Fotogen; är det lampolja numera?

I den lilla utsträckning jag skaffat bränsle till fotogenlampan (en sån med veke) i båten i modern tid, så har det varit "lampolja".

Minns från förr att det verkligen hette fotogen och att det då var "Esso Blå" som var att föredra då den luktade minst.
Eldade i helgen i en sån fotogenlampa med pump och konstaterade att den brann lite ljussvagare än förväntat, samt att man kunde känna ett tydligt os.

Beror möjligen detta på lampoljan?
 
Ja

till högtrycksfotogenlykta med "strumpa" har fotogenkvalitén betydelse och Esso blå lysfotogen är en av de sorterna som funkar bra. Även Biltemas lysfotogen fungerar bra. Lampolja och fotogen är nästa samma sak men lampolja är lite mindre flyktig och kan stelna tidigare i kyla har jag fått för mig.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Lampolja är en genomskinlig, brännbar vätska baserad på n-paraffin och som ofta används som bränsle till olje- och fotogenlampor som alternativ till fotogen. Lampoljan är luktfri och har en flampunkt på ca 70 grader C. Några sorter är lätt nedbrytbara. Lampolja är inte vattenlöslig.

Det fanns förr speciell eldningsfotogen som du skriver, vet inte var du kan finna den, hör med järnaffärerna, jag kör med T-gul, eller vanlig tändvätska, men det luktar ju.

Lampoljan är "luktfri", det beror nog på hur känslig man är och om veken är gammal eller ny.
Du skriver att din lampa har veke samt pump?, det finns ingen sådan konstruktion mig veterligen.

Antingen har du en s.k. stormlykta med glödstrumpa som du pumpar upp tryck
i som måste förvärmas först.
Om det är en stormlykta är det viktigt för ljusstyrkan att packningarna är täta, munstycken är rena,
samt att du har rätt sorts glödstrumpa, det finns olika modeller.

Eller en "vanlig" fotogenlampa med veke, den har ingen pump.

I vilket fall så se till att veken eller glödstrumpan är ny, då den kan ha varit i kontakt med vanlig fotogen tidigare

Av egen erfarenhet o andras, på det här så rekommenderar jag dig att använda Statoil Blå,
169 kr för 5 liter
Stormlyktorna kan börja pulsera, delar kan förstöras med "Riktig Lampolja", kan ej rekommenderas.

Ska kolla vidare på det här med ljuseffekt o doft, älskar dessa lampor som jag samlar på,
jag återkommer med mer info i detta spännande ämne !
 
Senast ändrad:
Nja, i båten har jag en med veke, och i det här fallet var det en med strumpa från Jula.

Jag ska shoppa lite på Statoil på hemvägen!
 
Glömde nämna att många skruvar upp veken för långt på vanliga fotogenlampor,
med sotning, sprucket glas etc, som resultat.
Kan ses på westernfilmer, där fotogenlampor förekommer, det ryker om lamporna på filmerna.
Det kan vara trevligt att ha en lampa lysa på natten, när du ska upp o "gå runt hörnet", tänk på följande :
Om du har en låga som knappt sotar, ryker, så ställ ner den ännu mer innan du somnar, det kan annars bli så att hela lampan blir varmare, och lågan ökar på natten, och lampan kan tom smälta, börja brinna okontrollerat,
så se upp !
Och ha inte dessa lampor i tältet !
 
Jag ska berätta precis hur det hänger ihop med den "renare" Esso blå och vanlig motorfotogen. Två olika tankar, samma soppa i båda och metylenblått i den "specialrenade" Esso blå. Jag jobbade några år på en sjömack så därför vet jag vilket ruffel och båg det är för "blåsketofånen" var över dubbelt så dyr och i vissa mackar 3-4 ggr så dyr som motorfotogenen.
 
Där ser man. Esso Blå har jag nog inte köpt sen Esso blev Statoil. Min far konstaterade dock någorlunda säkert (empiriskt) att det var skillnad - men jag tror det då handlade om 60-70-tal ungefär... Jag trodde knappt det fanns Statoil Blå.
 
Jag ska berätta precis hur det hänger ihop med den "renare" Esso blå och vanlig motorfotogen. Två olika tankar, samma soppa i båda...
Det kan knappast gälla numera!
Motorfotogen har inte sålts på skitmånga år, och även om det hade funnits så är det en helt annan produkt än lysfotogen.

Vet du något ställe som verkligen säljer detta skulle jag vara tacksam om du kunde säga var det är. Det hade varit skönt att slippa joxa med diesel och bensin för att få en något sånär likartad produkt till mina gamla motorer.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips