Forslag pa vandringsled

Jag ar bosatt utomlands och planerar att resa till Sverige i Augusti 2016. Jag skulle da garna vilja vandra nagonstans. Jag ar uppvaxt i sodra Sverige och har aldrig varit i norra delen av landet. Jag hade tankt mig att vandra pa Kungsleden fran Abisko till Kvikkjokk. Kungsleden ar en av fa leder jag hade hort talas om innan jag borjade forska pa internet. Nu forstar jag att det finns oerhort manga andra leder ocksa. Fragan ar vilken jag ska valja? Naturligtvis forstar jag att det ar en valdigt subjektiv bedomning, men skulle anda uppskatta forslag pa "bra" eller "mest sevard" vandringsled. Sedan jag hittade 'Utsidan' har jag med stort intresse sokt information.
Jag har cirka 2 veckors tid, har tankt att ha med talt och kok, sa behover inte tillgang till stugor. Jag ar relativt van att bara 18-20 kg i 20 km, mindre van att lasa kompass sa en nagorlunda markt led ar lamplig.
Jag ar inte folk skygg men vill helst undvika alltfor mycket folk. Ar exempelvis Padjelanta ett bra alternativ till Kungsleden? Jag formodar att bada dessa har oerhort manga besokare i Augusti? Andra forslag??
 
Både på Kungsleden och Padjelantaleden är det ganska tätt mellan vandrarna i augusti, men Padjelantaleden är nog ändå betydligt mindre besökt. Om du har två veckor på dig så hinner du ju ganska långt, så ett alternativ är att gå en bit på t.ex. Padjelantaleden och sedan vika av på en annan led. Eftersom du tänker tälta och bära med dig mat och kök så kan du ju gå i princip var som helst.

Ett alternativ vore att börja i norra änden av Padjelantaleden, vid Änonjálmme eller Vájsáluokta, följa leden söderut till Stáloluokta mitt inne i Padjelanta, vika av längs Nordkalottleden till Bieskehávrre, sedan gå förbi Bieskehávrre, Mávasjávrre och Iggesjávrre, och sedan längs Seldutvágge ner till Vuoggatjålbme vid Silvervägen. Det är ungefär 18 mil, det borde inte vara några problem att hinna på två veckor. Det är ingen markerad led runt Mávasjávrre men då behöver du bara följa stranden så det är inte särskilt svårnavigerat.
 

Bilagor

  • forslag.png
    forslag.png
    279.9 KB · Visningar: 1,853
Tidigare har det gått att få båtskjuts över Mavasjaure. Vet inte hur det är nu men ta med pengar för säkerhets skull. Busslinjen längs Silvervägen (95) är nerlagd sedan några år, räkna med att du måste lifta till Arjeplog. Go' tur!
 
Tack Tobbe for den informationen. Jag far se hur det blir, det tycks ju ga att kombinera lite hur som helst. Som Hostlov papekar sa med talt och mat har jag ju mycket frihet. Jag har fatt intrycket att Nordkalotten har mindre besokare an bade Kungsleden och Padjelanta, kan det stamma? Jag ar ju ocksa valdigt tidigt ute med min planering men jag tycker det ar ratt roligt att planera, titta pa kartor och annat. I dag bokade jag i alla fall biljett till Sverige och jag ser verkligen fram emot att se delar av landet jag tidigare bara sett pa TV eller film.
 
Jag har fatt intrycket att Nordkalotten har mindre besokare an bade Kungsleden och Padjelanta, kan det stamma?
Det stämmer absolut (åtminstone för de delar av Nordkalottleden som inte sammanfaller med Kungsleden eller Padjelantaleden). Det finns knappt några bemannade stugor eller fjällstationer längs den så det drar ner antalet besökare rejält.
 
Om man bortser fran antalet vandrare pa dom olika lederna, ar nagon led eller del av led mer "vacker" an andra? Ar det sa att Kungsleden har mest vandrare for att den anses vara den mest naturskona? Finns det nagon del av en vandringsled som man absolut inte borde missa? Har ni nagra speciella favoriter? Jag hoppas att ni har talamod med alla mina fragor.
 
Tidigare har det gått att få båtskjuts över Mavasjaure. Vet inte hur det är nu men ta med pengar för säkerhets skull. Busslinjen längs Silvervägen (95) är nerlagd sedan några år, räkna med att du måste lifta till Arjeplog. Go' tur!
Det går en buss från polcirkeln nära Vuoggatjålme mot Arjeplog. Det är väl i huvudsak en skolbuss så den går bara måndag-fredag. Vet inte om den går när det är sommarlov.
 
Norra delen av Kungsleden mellan Singi och Abisko är definitivt hårt trafikerad, men samtidigt går det inte att förneka att den går genom storslagen natur. Ett alternativ för att få se mer och delvis undvika huvudstråket är att gå sträckan Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare.

Ett ytterligare alternativ kan vara Padjelanta leden med en avstickare in i Sarek. Jag tänker då ex på Kvikkjokk-Staloluokta (via Padjelantaleden)-Algavagge-Skarja-Routesvagge-Gisuris-Änonjalme som inte är speciellt svårnavigerad. Detta alternativ kräver dock några vad i Sarek vilket du inte behöver planera för på samma sätt om du följer större leder.
 
Tack for hjalpen. Mojligtvis aterkommer jag med fler fragor nar det borjar narma sig, men det ar ju langt dit. Jag tycker att jag har en utmarkt utgangspunkt nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Karta med vandringsled Vandringsleder 2
utesälen Vandringsled västra Götaland, gärna med fiskechans Vandringsleder 0
NyslipadeKanter Vandringsled mellan Åre och Hemavan? Vandringsleder 5
neabjork Tipps till vandringsled södra mellan-sverige? Vandringsleder 3
Ny kustnära vandringsled i Norrbotten Vandringsleder 0
Tobias.H Behöver välja vandringsled idag, står mellan två. Vilken är att rekommendera? Vandringsleder 3
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
Johnne_boy Vandringsled i öppet landskap nära uppsala Vandringsleder 4
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Askel Skapa en vandringsled Vandringsleder 17
Valpish Vandringsled Mora-Sveg? Samt Sveg-Vemdalen? Vandringsleder 3
TROY GARNER Omröstning i DN , Sveriges bästa vandringsled Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
HannaD Vandringsled runt Gävle? Vandringsleder 4
Yesaja Vandringsled för löpning runt Motala Vandringsleder 0
NiklasGr9 Vandringsled i norra Småland? Vandringsleder 0
asbrink Vandringsled kalfjäll? Vandringsleder 1
Håkan K Vilken vandringsled i Sydsverige? Med kidsen? Vandringsleder 2
Nitsson Söker vandringsled nära Skåne Vandringsleder 6
granfront Vandringsled i Norrlands kusttrakter Vandringsleder 7
Sputnik2 vandringsled i juni Vandringsleder 0
quicksilver tipps på lättare vandringsled Vandringsleder 7
dennis antonsson Hjälp mig med val av vandringsled Vandringsleder 5
Rulaman Vandringsled "Hermelins ridled" Vandringsleder 1
Suss78 Vandringsled på Billingen Vandringsleder 1
Zeeke Ny kustnära vandringsled i Bohuslän och Östfold Vandringsleder 1
8863 elmoppe/scooter på vandringsled? Vandringsleder 8
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
EmelieN Hemsida för vandringsled Vandringsleder 15
Zeeker Vandringsled med fiskemöjlighet i södra Sverige. Vandringsleder 2
skånepågen Vandringsled känd från TV efterlyses! Vandringsleder 1
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...