Foto på canvas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har fått intrycket att ytstrukturen faktiskt gör att det blir lite mer förlåtande... Men det är en högst oprofessionell åsikt...

Det är min erfarenhet också. Min canvas på 70x50cm kommer från min gamla Pentax K100D med 6MP, fick interpolera in en hel del extra pixlar för att komma upp i tillräcklig upplösning. Syns inte alls på resultatet.

6 MP räcker långt. Man får som sagt interpolera upp filen en del men de tål i regel att interpoleras rätt mycket. Med ökad storlek så ökar man ju även betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver ha lika hög utskriftsupplösning. Jag gjorde som sagt två canvasförstoringar förra veckan, 60x40cm:

2948275917_5dff7e411d.jpg
[/QUOTE]

6 MP räcker långt. Man får som sagt interpolera upp filen en del men de tål i regel att interpoleras rätt mycket. Med ökad storlek så ökar man ju även betraktningsavståndet vilket gör att man inte behöver ha lika hög utskriftsupplösning.

Hur långt räcker 6 MP? (Kanske svårt att säga, men gör gärna ett försök!) Det är i princip det som skiljer en Nikon D40 från en D60 (plus rengöring på D60), men i siffror ser det ju ganska mycket ut om man säger så. Men det kanske är bättre att satsa mellanskillnaden på optik? (Hm, passar kanske bättre i min andra fototråd...)

Ursäkta en novis, men "interpolera"? Måste jag göra nåt eller gör fotofirman det?

Man kan låta fotofirman göra det men vill man ha kontrollen över hela processen (och anpassa skärpningen till storleken) så kan man göra det själv i t ex photoshop. Enkelt uttryckt så låter man programmet lägga in pixlar och öka upplösningen i bilden. Man gör det under "bildstorlek", låter rutan för ändra bildupplösning vara ikryssad och för förstoringar välja "bikubisk mjukare" (brukar rekommenderas).
Vilka algoritmer och så som programmet använder kan säkert någon annan svara bättre på (mipert?).

Hur långt räcker 6 MP? (Kanske svårt att säga, men gör gärna ett försök!) Det är i princip det som skiljer en Nikon D40 från en D60 (plus rengöring på D60), men i siffror ser det ju ganska mycket ut om man säger så.

6MP räcker långt. Förstoringar i "meterklassen" är i regel inga problem. Detaljupplösning beror ju dock även på annat som t ex brus och objektivets egenskap. En 6MP-fil från en digital systemkamera fotad på lågt iso och med bra optik har en högre upplösning än en 6MP-fil tagen med en billig kompakt. Det är därför svårt att jämföra "upplösning mot upplösning"..

Tänk på att det kan vara annat som kan skilja mellan kameror. Brus och dynamiskt omfång bl a. Jag har lite dålig koll på Nikon, men det skiljer väl något år mellan D40 och D60 så även om det inte skiljer så mycket i upplösning, så kan det skilja just vad det gäller iso-egenskaper och omfång. Där får du kolla tester. Men bra objektiv är alltid värt att satsa på eftersom man kan använda dem mycket länge.

* Någon speciell leverantör som kan rekommenderas? (proformat.se? photowall.se?)
* Något speciellt man bör tänka på vid valet av motiv? (Om nu vissa färger tenderar att inte göra sig så bra eller så?)

Jag beställde från Proformat.se och är jättenöjd! Grymt snabb service, beställde på förmiddagen och på eftermiddagen var bilden på väg med posten! Hade några frågor innan beställning, och mailsvaren var mycket snabba även de.

Enda missnöjet är eget. Jag skulle ha tagit i och valt ett större format än de 30x40 cm jag fegade mig med. Fundera ordentligt på storleken om du beställer en canvas-kopiering!
Våga ta i om du ska ha bilden som tavla utan ram/passepartout, annars kanske du lika gärna kan göra en "vanlig förstoring", för en mindre peng för själva bilden?
Min reflektion.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips