Fotogenisk vandring

Om du inte orkar ta dig till Svalbard, finns det även arktiskt klimat vid havsnivå i Skandinavien... kolla norska Vardø. Det är dock rätt platt, men kanske ändå bjuder på intressanta fotomotiv.
 
Kan hålla med föregående talare om Lappland, mer dramatiska fjäll och tätare, högre etc.

Har några mer konkreta tips.

1.Unna Räitavagge är att rekommendera. Tog en sjysst tur där 2003 och har en bild på Fotosidan som jag tog vid ingång i dalen från öst bort mot vattnfallet i andra änden. Se bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=664948&target=_blank

Tips är att ordna/boka båttur upp mot dalöppningen för att minska lång och mindre trevlig vandring i låglänt och ev sumpig björkskogsterräng (vill jag minnas).

2. Något jag annars kan slå ett slag för som mycket fotogenisk, trevlig och lagom strapatsrik men ändå kompakt vandring, är den tur i Sarek som vi gjorde 2008 och som bjuder på dramatiska vyer men ändå kan utföras (för att vara i Sarek) på rel kort tid. För att spara en dags vandring in i parken som annars är svår att undvika så tog vi helikopter från Kvikkjokk till Aktse precis i utkanten av Sarek. (Jag vet, många fjälltalibaner skulle aldrig överväga det, men man ska inte undervärdera de sjyssta vyerna man får från helipkoptern in mot Rapadalen:) Hur som, turen tog jag främst fram för att vi hade begränsat med tid att utföra vandringen på, i princip bara en vecka, och den har ändå någon dags marginal som alltid behövs eftersom man aldrig kan lita på perfekta förhållanden. Nu hade vi tur med vädret och spenderade sista 1.5 dagarna på Saltoluokta fjällstation. Det går att se bilder från turen på länken enlgt nedan där även turen är inritad på en satellitbild:

http://www.liungaorden.com/ofk/

Efter uppstigning på högre höjd direkt vid Aktse, befinner man sig sedan hela tiden ovan trädgränsen och kommer nästan direkt till Skjerfe, vandring längs Rapadelen, sedan hög passövergång in i Skaitatjvagge och nedstigning genom denna till Pastavagge, båttur och avslut med lite längre vandring men i lätt terräng med nedgång mot Saltoluokta som ligger sjukt vackert ner mot dalen och sjön. Dramatiska och vackra vyer hela tiden. Risken med turen är att man troligen inte kan/bör göra den branta stigningen på stenblock för passövergången till Skaitatjvagge om det är blött/regnigt. (Se även upp för det vansinnig stupet på flera hundra meter direkt när man kommer upp.)

Det var ju en fenomal bild nicoj664. Unna Räitavagge är nu definitivt med på listan med eventuell avstickare upp till sjön 1344.

Tack också för många väldigt bra tips om Sarek och Rapadalen. Den delen tar jag förmodligen i September om det blir av (myggfritt och fina höstfärger). Vi får se hur mycket tid jag kan lägga där, så tipset med helikoptern kan verkligen komma väl till pass.

Området runt kebnekaise planerar jag nog för mitten av Juli ungefär, med följande preliminära rutt:
Nikkaloukta - Tarfalastugan (övernattar eventuellt i anslutning till kebfjällstation)
Tarfalastugan - Kaskavagge
Kaskavagge - Vistasvaggi
Vistasvaggi - Unna Räitavagge
Unna Räitavagge - Nallo
Nallo - Salkasstugorna
Salkasstugorna - Singisstugorna
Singisstugorna - Kebnekaise fjällstation
Kebnekaise fjällstation - Nikkoloukta

Vad tror ni om det?
 
En annan vacker plats i samma område är Sjön Vassaloamijävri som ligger 3-4km öster om vistasstugan. Vid någon av topparna 925 eller 1032 får man denna utsikt http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=14040 in mot nallu och stuor Reaiddavaggi

Mycket fin bild där med bra djup.. Gillar hur du ramat in Nallu och fått med förgrunden på ett bra sätt.

Jag kan förmodligen ta mig upp till sjön innan jag viker in från Vistadalen mot Unna Räitavagge. Bra tips!
 
Området runt kebnekaise planerar jag nog för mitten av Juli ungefär, med följande preliminära rutt:
Nikkaloukta - Tarfalastugan (övernattar eventuellt i anslutning till kebfjällstation)
Tarfalastugan - Kaskavagge
Kaskavagge - Vistasvaggi
Vistasvaggi - Unna Räitavagge
Unna Räitavagge - Nallo
Nallo - Salkasstugorna
Salkasstugorna - Singisstugorna
Singisstugorna - Kebnekaise fjällstation
Kebnekaise fjällstation - Nikkoloukta

Vad tror ni om det?

Mellan Sälka och Singi kan det vara fint att göra en avstickare in i Cuhcavaggi (väster om kungsleden), en otroligt grön dalgång med blommor och vattenfall. Utsikt mot keb-massivet. Går även att gå upp på Sälkatoppen. Vi gick inte hela vägen upp på toppen men fick fin utsikt mot Sälkastugorna och in i Stour Reaiddavaggi.
44391268_dbbcba95c8.jpg
 
Mellan Sälka och Singi kan det vara fint att göra en avstickare in i Cuhcavaggi (väster om kungsleden), en otroligt grön dalgång med blommor och vattenfall. Utsikt mot keb-massivet. Går även att gå upp på Sälkatoppen. Vi gick inte hela vägen upp på toppen men fick fin utsikt mot Sälkastugorna och in i Stour Reaiddavaggi.
44391268_dbbcba95c8.jpg

Ännu en fantastiskt fin bild. Tack ska du ha för att du postade den Diderot!
Då lägger jag till Cuhcavaggi som en möjlig avstickare. Jag antar att de flesta andra dalgångarna är mer karga och mindre gröna till sin karaktär?
 
Hej igen,

Har inte koll på alla rutter/delrutter du funderat på kring Keb, men några kommentarer i övrigt:

Om du inte redan gjort det, tänk på att ev vandring uppe i Lappland och i synnerhet där du funderat i september och även sent i augusti, kan innebära snöfall, inte alltför osannolikt, och kan komma mycket. Snö oavsett mängd är inget som är trevligt om man inte räknat med det och särskilt inte om man vill vandra på hög höjd där det alltid är mer eller mindre blockterräng med sten och ofta brant upp/ner och skrå. Regn är inte heller trevligt för det blir jäkligt halt på stenar när lavar och annat slemmar till sig...men med snö ser man inte ser hur det ser där man måste gå..blir även halt av is och snön i sig. Jag skulle säga att bäst hålla sig till augusti däruppe om man vill vara så säker man kan bli på framkomliga förhållanden. Tidigare på året (läs juli) är det normalt blötare, svårare vad och mer mygg, senare kallare och rätt stor risk att man åker på snöförhållanden. Finns ju dock inga garantier oavsett och allt går så klart att fixa, men om man har tajt rutt och vill hinna med mycket så skulle jag fokusera på augusti särskilt om det är lite mer svårare terräng och man inte är rutinerad.

Sist ett tips på sträckan Keb-Nikka som man ofta ser som en transportsträcka att passera snabbast möjligt. Om tid finns, ta höjd på norrsidan av dalen, ovan trädgränsen och vandra där, ev med en tältövernattning innan dags att gå ner i dalen igen. Oväntat trevlig, ostörd och fin vandring. (Iaf när jag gick där sist..men var ett tag sen.)
 
Hej igen,

Har inte koll på alla rutter/delrutter du funderat på kring Keb, men några kommentarer i övrigt:

Om du inte redan gjort det, tänk på att ev vandring uppe i Lappland och i synnerhet där du funderat i september och även sent i augusti, kan innebära snöfall, inte alltför osannolikt, och kan komma mycket. Snö oavsett mängd är inget som är trevligt om man inte räknat med det och särskilt inte om man vill vandra på hög höjd där det alltid är mer eller mindre blockterräng med sten och ofta brant upp/ner och skrå. Regn är inte heller trevligt för det blir jäkligt halt på stenar när lavar och annat slemmar till sig...men med snö ser man inte ser hur det ser där man måste gå..blir även halt av is och snön i sig. Jag skulle säga att bäst hålla sig till augusti däruppe om man vill vara så säker man kan bli på framkomliga förhållanden. Tidigare på året (läs juli) är det normalt blötare, svårare vad och mer mygg, senare kallare och rätt stor risk att man åker på snöförhållanden. Finns ju dock inga garantier oavsett och allt går så klart att fixa, men om man har tajt rutt och vill hinna med mycket så skulle jag fokusera på augusti särskilt om det är lite mer svårare terräng och man inte är rutinerad.

Sist ett tips på sträckan Keb-Nikka som man ofta ser som en transportsträcka att passera snabbast möjligt. Om tid finns, ta höjd på norrsidan av dalen, ovan trädgränsen och vandra där, ev med en tältövernattning innan dags att gå ner i dalen igen. Oväntat trevlig, ostörd och fin vandring. (Iaf när jag gick där sist..men var ett tag sen.)

Tack för många goda råd nicoj664. Som det ser ut nu så startar jag nog med Keb-delen runt den 22a Juli, och gissar på att jag kommer spendera ca 12-14 dagar där. Efter detta tvekar jag lite mellan två olika alternativ. Antingen tar jag mig ner till Abisko, eller så reser jag vidare och vandrar i trakterna runt Lofoten.
Fast eventuellt kanske jag hinner med alltihopa. Det beror nog mycket på vädret och på hur bra jag planerar min rutt så att jag minimerar dötiden som jag måste vänta in "det rätta" ljuset.


Bra tips med att ta höjd på nordsidan mellan Keb och Nikka. Kan man möjligen även göra det på sydsidan, eller är det för oländig terräng där? Tänkte att det borde vara fin utsikt mot Kebområdet från den sidan.
 
När det gäller fjällfoto är min erfarenhet att man inte bör planera in för mycket. För mig är ljuset det viktiga; en i sig vacker vy kan vara dödstråkig om ljuset eller andra förhållanden är fel vid tillfället och om man vill invänta rätta förhållanden så bör man inte ha alltför mycket inplanerat. För mig brukar tillfällena uppkomma rätt snabbt. 2009 gick jag t ex upp i Vistasdalen då sol, moln och regn samtidigt skapade en fantastisk regnbåge och upplysta höstfärger. Ögonblicket kom snabbt, varade några minuter och försvann sen. Likaså under senaste vandringen i Sarek i höstas då Njoåtsosvagge helt plötsligt öppnade sig något och lyste upp genom regnvädret. En bild hann jag ta då.

När det gäller tidpunkt har jag i snart tio år gjort fjällfototurer i september. Förhållandena är som regel osäkra och jag har nog haft regn minst 50% av alla dagar, men för mig gör det inte så mycket bara det inte är jämngrått. Jag väljer nästan hellre det än helt klart väder ur fotosynpunkt. Det bästa är dock halvmulet då solen ibland lyckas bryta igenom och skapa intressant ljus. Höstfärgerna brukar som sagt kulminera runt 10-15 september. Kebneområdet är dock stenigt som tusan men Vistasdalen är underbar i höstskrud. För att inte tala om Sarek.
Snö kommer då och då. Sarek 2007 snöade det ymnigt redan runt 25 augusti när vi gick ut. Det skapade dock ypperliga förutsättningar för fotografi då snön la sig som ett puder på topparna (bild).

Utrustningsmässigt så är det väl mycket en smaksak vad man föredrar. Personligen använder jag främst normal till kort tele för landskap i fjällmiljö.

Specifika platser är svårare men jag gillar ju Rapadalen och den smala Njåtsosvagge i Sarek. Vistasdalen och då mer specifikt övre delen mellan Vistasstugan och Alesjaure är väldigt fin. Tarfaladalen, som dock är väldigt mycket sten. Från höjderna på östra sidan (Tarfalatjåkka m.fl. småtoppar) har man fantastiska vyer av Kebnekaise och Kaskasapakte. Kaskasavagge ger väldigt fina vyer mot Kaskasatjåkka och Kaskasapaktes nordvägg.

Ett annat tips är att försöka lämna dalen. Man behöver inte komma jättehögt upp för att man ska få helt andra och vidare perspektiv.

/David
 

Bilagor

  • Sarek2007-8726.jpg
    Sarek2007-8726.jpg
    59.4 KB · Visningar: 1,259
Tack ska du ha David. Det var många bra tips där, och dessutom en väldigt fin bild. Kollade precis in de andra bilderna du lagt upp här, och de är ju riktigt riktigt bra allihopa.

Jag håller med dig när det gäller ljuset. Att motivet och kompositionen är bra räcker i stort sett aldrig.

Jag brukar göra så att jag först försöker hitta potentiellt intressanta fotomotiv. (Jag lägger in dem som knappnålar i google.maps och skriver in tankar och ideer där). Sedan funderar jag på när på dygnet ljuset borde vara som mest gynnsamt för att fotografera varje objekt. Efter detta försöker jag planera rutten, dels så att den täcker in fotomotiven geografiskt men också så att jag anländer inom fotoavstånd mer eller mindre när det gynnsamma ljuset borde infalla.

När detta är gjort känner jag att jag förberett mig så gott jag kan, men när resan väl startat gäller det förstås att vara på alerten och anpassa sig efter alla förändringar som dyker upp.

Jag gillar också halv-mulet bäst, i alla fall på dagen. Är det blå himmel och sol mitt på dagen, så passar jag på att sova till kvällningen då man kan få det där fina rosaskimrande ljuset. Helmulet kan vara bra när man vill fotografera vattendrag med lite längre exponeringstid eller macro, annars tycker jag det är rätt trist.

I min landskapsfotografering använder jag i stort sett bara vida vinklar och hyfsat mycket tele. Den vida vinkeln försöker jag använda för att dra in betraktaren i bilden. Här tar förgrunden mycket plats och eventuella berg i bakgrunden blir små.
Telet använder jag för att överdriva bergens storlek och betraktarens närhet till dem. Fungerar bäst om man tar med någon bit av förgrunden tycker jag. "Normal"-brännvidder typ 35-70mm har jag lite svårare att skapa intressanta landskapsbilder med, så dem lämnar jag oftast hemma.
Men eftersom jag aldrig fotat i fjällen tidigare så tar jag nog i alla fall med ett 40mm. Det väger dessutom inte mer än 200g, så det påverkar inte packningen alltför mycket.

Det verkar som om Rapadalen är en favorit hos många, och det börjar kännas mer och mer som något man inte vill missa.
 
Djurliv?

Hej,
Vill än engång passa på att tacka alla som kommit med tips i den här tråden.

Nu är det i alla fall spikat att det blir kebområdet från den 22a Juli och ca 10 dagar framåt, varefter jag beger mig norrut.

Jag är ju främst inriktad på landskapsfotografering, men funderar ändå på om jag skall ta med en extender till mitt 70-200 i fall det kan dyka upp tillfällen att fotografera djurlivet.

Vilken typ av djurliv kan man stöta på i kebområdet?

/Rikard
 
Nu vet jag inget om djurlivet där, men klart du ska ha med dig 70-200, och då inte för djurens skull utan för landskapens. Teleobjektiv är bra för landskap i storslagna miljöer.. Blir det för mycket vidvinkel ser bergen ut som små kullar och man saknar perspektiv..

Mvh // Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.