Forum kniv

Bladlägnd

• 150 mm

Röster: 31 28.2%
  • 100 mm

Röster: 44 40.0%
  • 80 mm

Röster: 35 31.8%

• Totala väljare
    110
Vill jag bryta så har jag en fällkniven A1, scramasax, spett eller nått annat redskap nu pratar vi knivar;-)

Sen borde det vara ett svenskt stål i en sådan kniv.

Nått fint specialstål från Sandvik borde ju passa bra.

Blad kan du få köpa sen absolut. Vet inte men skålslipat blir lite mindre tåligt om man skulle bryta lite med den.

Seved
Håller med. Skålslipat blad i samband med en utekniv är enligt min åsikt inte praktiskt. Det funkar inte optimalt till att tälja med, till fiske eller campinggöromål. Möjligtvis funkar det till passning av vilt men det är inte det som de flesta av medlemmarna kommer använda kniven till (gissar jag ;)).

~Paul~

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

De stålsorter som är föreslagna är Uddeholm AEB-L och Uddeholm UHB 26C. Vi har dessutom nämnt ytterligare ett stål, nämligen Uddeholm UHB 15LM. Alla dessa stålsorter är således svenska ;).

Att använda ett specialstål, t ex ett pulverstål, skulle förmodligen höja priset på den färdiga produkten till en sådan höjd att många presumtiva spekulanter skulle avstå från köpet, är jag rädd.

~Paul~

Vill jag bryta så har jag en fällkniven A1, scramasax, spett eller nått annat redskap nu pratar vi knivar;-)

Ja jo det kan du ju ha rätt i. Men har man bara den här kniven så ska den hålla för lite av varje. Inget jätte bryt förstås. Ja svenskt stål ska det nog bli det blir nog ett Uddeholmsstål. Det är som depaul skriver skålat passar bäst till jaktkniv i mitt tycke.

Seved

De stålsorter som är föreslagna är Uddeholm AEB-L och Uddeholm UHB 26C. Vi har dessutom nämnt ytterligare ett stål, nämligen Uddeholm UHB 15LM. Alla dessa stålsorter är således svenska ;).

Att använda ett specialstål, t ex ett pulverstål, skulle förmodligen höja priset på den färdiga produkten till en sådan höjd att många presumtiva spekulanter skulle avstå från köpet, är jag rädd.

~Paul~

Nåt av dom stålen kommer det med all säkerhet att bli.

Seved

Ja pulverstål blir som du säger lite för dyrt till en sån här kniv. Jag ska försöka hålla ner kostnaderna så mycket det går. Ha ha alla är ju inte knivnördar som du o jag. endel är kamera nördar o dyl och vill kanske lägga pengarna på nåt annat. Hur nu det är möjligt :) ha ha ha

Seved

Ja pulverstål blir som du säger lite för dyrt till en sån här kniv. Jag ska försöka hålla ner kostnaderna så mycket det går. Ha ha alla är ju inte knivnördar som du o jag. endel är kamera nördar o dyl och vill kanske lägga pengarna på nåt annat. Hur nu det är möjligt :) ha ha ha

Seved
Va? Finns det verkligen sådana människor? ;)

~Paul~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips