Fosksjöarna Dalarna

Hej där!
Har funderingar på att ta mig upp (bilandes) till Grövelsjön och vandra upp till Fosksjöarna den kommande sommaren. Grövelsjöfjällen är lite av en favorit :)
Tänkte kombinera vandring och tältande med flugfiske där uppe.
Någon som varit vid Fosksjöarna och fiskat och hur pass stort är vattendraget som rinner mellan sjöarna?
Gillar fiske i strömmande vatten, även mindre vattendrag.
Har själv fiskat i Grövlan, misstänker att vattendraget mellan sjöarna är något mindre (smalare).
Vilken tidpunkt är det lämpligast att ta sig dit?
Har möjlighet att välja semesterstart, antingen vecka 26 eller vecka 30, vecka 26 brukar ju vara en smått klassisk vecka att starta fisket på men det kan kanske vara bra även senare?
Någon som har bilder därifrån?

Ha de gott, Bosse
 
Om jag minns rätt är det inte så stort - varför inte fortsätta några kilometer över till Töfsingån? Då har du dessutom Länsstyrelsens stuga att retirera till om vädret skulle drita till sig för mycket.
 
Flugfiske har

jag inte fastnat för men jag har ärftlig belastning. Min farfar och farmor samt far och farbror var och är entusiaster och har fiskat mycket i området. Fisket i Foskån trivs min far med. Storån är nog snäppet bättre men dit är det längre att gå från Grövelsjön och det kan vara svårare att boka fiske där efter som det är kvoterat. boka.visitidre.se

Thure
 
Om jag minns rätt är det inte så stort - varför inte fortsätta några kilometer över till Töfsingån? Då har du dessutom Länsstyrelsens stuga att retirera till om vädret skulle drita till sig för mycket.

Värt att fundera på, öppen för förslag och har ju lite tid på mig att fundera :)
Det jag har en del funderingar över är semesterstart ( vecka 26 eller 30), både med tanke på fisket och vandring.
Vill ju ha torrt vid vandring och tältande men inte uttorkade vattendrag.
 
Nu flugfiskar förvisso inte jag men mina erfarenheter av Fosksjöarna är att fisket är lite trögt. Jag har varit där två gånger och vid båda tillfällena har det endast resulterat i enstaka och väldigt små fiskar. Jag flugfiskar inte utan det är spinnare, skeddrag och små vobblers som har gällt för mig. Har hört liknande erfarenheter från andra, men det finns säkert många som lyckats bra också. Mina besök där har varit slutet av juli och slutet av augusti, det kanske är bättre tidigare på säsongen,

Funderar lite på antingen paddling i Rogen eller vandring i Grövelsjön nu till sommaren, blir det Grövelsjön tar jag nog bara med fiskeutrustningen om jag lägger en tur som tar mig förbi andra vatten än Fosksjöarna och Grötvallsjön. Funderar själv på t.ex. Slagusjön, Nedre Grötsjön, Stor-våndsjön mm. Måste nog forska vidare lite, för det första om man ens får fiska där och för det andra om det är bra fiske. Jag fiskar så pass mycket på hemmaplan att det inte är intressant att ta med prylarna om inte fisket är bra. Då kan jag istället lägga allt krut på vandrandet.

Det kanske finns bra vatten på den norska sidan? Dessa har jag inte hunnit läsa så mycket om ännu.
 
Var där i slutet av Juni förra året och hade grymt fiske.
Nattsländor typ E12a och små olivgröna nymfer med guldskalle fungerade utmärkt.
Bäst var fisket runt utloppet i nedre sjön. Vi fick väl ca 40 öringar på mellan 5hg och 1 kilo men det finns större.
Strömmen mellan mellersta och nedre sjön är riktigt trevlig. Den ringlar fram mellan sandåsar och är ganska varierad med djupa hålor och små strömmar.
Jag fastnade för dessa 3 sjöar och kommer att återvända i år.
Bifogar en bild från den nedre sjön.
 

Bilagor

  • 996519_479443562140223_1015461958_n.jpg
    996519_479443562140223_1015461958_n.jpg
    24.6 KB · Visningar: 2,193
Halloj
Fosksjöarna är en av mina favorit platser.
En grymt vacker plats. Ån är inte stor, men ringlar vackert fram, och är fullt fisk bar.

Min erfarenhetr att fisket i fosksjöarna, är trögt. Men träffar du rätt så kan du få ett riktigt trevligt fiske. Tidigt på säsongen brukar det vara rätt hyfsat, likaså på hösten när frosten kommer.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...