Framgaffel XCT sr suntour

Hej

Jag undrar hur man ställer in en XCT sr suntour framgaffel?
Är det någon som har bra tips på hur man gör?

MVH Andreas
 
Länk?
Jag hittar ingen som heter så på Suntours site.

Vad vill du ställa in?
XCT verkar inte ha så mycket att spela med, pre-load och fjäderhårdhet verkar vara det du kan ändra...
 
Du vill alltså justera a-c-måttet (måttet mellan hjulaxel och gaffelkrona)?
Det går inte på den gaffeln.
Den har ju bara 75mm fjädringsväg och är inte justerbar.

Det där är nog en av de allra enklaste gafflarna på marknaden... För det priset får man inte så många möjligheter att justera...
 
RockShox har flertalet dugliga gafflar i olika prissegment; (efter stigande ca.pris): Tora, Recon, Reba, Sid.
De fjäderdämpade (enklare modellerna av Tora) är generellt billigare och tyngre. Luftdämpade är dyrare och lättare, men hårdheten på fjädringen är lätt att justera genom att ändra lufttrycket.
 
Har du nått förslag på en annan framgaffel? Har skivbroms D:160mm .

Jag är inte jättevass på gafflar, men för att kunna komma med något vettigt råd ö.h.t. så måste man veta lite mer. När du det jag listar nedan är besvarat kanske du kan få något vettigt råd.

Detta behöver man veta:
Ramens a-c-mått, "cykeltyp", användningsområde, din åkstil och kanske också vikt samt ungefärlig budget.
 
Om det är styret du vill ha upp bör du byta styrstam, eller kanske flytta distanser från ovansidan styrstammen till undersidan. Möjligen byta till ett riserstyre.

Att sätta på en längre gaffel än ramen är designad för ger flackare styrvinkel, något som till viss del kan vara trevligt men lätt kan ge chopperkänsla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.