Frågor om Akto!

Har just prov-tältat med mitt nyinköpta Hilleberg Akto i vardagsrummet...:)
Det är i nyskick och köptes begagnat här på Utsidan(Tack Henke!). Rackans vilket väldesignat tält!!!

Vad jag skulle vilja fråga är om man klarar sig utan de där 4 st., ca 30 cm långa plast-fenorna som sitter i varje hörn?
Skulle vara bra då vikten minskar och det blir enklare att packa ner det i påsen! Antar att de är till för att ge yttertältet rätt form i ändarna.

Passar stånghållare ifrån mitt Nallo 3, som man använder för att endast slå upp innertältet, till Akto? Om inte vad är det som skiljer?

Funderar även på att montera en dragsko på den lina som håller båg-ändarna samman, så att jag smidigt kan öka inner höjden på tältet med ca 10 cm! Är det någon som provat?
Fungerar det med en av Hillebergs tält-line-spännare?

Finns nog stor risk nu att man skippar Äventyrsmässan och Corax föredrag i racer-fart, för en tur i det fina helg vädret som ut lovats...;) !

Mvh!
Peter

theDude; sa:
Vad jag skulle vilja fråga är om man klarar sig utan de där 4 st., ca 30 cm långa plast-fenorna som sitter i varje hörn?
Skulle vara bra då vikten minskar och det blir enklare att packa ner det i påsen! Antar att de är till för att ge yttertältet rätt form i ändarna.Peter

Vet inte om det går utan, men även om det gör det så är väl risken att fötter och huvud kommer ta emot tältduken, vilket inte är trevligt om det är blött ute. Du kanske inte är så lång så problemet kanske inte behöver uppstå. Jag är 190 cm och slår i duken i kompisens Akto hur jag än gör :). Därför har jag ett Unna själv :)

Tror att det blir sämre ventilation om du tar bort pinnarna. Nya Akto ska visserligen vara bättre än gamla, men jag tror man ska ta tillvara all ventilation man kan få.. De brukar förresten inte bråka så mycket när de ska ner i påsen.

svartöra; sa:
Tror att det blir sämre ventilation om du tar bort pinnarna. Nya Akto ska visserligen vara bättre än gamla, men jag tror man ska ta tillvara all ventilation man kan få...

Ventilation samt utrymme (för längre personer i allafall) är väl Aktos två stora nackdelar.

Om du inte är lång...

För korta personer skulle det säkert fungera att ta bort hörnpinnarna, men eftersom du samtidigt vill höja takhöjden så tror jag inte att det vore en bra idé. Tycker du verkligen att de är så besvärliga att packa?
Förresten så har jag frågat Hilleberg om de inte skulle kunna göra en Aktovariant med högre båge, just för att få bättre takhöjd, men de sa att det inte skulle finnas någon efterfrågan på ett sådant. De verkade tro att folk då skulle köpa Nammatj istället. Det skulle inte jag, för jag vill ha absiden bredvid mig.

Ang. Akto

Orsaken till att jag min fråga var för att den tidigare ägaren tagit bort stagpinnarna och sedan förlagt dem. Han var dock vänlig och skickade mig helt nya!

Tältet är tillverkat -03 och är av den nydesignade modellen med extra ventil som funnits i flera år. Under förra helgens tur märkte jag inte av någon kondens på insidan av ytterduken fast alla ventiler var stängda under den ena av nätterna då temperaturen låg kring -10 grader.

Verkar som många inte förstått fördelarna med Hillebergs tältdesign. Jag har även ett Nallo och även när det gäller detta tält verkar det på inläggen här på Utsidan, som ventilationen skulle varar en katastrof. Men så är det ju naturligtvis inte. Att ha tält sidor som går hela vägen ner till marken minskar visserligen ventilationen, men det ger även högre innertemperatur och skyddar för utrustning i absiden mot väta.

Få ventiler är vikt och utrymmesbesparande och skulle det behövas går det att antingen att släppa på tältlinorna, så sidorna glider upp en bit, eller skjuta in en kvist mellan mark och duk. Det är trots allt ultra lätta och packsnåla tält det rör sig om!

Har tidigare använt ett MHW Trinity där det både blåste kraftigt och regnade in under de uppdragna sidorna på yttertältet! Skulle uppskatta att skillnaden på innertemperatur mot Hilleberg var 5-10 grader, vilket påverkar val av sovsäck mm.
[Ändrat av theDude 2004-04-10 kl 23:43]

I mitt Akto (som inte har toppventilen) har jag bara haft kondensproblem <b>en</b> gång. Det var en vanlig normalvarm sommardag som gick över i en kall (kring noll) vindstilla natt. Frampå morgonkvisten kände jag att sovsäckens nederdel var blöt på ytan och det satt små droppar på innertältets insida. Det hela löstes med en trasa..

Jag äger första generationen av Akto och har inte haft allvarliga problem med kondens. Dessa gånger det uppkommit kondens i tältet så har jag enkelt torkat av med snabbtorkande handduk. Jag brukar ha min regnjacka vid fötterna som skydd mot innetältet. Det brukar jag göra oavsett vilket tält jag tältar i. Jag är nöjd med tältet.

Jonas

svartöra; sa:
I mitt Akto (som inte har toppventilen) har jag bara haft kondensproblem <b>en</b> gång. Det var en vanlig normalvarm sommardag som gick över i en kall (kring noll) vindstilla natt. Frampå morgonkvisten kände jag att sovsäckens nederdel var blöt på ytan och det satt små droppar på innertältets insida. Det hela löstes med en trasa..
Jag brukar öppna upp 2 decimeter av dragkedjan längst upp på mitt gamla Akto.

För övrigt tycker jag att Aktot(rätt uppsatt)fungerar bra till långa personer..bra ligglängd,och hakar man ner innertältet i mitten så blir sitthöjden riktigt bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graveleur Frågor om B&Bs och vandrarhem Bo och sova 6
Viktorious Exped liggunderlag frågor Bo och sova 20
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Mrtowle Frågor ang Exped Synmat Bo och sova 2
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
anders84 Ett antal frågor om Arctic Alpine Design WBT3 Bo och sova 11
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
ticitaca frågor inför tältköp efter att ha läst på forumet, bla.a vilka tält som ger utsikt? Bo och sova 23
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
ulltand Frågor om tältkåtor till en scoutkår (Arran vs Tundra) Bo och sova 11
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
avslutat_medlemskap_2501 Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
avslutat_medlemskap_2501 Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg