Forerunner 50 eller Polar RS200?

Vill köpa en "träningsklocka" med pulsfunktion samt "fotpod" som mäter distans. Funderar på GARMIN Forerunner 50 eller Polar RS200. Är det någon som erfarenhet av dessa?

Löpning, intervall, data för skojs skull etc. Behöver alltså inte vara världens mest avancerade klocka, men ska (förhoppningsvis) hjälpa mig att träna bättre/mer/roligare. Priset ska inte vara alltför högt heller. :)

(Har tittat även på Suunto T3, men läst en del dåligt om den så blev lite avskräckt...?)

Tackar på förhand!

Jag har själv aldrig använt en footpod, men har hört att de kan mäta lite tokigt. Jag skulle rekomendera en forerunner 305. Kostar ca 2000 i sverige idag. Pulband och mäter distans via gps och data kan enkelt sändas till datorn och ses på en karta.

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig.

Se även nya tråden om just forerunner 305

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har själv aldrig använt en footpod, men har hört att de kan mäta lite tokigt. Jag skulle rekomendera en forerunner 305. Kostar ca 2000 i sverige idag. Pulband och mäter distans via gps och data kan enkelt sändas till datorn och ses på en karta.

Vet inte vilken prisklass du tänkt dig.

Se även nya tråden om just forerunner 305

Hade tänkt mig ngt "billigt" men med kvalité och funktionellt i 1500-2000kr-klassen (typ). Den billigaste 305 jag hittar kostar 2395kr. Och jag vill kunna använda den inomhus. Så det blidde en GF50 för 1500kr, efter att ha googlat mig blodig på recensioner så verkar det vara ett helt OK alternativ, särskilt för det priset. (Och ang. fotpod <-> gps så verkar det vara ett känsligt ämne bland vissa efter att ha läst en hel del forum... ;-) )

Blir jag inte nöjd lutar det dock åt en med gps, typ 305/405, eller en Suunto....med fotpod dock. :)

En Fr 305 får du från England för 1600+frakt. Den kan även utrustas med footpod.

Till vad ska du använda den inomhus? Springer du på löpband får du ju sträcka och tid av det och inomhusbanor har en ganska fast längd? Jag bara undrar lite nyfiket vad man ska ha footpaden till?

Fördelen med gps är ju att den följer med vid alla utomhusaktiviteter, löpning, cykling, kajak etc.. Footpoden klarar bara löpning. Eller? Jag kan inte säga att det inte funkar för jag har inte provat. Men jag har heller ingen anledning att se mig om efter något annat efter som min GF funkar så bra. Använder jag den inne så stänger jag av GPS och har den som vanlig pulsklocka.

Jag har även börjat lägga den på hyllan ibland och springer utan klocka. Det är lite jobbigt att mäta sig själv VARJE gång. Man kan ju vara lite dynamisk.

En Fr 305 får du från England för 1600+frakt. Den kan även utrustas med footpod.

Till vad ska du använda den inomhus? Springer du på löpband får du ju sträcka och tid av det och inomhusbanor har en ganska fast längd? Jag bara undrar lite nyfiket vad man ska ha footpaden till?

Fördelen med gps är ju att den följer med vid alla utomhusaktiviteter, löpning, cykling, kajak etc.. Footpoden klarar bara löpning. Eller? Jag kan inte säga att det inte funkar för jag har inte provat. Men jag har heller ingen anledning att se mig om efter något annat efter som min GF funkar så bra. Använder jag den inne så stänger jag av GPS och har den som vanlig pulsklocka.

Jag har även börjat lägga den på hyllan ibland och springer utan klocka. Det är lite jobbigt att mäta sig själv VARJE gång. Man kan ju vara lite dynamisk.

Ok, jag tittar bara på svenska butiker. Och en lös footpod i sverige kostar minst +1000kr, vilket ger ett lite annat totalpris. Det finns också tillbehör för cykling, men det är löpning som gäller för mig nu.

Löpband och inomhusbanor, som du säger. Fördelen är att jag inte behöver anteckna allt manuellt utan har det då direkt på samma sätt som alla andra träningsrundor. (jag är lat :) ) Sedan är ju GPS sämre på att visa momentan hastighet. Kanske inte viktigt, men nog så kul att ha.

Som sagt, det är möjligt att jag ångrar mig i framtiden, men just nu gav detta alternativ bäst pris/prestanda för mig, i dagens finanskrisande samhälle. ;-) "Bäst" hade nog varit en 305 med footpod, men money talks...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips