Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Forum kniv
- Trådstartare seved1
- Start datum
Hur ska kniven egentligen ut? Ritningen har jag sett, men hur blev det sagt med skaft och slida?
De Paul kanske har någon liknande kniv du kan länka en bild på? Detsamma vad gäller skaftmaterial samt slida.
Krävande? Javisst
De Paul kanske har någon liknande kniv du kan länka en bild på? Detsamma vad gäller skaftmaterial samt slida.
Krävande? Javisst
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hur ska kniven egentligen ut? Ritningen har jag sett, men hur blev det sagt med skaft och slida?
Krävande? Javisst![]()
Skaften blir väl i orange G10 eller grön canvasmicarta. Sa vi inte så eller.
Seved
Skaften blir väl i orange G10 eller grön canvasmicarta. Sa vi inte så eller.
Seved
Ok, lång tråd - orkar inte kolla allt
Så det blir två alternativ på skaft - jobbigt med valalternativ. Var bättre när det bara fanns pripps blå på systemet, typ
...egentligen skriver jag här mest för att jag vill att kniven skall bli klar snabbt, tror att det går fortare om tråden hålls vid liv
Ok, lång tråd - orkar inte kolla allt
Så det blir två alternativ på skaft - jobbigt med valalternativ. Var bättre när det bara fanns pripps blå på systemet, typ
...egentligen skriver jag här mest för att jag vill att kniven skall bli klar snabbt, tror att det går fortare om tråden hålls vid liv
Ja den har blivit maratonlik. Ha ha ja men då kan jag bestämma att du får gröncanvas
Ha ha ja vem vet, lite snabbare kanske det går.
Seved
japp
eller ja. man ger ju en krona för dem... du vet skrock.
KJ Eriksson / Frosts / va det visst (dålig bild på några pjäser)
Jägaren hette den stora kniven.
BZ/
Fått??
~Paul~
eller ja. man ger ju en krona för dem... du vet skrock.
KJ Eriksson / Frosts / va det visst (dålig bild på några pjäser)
Jägaren hette den stora kniven.
BZ/
Bilagor
Jägaren har jag också, rättare sagt så har jag några stycken. Visste du att det finns en "bror" till den här kniven som heter "Fiskaren"? Försök att få tag i båda, det blir större värde på dem då.
Du bör nog ta ut din Jägarkniv ur styrénformen eftersom denna efter hand kommer att förstöra bladet (pga kemiska processer). Det börjar med små gråa fläckar på bladet och eskalerar i allvarlig gropfrätning. Detta gäller i stort sett alla knivar, dvs också de som huserar i vanliga läderslidor. Läder är som bekant behandlat med garvsyra. Denna syra kommer efterhand påverka bladet. Den enda gången man kan förvara kniven i slidan är när slidan har en plastinsert på insidan som skyddar bladet från direktkontakt med lädret.
Första gången jag upptäckte hur pass frätande vissa styrénplaster var var i samband med att jag sparat en rostfri Parker-penna i sin originalförpackning. Den blev totalt trashad, det vara bara att slänga den. Både plasten och de rostfria detaljerna tog stryk.
~Paul~
Du bör nog ta ut din Jägarkniv ur styrénformen eftersom denna efter hand kommer att förstöra bladet (pga kemiska processer). Det börjar med små gråa fläckar på bladet och eskalerar i allvarlig gropfrätning. Detta gäller i stort sett alla knivar, dvs också de som huserar i vanliga läderslidor. Läder är som bekant behandlat med garvsyra. Denna syra kommer efterhand påverka bladet. Den enda gången man kan förvara kniven i slidan är när slidan har en plastinsert på insidan som skyddar bladet från direktkontakt med lädret.
Första gången jag upptäckte hur pass frätande vissa styrénplaster var var i samband med att jag sparat en rostfri Parker-penna i sin originalförpackning. Den blev totalt trashad, det vara bara att slänga den. Både plasten och de rostfria detaljerna tog stryk.
~Paul~
Fiskaren
Tror att jag har en sån med... men den e lite sliten (därav är den inte med på bilden) Har varit rejält använd
Lovar att plocka ur jägarn ur förpackningen.
BZ/
Jägaren har jag också, rättare sagt så har jag några stycken. Visste du att det finns en "bror" till den här kniven som heter "Fiskaren"? Försök att få tag i båda, det blir större värde på dem då.
~Paul~
Tror att jag har en sån med... men den e lite sliten (därav är den inte med på bilden) Har varit rejält använd
Lovar att plocka ur jägarn ur förpackningen.
BZ/
men min e inte svart?
Fiskarn kniven har jag en av men slidan är brunare en din... och så har bläcket bak på kniven ramlat av på min... ser rätt så sleten ut faktist
den Gula moran (på min bild) är närmast bländande gulorange... underbar färg som får min Gula Buck fällis (förövrigt den kniv jag använder mest ute) att se ut som kammofärgad
BZ/
Fiskarn kniven har jag en av men slidan är brunare en din... och så har bläcket bak på kniven ramlat av på min... ser rätt så sleten ut faktist
den Gula moran (på min bild) är närmast bländande gulorange... underbar färg som får min Gula Buck fällis (förövrigt den kniv jag använder mest ute) att se ut som kammofärgad
BZ/
Den första utgåvan hade bruna slidor. Jag har en sådan också. Tyvärr har jag ingen kamera så jag kan inte ta en bild på den.Fiskarn kniven har jag en av men slidan är brunare en din... och så har bläcket bak på kniven ramlat av på min... ser rätt så sleten ut faktist
BZ/
Mina knivar är i Mint Condition. Aldrig använda, slipade eller på annat sätt begagnade. Den ena jaktkniven har t o m originalpapper med.
Den morotsoranga kniven som du syftar på är en Morakniv™ Clipper 860 F (Fluorescent Orange). En mycket trevlig kniv som man inte tappar så lätt.
~Paul~
Mitt första inlägg i denna tråden... Jag har nollkoll på knivar, men jag har nyfiket följt tråden sporadiskt sen starten. Tråden har blivit lång och knepig att överblicka. Kan du inte starta en ny tråd som är lite mer klar.
Alternativt sammanfatta i ett inlägg för oss som inte har ork att läsa alla sidor.
Hur ser de två knivarna ut?
Pris?
Ungefärlig leverans?
Kommer det att stå Utsidan på den?
Etc, etc...
... och sen lite fortlöpande info om hur kniven blir till, och gärna lite bilder ;-).
Har länge funderat på att köpa en "riktig" kniv... och är intresserad av en liten "sevedkniv" .
Thomas
Alternativt sammanfatta i ett inlägg för oss som inte har ork att läsa alla sidor.
Hur ser de två knivarna ut?
Pris?
Ungefärlig leverans?
Kommer det att stå Utsidan på den?
Etc, etc...
... och sen lite fortlöpande info om hur kniven blir till, och gärna lite bilder ;-).
Har länge funderat på att köpa en "riktig" kniv... och är intresserad av en liten "sevedkniv" .
Thomas
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg