Fortsättning på oroliga mamman

Jag har också blivit allt mer kluven till skrivna färdplaner eftersom de sällan stämmer. Eller jo, men om de ska stämma så begränsar de det roliga, dvs sovmorgnar vid ösregn, utflykter till fina vattenfallet i solsken, etc etc. Så jag försöker lämna uppdaterade uppgifter i de stugor jag passerar (sen får mina kära anhöriga ringa dit om de oroar sig). Svårt i vissa fjällområden, men där rör jag mig ändå aldrig ensam (och gjorde jag det så skulle det bero på att ingen ändå skulle sakna mig... :) Men uppdaterade färdmeddelanden och SMS när så går brukar vara min lösning. Och sen vet alla som känner mig att jag är en fegis som inte tar risker.


För hundra år sen, när T9-systemet för att auto-skriva på mobiltelefoner höll på att slå igenom, gick jag min första fjälltur med brorsan, då kanske 15 bast. Det blev förstås busväder, snö och tjocka, när vi skulle passera det sista passet. Det blev en rätt obehaglig, om än häftig och lärorik, vandring. När vi slog läger nedom trädgränsen och allt var frid och fröjd, och brorsan däckat alldeles utmattad, fick jag snilleidén att SMSa morsan att allt var OK. Jag antog att de sett snön driva in på TV-vädret och undrade hur det var med oss.

Så, jag tog min brors mobil, och försökte skriva "hej, ingen fara, vi mår bra, är framme" eller nåt sånt. Mottagningen tillät inte att ringa, men ett SMS brukar gå att klämma iväg eftersom telefonen söker nätet gång på gång. Det såg förjävligt ut. "Hej" gick ju inte att få fram, så jag försökte med "Tjena". Även det åt helvete. Frustration i några minuter. Ju mer jag tryckte på knapparna desto värre blev det. Eftersom jag inte ville väcka brorsan, som såg rätt ömklig ut, SMSade jag det som jag hade fått fram när jag skulle skriva "Tjena". Det blev "Ulf". Min morsa fick alltså SMSet "Ulf", när vi varit en vecka i fjällen. Hon undrade mycket när jag nästa morgon kunde ringa och förklara...
 
För hundra år sen, när T9-systemet för att auto-skriva på mobiltelefoner höll på att slå igenom, gick jag min första fjälltur med brorsan, då kanske 15 bast. Det blev förstås busväder, snö och tjocka, när vi skulle passera det sista passet. Det blev en rätt obehaglig, om än häftig och lärorik, vandring. När vi slog läger nedom trädgränsen och allt var frid och fröjd, och brorsan däckat alldeles utmattad, fick jag snilleidén att SMSa morsan att allt var OK. Jag antog att de sett snön driva in på TV-vädret och undrade hur det var med oss.

Så, jag tog min brors mobil, och försökte skriva "hej, ingen fara, vi mår bra, är framme" eller nåt sånt. Mottagningen tillät inte att ringa, men ett SMS brukar gå att klämma iväg eftersom telefonen söker nätet gång på gång. Det såg förjävligt ut. "Hej" gick ju inte att få fram, så jag försökte med "Tjena". Även det åt helvete. Frustration i några minuter. Ju mer jag tryckte på knapparna desto värre blev det. Eftersom jag inte ville väcka brorsan, som såg rätt ömklig ut, SMSade jag det som jag hade fått fram när jag skulle skriva "Tjena". Det blev "Ulf". Min morsa fick alltså SMSet "Ulf", när vi varit en vecka i fjällen. Hon undrade mycket när jag nästa morgon kunde ringa och förklara...

Sjukt bra historia!
 
"Ulf".. haha :)

Jag lämnar en beskrivning av hur jag tänkt gå, men inte nödvändigt vis "denna tidpunkt är jag här". Snarare en beskrivning över var jag kan komma att befinna mig under t ex den vecka turen är. Ofta beror ju turen en viss dag på vädret - bra väder topptur, dåligt väder knalla vidare.

Men jag har mest gått ensam där det funnits mobiltäckning åtminstone hyfsat ofta, så jag har kunnat meddela avvikelser.

Jag ser ingen anledning att inte lämna en så detaljerad färdplan som möjligt. Även om man gör avvikelser så är det ju bra om folk vet var de ska börja leta.
 
Ändringar..

Jag gör bara en grov färdplan, går jag med sällskap så improviseras mer... Regnar det två dagar så kanske rutten måste kortas av..höga vattenstånd gör att man kanske måste ta omvägar osv.

Mobilen stänger jag av när jag tar på mig ryggan och slår på när jag lastar ryggan i bilen igen. Kontakt med omvärlden (kompisar/familj)är precis vad jag vill slippa när jag vandrar!
Däremot är det kul att surra med andra i samma ärende :)

Går jag ensam så följer jag lite mera min förutbestämda rutt, men som sagt..man måste alltid kunna improvisera och omvärdera sin färdplan, oförutsedda händelser kan dyka upp!

Men som sagt, lämnar Inte någon färdplan till anhöriga!


//A
 
Ritar in

Jag har gått många ensamvandringar utan mobiltäckning och har då lämnat ett färdmeddelande. Jag kopierar kartan och ritar in planerad färdväg och några alternativ om jag skulle behöva korta ned eller om någon bäck kan vara osäker vilket kräver ruttomläggning. Vid dagsturer från tältet lämnar jag ett färdmeddelande i tältet.
Skriver in mig i gästboken om jag passerar någon stuga.
 
grov färdplan

Jag kombinerar allt som oftast vandringen med fiske, vilket gör att jag oftast vet i vilka vatten jag kommer att fiska. Dessa ser jag till att komunicera, samt min in och utväg...

Sen kan man ju förundras över alla dessa cammofärgade tält som används. Grå, gröna, etc. Orange eller rött är alltid bäst. om man nu prompt vill vara lite diskret så kan väl blått (helst UN blue då) vara ett alternativ.

Men samma färg som terängen är ingen bra idé.
 
Sen kan man ju förundras över alla dessa cammofärgade tält som används. Grå, gröna, etc. Orange eller rött är alltid bäst. om man nu prompt vill vara lite diskret så kan väl blått (helst UN blue då) vara ett alternativ.

Men samma färg som terängen är ingen bra idé.
Varför inte? Om man vill vara diskret så är väl ett terrängfärgat tält det bästa alternativet. Kanske lite svårare att hitta i nödfall, men betydligt mindre irriterande för både mig själv och andra att titta på i normalfall.

Mitt tält är visserligen mörkblått, men det är bara för att den modellen inte fanns i grönt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.