Den här kniven med orange skaft och samma eggdesign skulle jag vara intresserad av.
Jag har några på gång iof convexslipade men vill du så kan jag flatslipa en istället.
Seved
Den här kniven med orange skaft och samma eggdesign skulle jag vara intresserad av.
Håller med. Skålslipat blad i samband med en utekniv är enligt min åsikt inte praktiskt. Det funkar inte optimalt till att tälja med, till fiske eller campinggöromål. Möjligtvis funkar det till passning av vilt men det är inte det som de flesta av medlemmarna kommer använda kniven till (gissar jag).
~Paul~
1. Jag är medveten om Jay Fishers åsikter. Han är tämligen ensam om dem.1. intressant med eggprofiler läs tex Jay Fishers inlägg här:
http://www.jayfisher.com/Blades.htm#Grind_geometry_comparison
2. mina täljknivar kör jag endast primäregg på, mina tåliga knivar har ofta en konvex slipning vilken kan bli mycket vass men är värdelös att tälja
med så här skulle jag vilja ha ett ganska grovt blad med lätt skålslipat sekundäregg och en kort primäregg på ca 30 grader.
Fast skärpa kan också vara en indikator på hur bra stålet är. Om den dessutom går att behålla under en längre tid - då vet man att stålet är bra.Äsch, det finns så många myter om skärpan, tex ett silkespapper som sakta dalar ner ock klyvs av ett stilla samurajsvärd i två delar...det är en utopi, ett filmtrick, för mig duger skärpan när kniveggen stannar på nageln vid test.
Skärpan är som framvagnsinställningen på bilen, så fort du åkt runt kvarteret så har du påverkat den igen...
Bättre o va skärpt i huvet.![]()
Ja det går utmärkt. Vad önskas.
Seved
Tyvärr så har tråden blivit en källa till presumtiva inköp i stället för bidrag till tråden som sådan.
~Paul~