Fråga angående Suunto Ambit

Hallå, jag har en fråga angående Suunto Ambit. Jag har kikat igenom instruktionsboken samt googlat men inte funnit något riktigt svar. Hur gör man för att stänga av gps-mottagningen utan att avbryta en påbörjad träning? Går gps:en automatiskt i viloläge när man pausar en träning?

Anledningen till att jag undrar detta är för att om man ger sig ut på en vandring som sträcker sig över flera dagar så kommer inte batteriet räcka om man måste lämna klockan på under tiden man inte vandrar. För man kan inte återuppta en påbörjad logg vad jag kan se och stänger man av klockan så kommer vandringsloggen bli uppdelad i flera partier.

Utan att veta så brukar gpx-filer vara i någon semi-humanläsbar dialekt och den händige kan nog konkatenera (slå ihopa genom att lägga dem efter varandra) manuellt i valfri texteditor.

Dvs genererar du gpx-filer (eller om Suunto valt något annat XML-format) så länge du rör dig och sedan stoppar under natten och sedan kör en ny loggfil för nästa dag osv. När du sedan kommer hem så öppnar du filerna och gör lite kopier/klipput och klistra in så tror jag du kan få ett långt färdspår men iofs stämmer inte tidloggarna korrekt då. Men du får sträcka och "aktiv vandringstid" Sannolikt har filerna en start-del (header) och sedan ett antal "waypoints" och sedan en sluttag. Genom att ta lägga in dag 2's waypoints in filen från dag 1 före sluttagen så får du nog ett långt spår.

Jag vet inte om detta förslag går att göra och om det ens löser ditt problem men kanske en ide i alla fall.

/Patrik, som klippt och klistrat i gpx-filer med varierande resultat

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret. Jag förstår att man kan klippa in .gpx-filer med varandra för att få ett fullständigt spår men det är relativt omständigt. Sen kommer det inte att fungera med movescount.com (som Suunto laddar upp filerna till) eftersom den laddar upp enskilda träningsloggar dit.

Nu kan jag inte tänka mig att det inte går att pausa gps:en i Suunton på något vis för det är ju en basfunktion och har funkat med mina andra klockor, det är bara att jag inte är säker på hur man gör. :)

Nu har jag gjort lite egna tester för att få klarhet i saken. Jag var ute och startade en träning och innan jag gick hem igen pausade jag klockan och har sedan låtit den ligga 24h påslagen. Det verkar helt klart som klockans gps går i pausläge för den har inte dragit något batteri alls. Hade gps:en sökt satelliter under ett helt dygn hade den med säkerhet varit nästan tom på batteri nu.

Med andra ord är batteritiden i denna klocka helt fantastisk.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips