Fotarbetet?

Huvudsyftet med fotstödet är att få ner den framåtdrivande kraften i kajaken. I racingkajaker (och andra med lite benutrymme och bra sits) kan man används sig av höftrotation och därmed få till extra kraft. Paddeln kan sättas i vattnet längre fram och benen kan användas för att skjuta på.
Bålrotation kan användas oavsett kajaktyp.

Att racingpaddlare enbart koncentrerar sig på bensträck är inte sant. Det är viktigt att hitta rätt synk mellan isätt och bensträck, men för att i huvudtaget kunna tänka på bensträck måste påskjutsidans ben böjas och höften skjutas fram. En fotrem underlättar och kan också ge lite extra moment i draget när det behövs.

Tror som Stuvarn att benproblemet beror på sitsen. Bentramp ger bättre blodcirkulation och motverkar att benen somnar, men värk hjälper det sällan mot.

Inte menat riktigt som det tolkades, man kan inte med jämna mellanrum göra ett bensträck utan att där emellan ha gjort benböj. ;) Men racingpaddlare har inget fokus på att ta tag med det böjda benets knä i kajaken, medan vissa grönlandspaddlare fokuserar mycket på att cruncha mot det knät, snarare än att fokusera på att sträcka det andra benet.

Personligen gillar jag att sträcka det ena (för kraft och fart vid paddeltaget) och greppa med det andra.Jag slutar dock sträcka benet på den sida dit vågorna spolar mig om jag paddlar i sidvågor.

--- Mats ---

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg