Fredrik gick några dagar innan mig). Fredrik hade respekt i baslägret för att vara otroligt stark på just den grenen och han fegkörde inte bakom andra. Jag önskade väl hellre att han bromsade mer, snarare än plöjde mer, det kostar dyrt att vara den plöjer trail.

När vi bröt var förhållandena fortfarande helt crazy. De allra flesta gjorde den bedömningen och bröt. Alla har olika säkerhetsnivåer och en del bryr sig helt enkelt inte om ifall det är farligt. Det betyder inte att det nödvändigtvis är svårt. Man måste hålla isär svårt och farligt. Min bedömning var att det var för lavinfarligt och att det kunde bli väldigt farligt med den djupa snön rent utmattningsmässigt.

De shoppades in en hel drös med nepalesiska sherpas som agerade Vägverket och plöjde väg för klättrarna.
De andra gick som ett lämmeltåg efter. Att gå efter andra som plöjer eller att plöja själv är två helt olika grenar. Att vara ett stort lag på kanske 10 pers som plöjer är också väldigt annorlunda än att vara två. Fredrik och hans polare skulle gå en annan led.

Det var en väldigt stor grupp, över 20 st som toppade K2 på samma dag. Om det hade blåst upp och vägen i snön hade blåst igen och de hade fått plöja väg även på nervägen så funkar det oändligt mycket lättare om man är över 20 st än om man är två. Det är en väldigt viktig säkerhetsaspekt att tänka på innan man går upp.

Dessutom så körde den gruppen i expeditonsstil. Det går inte att jämföra med att köra i alpin stil, som Fredrik och hans polare skulle göra. Över 20 st i expeditionsstil mot två stycken i alpin stil, dessutom i snö upp till skrevet. Hur många av de som toppade dessutom använde syrgas vet jag inte, det är också en jäkla skillnad att gå, och framför allt plöja trail, med resp. utan syrgas. Fredrik och hans polare skulle gå utan.

Jag försvarar inte Fredriks beslut, jag tillför mer information och fler sätt att se på det. Det finns annat som spelat in också, som talar både för och så att säga emot honom, men som inte hör till det ni diskuterat. Jag nöjer mig här för det var som jag skrev från början ett exempel på hur man drar slutsatser det handlar om.
 
Om man skall kalla sig för framgångsrik alpin klättrare tycker jag att:

* Bör man göra nya turer.

* Eller repetera gamla turer i bättre stil.


Jämför man Strängs prestationer med svenska ikoner, som Gillis Billing och Sten Brander, så framstår han inte som särskilt framgångsrik. Prestationer i pannbenets tecken får lägre betyg, i alla fall om vi pratar alpin klättring.

Exempel på en gammal tur i bättre stil:
Billings bestigning av östra leden i Keb med händerna i byxfickorna, 1942.


 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Fredrik Sträng toppade Manaslu Alpin / Bigwall 1
mo9jan Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 4
danielfurudahl Fredrik Sträng Alpin / Bigwall 3
Gab83 K2 dokumentären och Fredrik Strängs agerande Alpin / Bigwall 48
tovalova Fredrik på Everest topp Alpin / Bigwall 20
Lolli Fredrik Ericsson toppade Gasherbrum 2 Alpin / Bigwall 1
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
helmutlotti Vad skulle Sträng gjort istället? Alpin / Bigwall 30
Corax Khan Tengri/Olycka/Sträng? Alpin / Bigwall 2
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.