Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Forum kniv
- Trådstartare seved1
- Start datum
Ser bra ut på bild! När skickar du den, med tanke på betalningen? Vad hade vi sagt för pris på kniven?
~Paul~
Jag skickar den på måndag, Jag har lite oljning kvar på slidan och vaxa kanterna.
1700:- för den,
Seved
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Just det. Så var de ju.Okey.
RWL 34 är det.
Seved
~Paul~
Spännande att se framväxten av forumknivarna, från idé och tanke till diskussioner om modeller och nu leverans av den långa modellen.
Vad jag tänker på att detta var en forum kniv för ETT år och snart är det ett nytt år 2012...
Ska det startas en ny tråd (om det blir en ny forumkniv) eller detta bli en maraton tråd utan slut, eller är forum kniven en engångshändelse?
Kan bli intressant att höra från alla inblandade, tillverkare, köpare, idégivare, rosare/risare, designers, friluffsare, nyfikna och allt annat löst folk som jag som följt tråden under lång tid!
Vad jag tänker på att detta var en forum kniv för ETT år och snart är det ett nytt år 2012...
Ska det startas en ny tråd (om det blir en ny forumkniv) eller detta bli en maraton tråd utan slut, eller är forum kniven en engångshändelse?
Kan bli intressant att höra från alla inblandade, tillverkare, köpare, idégivare, rosare/risare, designers, friluffsare, nyfikna och allt annat löst folk som jag som följt tråden under lång tid!
Spännande att se framväxten av forumknivarna, från idé och tanke till diskussioner om modeller och nu leverans av den långa modellen.
För tillfället kan jag inte göra några fler forumknivar. Jag måste komma ifatt med andra beställningar. Men jag kommer att göra fler bacher av båda. Jag vet inte om en ny modell.
Om tråden, Nej det är bara o starta en ny tråd. Nej jag ser inte denna omgång som en engångs händelse, jag ska bara komma ifatt lite, så kommer jag att göra en ny batch.
Seved
Här är kniven.
![]()
![]()
Seved
Nästan så jag ångrar att jag bara beställde den lilla
Nästan så jag ångrar att jag bara beställde den lilla![]()
He he Men det går ju att ordna med nästa omgång
Kul att du gillar den långa oxå.
Seved
OK, då har jag slutligen fått hem Seveds stora Forumkniv.
Första intrycket:
+
Exceptionellt fin balans. Sitter precis på övergången mellan blad och handtag
Ringa vikt (kniven väger 121 g och läderslida 79 g. 200 g tillsammans)
Bladform-/bladprofil som ser ut att passa till en massa olika arbetsuppgifter
Genomgående tånge
Materialval
Skärpa
-
Något ojämn slipfas
Något ojämn spets
För kort och eventuellt för smalt handtag
Formen på den protruderande/genomgående tången samt fånglinehålets utformning
Kommentar:
Bladets utmärkta profil/form tillsammans med dess tillika utmärkta balans kommer säkert mynna ut i en design som lämpar sig att båda flå en firre, fixa mat på campingen, samt syssla med lättare täljning trots att kniven egentligen är något för stor därtill. Den är kanske inte lika lämplig till tyngre huggande, späntning och i samband med jakt (lite för långt blad därtill).
Skärpan är utmärkt och den rakar utan ansträngning armhår. Kniven sitter säkert i sin slida och det var nästan svårt att få ut den utan att lägga i lite kraft. En fånglina kommer att lösa det problemet.
Kniven känns mycket lätt. Tillsammans med slidan så väger den som sagt endast 200 g. Detta beror till stora delar på att bladet är endast 2 mm tjockt i hela sin längd, dvs också i tången. Som jämförelse kan jag nämna att en Buck 110 fällkniv väger 210 g (enbart kniven).
Det som kanske kunde vara aningens bättre är den genomgripande finishen, samt handtagets längd. Det finns ytterligare några smådetaljer som kanske drar ner betyget en aning men på det stora så är det en mycket fin kniv som säkert kommer att funka väl i samband med praktisk användning.
Jag slänger upp några usla blixtbilder i väntan på bättre sådana under morgondagens lopp.
~Paul~
Första intrycket:
+
Exceptionellt fin balans. Sitter precis på övergången mellan blad och handtag
Ringa vikt (kniven väger 121 g och läderslida 79 g. 200 g tillsammans)
Bladform-/bladprofil som ser ut att passa till en massa olika arbetsuppgifter
Genomgående tånge
Materialval
Skärpa
-
Något ojämn slipfas
Något ojämn spets
För kort och eventuellt för smalt handtag
Formen på den protruderande/genomgående tången samt fånglinehålets utformning
Kommentar:
Bladets utmärkta profil/form tillsammans med dess tillika utmärkta balans kommer säkert mynna ut i en design som lämpar sig att båda flå en firre, fixa mat på campingen, samt syssla med lättare täljning trots att kniven egentligen är något för stor därtill. Den är kanske inte lika lämplig till tyngre huggande, späntning och i samband med jakt (lite för långt blad därtill).
Skärpan är utmärkt och den rakar utan ansträngning armhår. Kniven sitter säkert i sin slida och det var nästan svårt att få ut den utan att lägga i lite kraft. En fånglina kommer att lösa det problemet.
Kniven känns mycket lätt. Tillsammans med slidan så väger den som sagt endast 200 g. Detta beror till stora delar på att bladet är endast 2 mm tjockt i hela sin längd, dvs också i tången. Som jämförelse kan jag nämna att en Buck 110 fällkniv väger 210 g (enbart kniven).
Det som kanske kunde vara aningens bättre är den genomgripande finishen, samt handtagets längd. Det finns ytterligare några smådetaljer som kanske drar ner betyget en aning men på det stora så är det en mycket fin kniv som säkert kommer att funka väl i samband med praktisk användning.
Jag slänger upp några usla blixtbilder i väntan på bättre sådana under morgondagens lopp.
~Paul~
Bilagor
-
Min långa Utsidan forumkniv 2010, nr 1, bild 9.jpg17.3 KB · Visningar: 537
-
Min långa Utsidan forumkniv 2010, nr 1, bild 11.jpg14.3 KB · Visningar: 529
-
Min långa Utsidan forumkniv 2010, nr 1, bild 12.jpg17.6 KB · Visningar: 521
-
Min långa Utsidan forumkniv 2010, nr 1, bild 13.jpg13 KB · Visningar: 534
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev