Forskning på att lösa global uppvärmning på Esrange kritiseras och stoppas.

Det är klart att en nödlösning i någon mening innebär ett misslyckande, men det innebär ju inte att den inte kan komma att behövas. Problemet är att vi i dagsläget inte kan bedöma om så är fallet. Att då medvetet välja att inte ens forska kring nödlösningens potential är svår strutsmentalitet. Om alla goda intentioner att hantera klimatfrågan (i tid) m h a koldioxidneutrala energisystem mm ändå inte räcker, så vore det ju bra trist att tvingas acceptera ohanterliga konsekvenser som faktiskt kunnat undvikas med någon form av GE. Tills dess vi i så fall lyckats reversera vårt nuvarande GE-projekt... Historien lär oss att om vi har ett problem att lösa så gör vi det bäst genom att testa många olika idéer.
 
Liknelsen med en läckande båt haltar, det är mer invecklat än så. Man vet nämligen inte exakt vad som händer när "länspumparna" sätts igång. Kan det rentav orsaka större problem än det man tänkt sig lösa?

Precis det problemet har man med en båt också. Kan det t.ex. vara en massa olja i kölsvinet som pumpas ut med vattnet?

Och hur får man reda på om det orsakar större problem utan att prova?

Det är farligt att tro att det alltid är bättre att göra ingenting.

Hur vet vi t.ex. att inte övergång till vind- och solkraft orsakar större problem än det man tänkt sig lösa?
 
När det gäller det där forskningsprojektet så känner jag inte till vad det exakt går ut på och kan inte säga så mycket om just det. Att det forskas om olika ting är ju ganska självklart. Jag uppfattar protesterna som att man vill belysa problematiken med att manipulera klimatet (men det är bara min gissning).

Att man "gör ingenting" stämmer verkligen inte. Hela samhället ställer ju om för att minska klimatpåverkan, kraftigt pådriven av EU. Däremot håller jag med om att omställningen till vind- och solkraft orsakar ett antal problem som är mycket allvarliga. Men till skillnad från klimatmanipulation är konsekvenserna mycket lättare att överblicka och riskerna med att prova mycket mindre.

Ingen lätt situation vi människor har placerat oss i, det finns ingen enkel och självklar väg ut.
 
Att man "gör ingenting" stämmer verkligen inte. Hela samhället ställer ju om för att minska klimatpåverkan, kraftigt pådriven av EU. Däremot håller jag med om att omställningen till vind- och solkraft orsakar ett antal problem som är mycket allvarliga.

Jag tycker det är glädjande att fler och fler här på utsidan börjar se och uppmärksamma vad Vindkraften håller på att göra för skada i vår miljö och naturområden. :)

Nu börjar även kändisar som Zlatan sätta ner foten, säga vad man vill men man kan ju hoppas att han kan få i alla fall några att börja fundera över vad vi håller på med.



Men till skillnad från klimatmanipulation är konsekvenserna mycket lättare att överblicka och riskerna med att prova mycket mindre.

För att det är nytt och relativt oprövat och det är väl just därför det bör forskas på saken, så att vi vet och att det går att överblicka ?
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är glädjande att fler och fler här på utsidan börjar se och uppmärksamma vad Vindkraften håller på att göra för skada i vår miljö och naturområden. [...]

För att det är nytt och relativt oprövat och det är väl just därför det bör forskas på saken, så att vi vet och att det går att överblicka ?
Ja du, vindkraften har sina sidor men geoengineering spelar i en helt annan division vad gäller oförutsägbarhet och manipulering med miljön. Redan nu är jordens väder svårt att begripa sig på men vad händer om man i stor skala börjar påverka det? Och vad händer om vädret exempelvis skulle orsaka en katastrof för somliga, genom orättvis fördelning, misstag eller ren otur? Jag tror att världens politiker vill undvika att hamna i sådana dilemman.
 
Men geoengineering har vi väl pysslat med länge, fast vi inte kallat det för det?

Alla kraftverksdammar är väl t.ex. en form av geoengineering? Att hugga ner skog för att få åkermark är väl också en form av geoengineering?

På samma sätt som att korsbefrukta olika blommor för att få hållbara utsäden är en form av genmanipulering.
 
Genom mänsklig aktivitet så förändras jordytan likaväl som växt och djurliv osv. Men begreppen geoengineering och genmanipulering bör väl reserveras åt vissa speciella tekniker. Exempelvis så kan vi genom genmanipulering (kallas av förespråkarna hellre för genmodifiering) direkt överföra anlag i arvsmassan från en art till en annan, i många fall även om arterna inte går att korsa på traditionell väg.
 
Problemet där blir ju att när folk läser om genmodifierat vete så ser det inte framför sig hur några vetenskapsmän odlat olika sorter i ett växthus för att få dem att korsbefrukta sig utan folk får för sig att det skett mystiska saker i ett hemligt laboratorium.
 
Problemet där blir ju att när folk läser om genmodifierat vete så ser det inte framför sig hur några vetenskapsmän odlat olika sorter i ett växthus för att få dem att korsbefrukta sig utan folk får för sig att det skett mystiska saker i ett hemligt laboratorium.
Då har dom ju rätt även om de mystiska sakerna på labbet egentligen inte är så mystiska.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.