Fotarbetet?

Efter att ha plaskat runt efter eget huvud i snart två säsonger är det väl hög tid att få lite bra tips om hur man gör med fötter och ben.Ska man ha benen lätt böjda när man pendlar eller ska "knäet" ner mot bottnen, om ni förstår vad jag menar? Hälarna, ska de vara mot bottnen hela tiden?
Berätta för en nybörjare! Största broblemet är att jag efter ett par timmars paddling får grymt ont i vänstra benet (troligen gubb- ischias eller hur det stavas) vore trevligt om man kunde komma runt det problemet med bättre teknik kanske.

Efter att ha plaskat runt efter eget huvud i snart två säsonger är det väl hög tid att få lite bra tips om hur man gör med fötter och ben.Ska man ha benen lätt böjda när man pendlar eller ska "knäet" ner mot bottnen, om ni förstår vad jag menar? Hälarna, ska de vara mot bottnen hela tiden?
Berätta för en nybörjare! Största broblemet är att jag efter ett par timmars paddling får grymt ont i vänstra benet (troligen gubb- ischias eller hur det stavas) vore trevligt om man kunde komma runt det problemet med bättre teknik kanske.

Alldeles rakt skall benet nog inte bli - får du benet helt rakt när du trycker ifrån skulle jag säga att du har för stort avstånd mellan sits och fotstöd.

Det som jag upplever att fungerar bäst för mig är att inte tänka så mycket på vad jag gör med benen, utan koncentrera mig på att dra paddeln rejält utåt under draget (med vingpaddel; använder du plattpaddel fungerar det rådet kanske inte så bra). Eftersom det lyckas bara om jag arbetar ordentligt med benen och vrider på överkroppen, följer resten av tekniken av sig själv.

(Om det här hjälper mot ditt onda ben vet jag däremot inte - har lyckligtvis själv ingen erfarenhet av sådana problem)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tramparbetet i en kajak kan liknas med tramparbetet på en cykel. Liksom på en cykel tappar du effekt ifall du trampar igenom.

Hur en vingpaddel skall gå i vattnet finns det många historier om. Att vingpaddeln vandrar utåt under draget är alla överens om, men hur mycket som är optimalt finns det många meningar om.

Kika på Kasper Bleibach http://www.youtube.com/watch?v=BGnxERWT2gM&feature=related
Ingen skönpaddling, men oerhört effektiv.

Hur en vingpaddel skall gå i vattnet finns det många historier om. Att vingpaddeln vandrar utåt under draget är alla överens om, men hur mycket som är optimalt finns det många meningar om.

Kika på Kasper Bleibach http://www.youtube.com/watch?v=BGnxERWT2gM&feature=related
Ingen skönpaddling, men oerhört effektiv.

Intressant länk; ber att få tacka!

Och så är ju "rejält" också ett lite relativt begrepp, och jag inser jag jag kanske ställer skalan lkite annorlunda än andra människor. Mitt problem är att jag, om jag inte koncentrerar mig, ofta fuskar med vänstra armen; håller överarmen tätt tryckt mot överkroppen, och sköter största delen av draget genom att skuffa med höger arm. Det leder till ett ganska kraftlöst drag, som går nära kanoten (ännu mycket närmare än för Kasper Bleibach). Jag är därför, speciellt på vänstra sidan, tvungen att tänka på att dra ut armen och paddeln "rejält" för att få till stånd ett "normalt" vingdrag.

Men jag märker att jag håller på att tappa bort mig från min egentliga poäng, nämligen

a) Jag har för liten hjärnkapacitet för att kunna koncentrera mig på mer än en aspekt av tekniken åt gången

samt

b) Om jag koncentrerar mig på att få paddeln att gå rätt i vattnet, blir även resten ungefärligt korrekt, men koncentrerar jag mig på något annat blir bara detta något annat korrekt, medan resten skiter sig.

Som bågskytt sedan 16 år har jag läst en del om tankearbetet i samband med skyttet.
Den allmäna åsikten är att hjärnan kan bara bära en tanke åt gången, och det tror jag stämmer.
Man måste alltså lära in sakerna så att de sköter sig själva och kan koncentrera sig på en sak i taget, säkert lika med paddlingen.Det finns nog andra teorier og.

När jag bestämde mig för att lära mig paddla så att säga korrekt hade jag precis samma problem.
Jag prövade att koncentrera mig på att öva en sak per pass. T.ex idag benjobbet, i morgon paddelisättning och så vidare.
Efter några månader band det ihop sig självt och började bli bra.

Tydligen samma tankar som lortopalt formulerade samtidigt.

Själv får jag ont i vänster ben om jag har fotstöden lite för nära sitsen. Men det är med lågt däck, kanske inte stämmer med öppen brunn.

Senast ändrad:

Gissar frågan gäller paddling av "racingkajak med vingpaddel"? Du har fått ett antal svar. Skulle frågan gälla paddling av havskajak med knäsupport så är svaret om och alltid varierande från person till person, generellt sett lite annorlunda (där finns det två benrörelser, dels den uträtande rörelsen för kraft i paddeltaget, men även det knä som kan anvädas för att ta tag i kajaken med en liten crunchrörelse).

Hälen förankrad i botten och på samma plats för paddlingsarbetet verkar gemensamt för båda fallen av kajaker.

Som du själv och andra påpkat får man träna olika momnt olika gånger (hjärnan klarar max en tanke, i alla fall min). Så ibland fokuserar jag på att räta benet, ibland fokuserar jag på att greppa med andra knät.

--- Mats ---

Största broblemet är att jag efter ett par timmars paddling får grymt ont i vänstra benet (troligen gubb- ischias eller hur det stavas) [/QUOTE
]

Sitter du bra? Själv använder jag en Skwoosh dyna att sitta på! Å i min andra kajak har jag en foamsits(multisportsits) å då kan jag sitta i kajaken hela dan ;)

/Janne

På 90-talet utarbetade Bengt Bengtsson och någon mer en teknikplansch (racingteknik) åt Svenska Kanotförbundet. Knut Holman illustrerade de olika faserna i paddelrörelsen. Kolla om den går går att få tag på.

Vad gäller hur raka ben du skall ha så blir det faktiskt lättare att få till bålrotationen om du kan räta det tryckande benet helt (ner mot botten alltså). För att underlätta ytterligare kan du lyfta den andra foten från fotstödet. Hälarna i botten hela tiden funkar bäst för mig.

Vad gäller hur långt ut från skrovet bladet skall dras var uppfattningen när jag lärde mig teknik att man skulle sätta i så nära skrovet som möjligt och avsluta draget 30 till 50 cm ut rakt i sida med höften.

Drar du längre ut kan du göra illa ryggen pga för stort moment. Drar du närmare skrovet hamnar bladet i det bakåtgående vattenflödet som finns närmast skrovet. Flödet närmast skrovet går alltså bakåt relativt sjöns botten och inte bara relativt skrovet. Därav att det går trögt att paddla på grunt vatten.

Ett enkelt mått på var du skall dra paddelbladet är att följa bogvågens topp. Vad jag förstår markerar den gränsen på hur långt ut från skrovet bakåtflödet går.

Själv tyckte jag det var bäst att lära sig paddelteknik från racingpaddlare. På egen hand var det väldigt svårt. Man tror man gör rätt men det ser ut som skit när man ser sig själv på film.
För mig har det funkat bra att köra teknikintervall eftersom det är svårt att hålla fokus på bra teknik under ett helt träningspass.

Mvh, Klas

På 90-talet utarbetade Bengt Bengtsson och någon mer en teknikplansch (racingteknik) åt Svenska Kanotförbundet. Knut Holman illustrerade de olika faserna i paddelrörelsen. Kolla om den går går att få tag på.

Vad gäller hur raka ben du skall ha så blir det faktiskt lättare att få till bålrotationen om du kan räta det tryckande benet helt (ner mot botten alltså). För att underlätta ytterligare kan du lyfta den andra foten från fotstödet. Hälarna i botten hela tiden funkar bäst för mig.

Vad gäller hur långt ut från skrovet bladet skall dras var uppfattningen när jag lärde mig teknik att man skulle sätta i så nära skrovet som möjligt och avsluta draget 30 till 50 cm ut rakt i sida med höften.

Drar du längre ut kan du göra illa ryggen pga för stort moment. Drar du närmare skrovet hamnar bladet i det bakåtgående vattenflödet som finns närmast skrovet. Flödet närmast skrovet går alltså bakåt relativt sjöns botten och inte bara relativt skrovet. Därav att det går trögt att paddla på grunt vatten.

Ett enkelt mått på var du skall dra paddelbladet är att följa bogvågens topp. Vad jag förstår markerar den gränsen på hur långt ut från skrovet bakåtflödet går.

Själv tyckte jag det var bäst att lära sig paddelteknik från racingpaddlare. På egen hand var det väldigt svårt. Man tror man gör rätt men det ser ut som skit när man ser sig själv på film.
För mig har det funkat bra att köra teknikintervall eftersom det är svårt att hålla fokus på bra teknik under ett helt träningspass.

Mvh, Klas

Bland bra instruktionsfilmer tycker jag om en av de som Nigel foster har gjort (han har gjort mer än en som innehåller paddlingstekniken). Kommer inte ihåg direkt vilken av dem det var, men i den så tar han upp både skillnaden mellan racingpaddling och touringpaddlingtekniker, och mellan vingpaddel europaddel och grönlandspaddel, där samtliga har olika tekniker, både för paddelns höjd, vinkel, bana i vattnet, men även för hur benen rörs och används.

Jag tror att om du söker på nätet kring grönlandspaddel kommer du kunna hitta en del tips på just att använda knätag för att greppa, till skillnad från racingpaddlingens fokus enbart på bensträck (hittade det själv för ett år sedan, men nätet förändras...).

--- Mats ---

Huvudsyftet med fotstödet är att få ner den framåtdrivande kraften i kajaken. I racingkajaker (och andra med lite benutrymme och bra sits) kan man används sig av höftrotation och därmed få till extra kraft. Paddeln kan sättas i vattnet längre fram och benen kan användas för att skjuta på.
Bålrotation kan användas oavsett kajaktyp.

Att racingpaddlare enbart koncentrerar sig på bensträck är inte sant. Det är viktigt att hitta rätt synk mellan isätt och bensträck, men för att i huvudtaget kunna tänka på bensträck måste påskjutsidans ben böjas och höften skjutas fram. En fotrem underlättar och kan också ge lite extra moment i draget när det behövs.

Tror som Stuvarn att benproblemet beror på sitsen. Bentramp ger bättre blodcirkulation och motverkar att benen somnar, men värk hjälper det sällan mot.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips