Får man fråga varför?Jag har lite delade känslor för bushys. Dom traditionella vill säga.
En vanlig mora är ju trots allt en variant på bushie. T ex mora Clipper.
~Paul~
Får man fråga varför?Jag har lite delade känslor för bushys. Dom traditionella vill säga.
DO betyder diskrimineringsombudsmannen, det var greendanger som ville anmäla mig tror jag? För att jag vill ha en blommig kniv? Eller för att han inte får någon? Något skadestånd får han i varje fall inte.
80 mm kort vid köksbestyr? Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan. Hur lätt som helst.
Någon nämnde att WM1 är en fin kniv. Instämmer helt, den är underbar.
Bara väl dyr för en skalkniv.
Får man fråga varför?
En vanlig mora är ju trots allt en variant på bushie. T ex mora Clipper.
~Paul~
Som vanligt så gäller inte frågan vad som "går", utan vilket som är det mest optimala. Jag kan skära min limpa med en 20 tums Tramontina-machete men liksom i fallet med din kniv så är inte heller den här knivtypen den mest optimala i sammanhanget.Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan.
Fast det finns ju väldigt många varianter på bushies, både med och utan parerstång, samt med olika utformning på handtaget. Det enda som förenar dem är den där typiska bladformen (traditionell bushie vill säga).Japp det kan du få. He he det är väl inte så konstruktivt, jag tycker mest att skaftdelen är ful så gillar jag inte parerstång. Bladformen är bra och praktisk tycker jag.
Seved
Fast det finns ju väldigt många varianter på bushies, både med och utan parerstång, samt med olika utformning på handtaget. Det enda som förenar dem är den där typiska bladformen (traditionell bushie vill säga).
~Paul~
1. Nja. Jag har testat min mora Clipper och liknande konstruktioner och de funkar alldeles utmärkt till fiske. Till jakt däremot så är den medelmåttig.1. Det enda är väl att den blir lite sämre till jakt kanske.
2. Det ser ut som om den skulle passa fler om man kortade bladet lite.
1. Nja. Jag har testat min mora Clipper och liknande konstruktioner och de funkar alldeles utmärkt till fiske. Till jakt däremot så är den medelmåttig.
2. Tycker du verkligen det?!? Bladet på den aktuella Bark River-kniven är 9,6 cm långt. Vill du verkligen korta längden ännu mer? Personligen så föredrar jag en längd på ca 12 cm i samband med den här knivtypen eftersom jag anser att den då tangerar den bästa kompromissen och är därmed mest allround.
~Paul~
Aha då förstår jag. Alla dessa förkortningar.![]()
Ja det är ju som man tycker är bäst. Japp WM1:an är fin
Seved
kan du inte göra en WM1 look a like (snarlik) i enklaste tänkbara utförande, för ett bra pris, sen får dom som vill uppgradera allt efter tycke, plånbok och behov.
btw har dom patent på det där VG stålet (heter det så?) eller är det ngt som du kan köpa loss från annat ställe?
DO betyder diskrimineringsombudsmannen, det var greendanger som ville anmäla mig tror jag? För att jag vill ha en blommig kniv? Eller för att han inte får någon? Något skadestånd får han i varje fall inte.
80 mm kort vid köksbestyr? Min finkniv (den som inte är nergeggad med VADSOMHELST) har 65 mm blad och det räcker att skära limpan med. Teknikfråga; man skär genom halva limpan, vrider limpan ett halvt varv och skär igenom andra sidan. Hur lätt som helst.
Någon nämnde att WM1 är en fin kniv. Instämmer helt, den är underbar.
Bara väl dyr för en skalkniv.