Från Pårek till Luohttoláhko

Jag har funderingar på att vandra från Sähkokjåhkå till de båda sjöarna vid Loamebuollda i höst. Jag ser att Fovve (Hans Fowelin) har uppskattat sträckan till 15 km.
Jag är däremot tveksam till att mitt vandringssällskap klarar en så pass lång etapp i den typen av terräng och undrar därför:
Finns det någon möjlig tältplats där emellan? Till exempel vid den lilla sjön innan Ruopsokjåhkå?

HåkanF
 
Så här ser det ut när man kommer ner mot 'den lilla sjön' från Sähkok:
 

Bilagor

  • 20090811_123024.JPG
    20090811_123024.JPG
    46.3 KB · Visningar: 771
Tack! Precis vad jag hoppades - och trodde - på. Livskamraten har visserligen varit på Pårte, men aldrig på Luohttolahko. Detta känns som en mycket trevlig väg dit. Den 11 september hoppas vi vara där i strålande sol, bitiga nätter och kaskader med höstfärger.

Håkan
 
Jag gick där 2013 och gick hela vägen fram till "gräddhyllan". Jag var då ganska trött så jag tror att det är förståndigt att tälta före Ruopsokjåhkå.
Kan eventuellt bli litet knivigt att hitta vatten. Ni ska ju gå en månad senare än vad Pär Lindh gjorde. Instämmer dock med Pär att utsikten är fantastisk. Men det är den även när ni kommer fram till "gräddhyllan".
Lycka till!
 
Perfekt tältplats vid bäcken söder sjön.
Stämmer verkligen 15 km? Det verkar vara 17 från skogskanten vid Påreklägret.
 
Även vi planerar en vandring 2:a veckan i september, men tänkte att det är för sent på säsongen att ge sig upp i Sarek och så nordliga trakter?
2017 var jag på/i Artfjället med start 7 september. Då hade det ännu inte blivit maximal färgprakt - men nästan.
Det är ju ett litet vågspel, men jag hoppas att det inte hunnit bli vinter.
Är det någon här som har erfarenhet av Sarek i mitten av september så får ni gärna berätta.

/Håkan
 
Perfekt tältplats vid bäcken söder sjön.
Stämmer verkligen 15 km? Det verkar vara 17 från skogskanten vid Påreklägret.

Det håller jag (numera) med om, jag får det till ca 18 km när jag mäter på Google Earth och tar hänsyn till lite krokar när man går i terrängen. Den där siffran 15 km i min Sarekbok 2010 kom sig av en extra sväng om vadet över Ruopsokjåhkå inte fungerar vid det som väl nu blivit det vanliga vadstället. Och även 15 km är lite i överkant för det vägvalet.

Via vadstället (strax efter att den lilla jokken uppifrån Tjievrra/Ruopsokvárásj korsar Ruopsokjåhkå) är det väl snarast omkring 12 km mellan snöbryggan över Tjievrajågåsj och Loamesjöarna, beroende på var man startar och slutar. Detta vadställe är för övrigt väldigt pålitligt, men marken sluttar kraftigt på bägge sidor och jag har haft folk med mig som tyckt att det varit obehagligt.
 
Senast ändrad:
Är det någon här som har erfarenhet av Sarek i mitten av september så får ni gärna berätta.

Jo Håkan, en del erfarenhet har jag, åtminstone av första halvan av månaden. Denna vandring gick faktiskt i det område du nu funderar över (och du har läst det för länge sedan). Den värme vi hade på dagarna var säkert ovanlig.

https://www.utsidan.se/cldoc/hostfargerna-i-sarek.htm

Även denna vandring gick första halvan av september och innehöll Luohttoláhko:

https://www.utsidan.se/blogs/fowwe/septembervandring-1-anok-och-tjuoldav-gge.htm

/Hans
 
Tack Hans för fina berättelser. De avskräcker ju inte på något sätt. Lite mer vinterkläder i packningen bara.
/Håkan
 
Om ni blir trötta tidigare så finns det fint tältande sydöst om ryggen mellan 1143 och 1220 också:

IMG_1792.b.jpg

Fotoriktning ungefär mot Sähkok, men jag tror att det bara är "mellanåsen" som syns i bild.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Christoffer_123 Skierffe? Bassoajvve? Pårek? Fjällvandring 1
thomalin Norr om Pårek mot Aktse Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
dave1 Kvikkjokk-Pårek Fjällvandring 5
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...