Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen

Har hört att det ska vara steningt söder om dörrsjön men kan man förvänta sig att hitta någon tältplats precis vid södra delen av sjön. Blir förmodligen en första etapp från Tossåsen upp till dörrsjön och då hade det varit fint o veta om det finns tältplatser nära den lilla stugan som finns utmärkt strax sydöst om sjön?
 
Re: tältplats vid Dörrsjön

Bifogar en bild på hur terrängen ser ut strax norr om stugan. Det är rejält stenigt men det ska nog gå att få upp ett tält. Kommer tyvärr inte ihåg hur det ser ut precis vid stugan. Leden är mest lämpad för vinterbruk, speciellt över passet till Vålådalssidan. Missa inte pyramiderna (mellan Lunndörrsstugan och Grönvallen).
/A
 

Bilagor

  • p42.jpg
    p42.jpg
    89.4 KB · Visningar: 1,754
Jo det stämmer det är stenigt som attan! Nu var det snart tio år sedan vi gick där plus att det var väldigt dimmigt, men jag har inget minne av ngr lämpliga tältplatser söder om vindskyddet vid Dörrsjön. Om man skall övernatta söder om sjön får det bli innan stenpartiet tar vid, kommer dock inte ihåg hur långt det var samt hur bra marken där var för att tälta, men den var iaf inte fylld med stenbumlingar.

Jag skulle istället satsa på i så fall att ta sig lite nord väst om vindskyddet vid sjön. Där kanske ca 1 km bort ligger ett båtskjul eller något liknande som det är iaf någorlunda slätt vid. Kommer inte ihåg exakt vart skjulet ligger, om det möjligen var så att det ligger på totalt andra sidan av sjön.

Du kan ju kolla på de bilder vi tog då, 99 när vi var där. Här är en på båtskjulet http://www.yelloworb.com/privat/vandring/1999/images/johans/html/107.html
Sedan om du tittar på dessa och frammåt så ser du hur terrängen ser ut från sjön och nedåt, här, här och här.
 
Tackar för utförliga svar!

Tackar för svaren...även om de inte var de svaren jag ville ha;) Såg på nån reseberättelse att man kan tälta nordöstra delen av sjön där gränsen till vålådalen går men frågan är om man hinner gå 1 mil från torsåsen första dagen när vi kanske startar vid 13-14-tiden...

Marken runt båtskjulet ser onekligen fin ut...nån annan som vet mer precist var det ligger?
 
Senast ändrad:
Tackar för svaren...även om de inte var de svaren jag ville ha;) Såg på nån reseberättelse att man kan tälta nordöstra delen av sjön där gränsen till vålådalen går men frågan är om man hinner gå 1 mil från torsåsen första dagen när vi kanske startar vid 13-14-tiden...

Marken runt båtskjulet ser onekligen fin ut...nån annan som vet mer precist var det ligger?

Det finns en fin tältplats uppe i nordöstra hörnet ( sök på dörrsjön på www.hitta.se ) precis där det ser ut att ligga några små sjöar på rad som sen bildar jokken som blir Blankån.. Se även http://minutsida.blogspot.com/2007/06/det-var-mycket-det-var-lite-av.html
 
Christian,

jag tittade lite mer på kartan över området, Gröna kartan fjällversionen 182D. Vet att vi kom ned mot dörrsjön via den bäck som går från sjön 1130 i östlig riktning mot dörrsjön. Vi följde bäcken ned och om minnet inte mig sviker så låg just båthuset på udden precis öster om där gränsen går in mot sjöns södra strand(gränsen som går rakt igenom sjön). Vi såg båthuset när vi började komma ned mot sjön och följde inte stranden så värst länge innan vi var där. Om jag kommer ihåg rätt så diskuterade vi om vi skulle tälta där men tyckte det var för långt från rinnande vatten samt att marken lutade en del så vi begav oss vidare mot vindskyddet för att hoppades hitta tältplats där. Dock när vi väl kom fram insåg vi att det inte alls var fallet. Vi var inte alls sugna på att vända tillbaka och chansen att hitta tältplats inom någon km frmååt såg minimal så vi beslutade oss för att sova i vindskyddet den natten.

1 mil får du nog räkna med också för att komma till båthuset. Partiet upp längs dörrsjöån var mycket stenigt så skulle gissa att det kan ta 3-4 timmar att gå denna mil. Så kommer ni iväg verkligen kl 14 så bör det ju fungera tycker jag. Blir kanske lite sen framkomst men blir det kasst väder och ni blir sena har ni ju vindskyddet i södra ändan som säkerhet att falla tillbaka på.
 
Dörrsjön

Har hört att det ska vara steningt söder om dörrsjön men kan man förvänta sig att hitta någon tältplats precis vid södra delen av sjön. Blir förmodligen en första etapp från Tossåsen upp till dörrsjön och då hade det varit fint o veta om det finns tältplatser nära den lilla stugan som finns utmärkt strax sydöst om sjön?

det finns en ganska bra plats brevid stugan det finns också en bäck man får rent vatten ifrån det är ganska senigt runt om kring där med på vissa ängar och fina platser är det fint gräs och blommor och djur som björn , räv , varg , och huggorm finns det mycket av jag såg själv dem när jag campade där det var ganska läskigt med björnen och vargen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Airfoil Fråga ang. ryggsäcksval Fjällvandring 35
samppa89 fråga ang M/S Storlule Fjällvandring 9
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
MalinSa Vandra Marsfjällen från Kittelfjäll, fråga om ett vad Fjällvandring 0
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
disgruntled Fråga angående Fjällräven Classic Fjällvandring 3
rolandsk Fråga om dagsturer/paddling i Kvikkjokk Fjällvandring 3
bakti Fråga om led i Tafjordfjella/Reinheimen Fjällvandring 0
Tanzen Fråga om femdagarsrutt i Abisko Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
majjen Fråga 2: Området mellan Hoiganvaggi och Dossagevaggi Fjällvandring 3
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Orre88 En fråga om det där "nödvändiga". Fjällvandring 3
englad En mer filosofisk fråga om "promenadavstånd" Fjällvandring 4
joa_bj Dum fråga om Primusköp Fjällvandring 9
Avslutatmedlemskapx Fråga Fjällvandring 23
oskarlin T-doja, snabb fråga Fjällvandring 3
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
stevelero en fråga... med tanke på föregående tråd... Fjällvandring 16
Salmo Trutta hällregn... och ingen som helst fråga att svara på. Fjällvandring 19
cassius Kort fråga. Fjällvandring 6
viktig fråga Fjällvandring 0
madir En annan fråga om vandringsstavar Fjällvandring 5
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
Johansp Ang. fjällutrustning Fjällvandring 5
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
ErikThorsell Ang. Sarekvandring Fjällvandring 44
ErikThorsell Ang. Kungsleden Saltoluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 3
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Ida-Erika Ang damasker Fjällvandring 25
JonathanW Råd ang. vandring i Kebnekaiseområdet Fjällvandring 22
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
JossanS ang Lunndörren Fjällvandring 5
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Mpetts Tältplats i närheten av Västra Helagsskalet? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...