framtiden i kajak?

hejsan jag har börjat paddla hyfsat nyligen och har lite funderingar hur jag ska göra för att få ut så mycket som möjligt av min paddling kanske gå med i en klubb? och tävla var ,när ,hur .kanske kanot gymnasium eller liknande har ett år kvar i min nuvarande skola har ni tips för en ny paddlare som inte vet vad han ska tillbringa sommaren och resten av framtiden med

thunderbird; sa:
hejsan jag har börjat paddla hyfsat nyligen och har lite funderingar hur jag ska göra för att få ut så mycket som möjligt av min paddling kanske gå med i en klubb? och tävla var ,när ,hur .kanske kanot gymnasium eller liknande har ett år kvar i min nuvarande skola har ni tips för en ny paddlare som inte vet vad han ska tillbringa sommaren och resten av framtiden med

Hehe, det låter ju trevligt! Måste säga att jag känner igen mig själv endel... inte för att jag blev professionell paddlare till slut, men ändå ;-)

Det bästa är nog att umgås mycket med andra paddlare och lära sig mycket om sporten till att börja med. Det vore ju tråkigt att börja på kanotgymnasium bara för att tröttna efter ett par månader...

Kanotklubbar är väl det allra bästa. Hitta nån som verkar syssla med saker du är intresserad av (grönländsk rollteknik, hemmabyggen, långdistansutmaningar, motion, sprint eller allt på en gång?).

Det finns även mycket bra litteratur om såväl expeditioner och reseberättelser som teknik, säkerhet och utrustning.

Ett lämpligt första mål är väl att hinna paddla så mycket i sommar att din säkerhetsnivå (och riskmedvetenhet) är tillräcklig god för att klara vintern i en torrdräkt? :)

/micke

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips