Forerunner 301

Som svar på en fråga i en annan tråd (för att inte "kapa" den):

Om du inte har något emot norska, kan du läsa här:

http://www.gps.no/anm/templates/?a=334&z=0

Denna recension är ganska summarisk. När jag haft min ett tag, har jag för avsikt att skriva en till, som koncentrera sig mer på hur enheten fungerar som träningshjälpmedel och lite mindre på tekniken.

Forerunner 201 sparar tio färdspår, med upp till 250 punkter i varje.
Den senaste träningen (innan man hunnit trycka på RESET, för att nollställa den) ligger kvar med upp till 3000 punkter.
Jag hittar inget om detta i manualen för Forerunner 301 (som alltså är den mest avancerade modellen för dagen, i Garmins Forerunner serie), men det är väl rimligt att anta att det är samma sak.

Dessutom lagras de 5000 senaste mellantiderna.
För att frigöra minnesutrymmet laddar man upp informationen till en PC med programmet Training Center. Gör man det före nollställning av senaste aktiviteten får man alltså det mest detaljerade färdspåret.

Anders
 
Efter att ha kollat lite närmare på Forerunner 301, undrar jag om det är någon som har använt alla finesserna, när det gäller att förhandsprogrammera olika sorters träningar osv.?

Eller springer ni bara och tar tiden, så är det bra med det?

Anders
 
apersson850; sa:
Efter att ha kollat lite närmare på Forerunner 301, undrar jag om det är någon som har använt alla finesserna, när det gäller att förhandsprogrammera olika sorters träningar osv.?

Eller springer ni bara och tar tiden, så är det bra med det?

Anders
Ja och nej. Jag använder den i första hand för att i efterhand kunna se pulsdata och var jag varit. Dessutom kan man ha mycket kul med mätdatat i div. kartprogram (se tråd om Google Earth). Under själva löprundan använder jag den dock endast som klocka och pulsmätare.

Jag använder aldrig möjligheterna att skapa träningsprogram, känns för krångligt...

//Anders
 
Jag funderar på att köpa en Forerunner 301, att använda när jag är ute och traskar och cyklar.

Är det bara pulsfunktionen som skiljer 201 från 301? Annars samma innehåll?

Funderar på att köpa en 301:a på ebay från England. Laddningen sker väl via USB-porten, och svensk bruksanvisning finns ju på garmin.se. Men hur är det med PC-träningsprogrammet - är det på svenska när jag köper 301:an i Sverige?

Hur detaljerad är kartan (den som visas på datorn när man varit ute och sprungit)?
 
Det är mer än pulsfunktionen som skiljer 201 och 301.

Fritt ur minnet har 301:an dessutom
* Bättre loggning av var man har varit.
* Tre olika driftsätt, löpning, cykling och övrigt.
* Möjlighet att kombinera dessa till multisport.
* Satellitinformationssida.
* Fler inställningsmöjligheter, som exempelvis val av om tryck på stopp automatiskt innebär att en mellantid lagras eller ej.
* Avancerade träningsprogram kan komponeras, inte bara Virtual Partner och intervallträning.
* Dataöverföring via USB.

Training Center är inte på svenska, oavsett var det kommer ifrån.
Hur kartan ser ut i Training Center vet jag inte. Jag har ungefär femtielva andra mer eller mindre detaljerade kartor från Garmin, som används av Training Center, om de finns i datorn.
Jag har just upptäckt att Training Center tycks inte klara kartor i Garmins nya format, kallat NT. Den kan i alla fall inte använda City Navigator North America v7 NT+, något som däremot Mapsource gör utan vidare.

Kolla dessutom om du tycker det är värt att vänta på 205 eller 305 nu.

Anders
[Ändrat av apersson850 2006-02-09 kl 22:23]
 
Tack för detta. Såg förresten att det finns en "cykel-gps" benämnd Garmin Edge 305. Den verkar vara perfekt för mig, eftersom jag mest ska ha den på cykeln.
 
Nya Forerunner 305 klarar även av att ta in signaler från pedalvarvssensorn till Edge 305. Det går att köpa en Forerunner 305 (där du får med pulsbandet) och sedan köpa pedalgivaren som tillbehör.
Du får ju fortfarande din Forerunner sittande på armen då. Till de gamla Forerunner 201/301 finns det cykelhållare, men jag tror inte de tänker satsa på det nu, när det finns Edge till cyklisterna. Ur Garmins synvinkel måste det ju rimligen vara bättre att du köper två olika än lite tillbehör till en modell.

Detta bara som info, så att du vet, innan du handlar.

Anders
 
Cykelhållare Forerunner

Använder till min Forerunner 200 en cykelhållare från Polar, fungerar alldeles utmärkt, kostar 75:-
 
Kan jag alltså köpa min Forerunner 301 (eller vilken det nu blir) från någon i England utan problem, dvs att det inte skiljer sig något från den "svenska" versionen.

Hur är det med kartan till exempel? Om programmet är på engelska och den går att ladda via usb så är det ju inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkers Forerunner 301/305, för träning mm Navigering 13
Silverfox Garmin Forerunner 301 Navigering 22
thureb Trix med hantering av gpxfiler från Forerunner 310XT Navigering 21
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
Jakob.s Gps klocka Suunto X10 vs Forerunner 610 Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
PutteK Extrabatteri till Garmin forerunner 305 Navigering 5
Newlin Distans Garmin Forerunner 310 Navigering 1
JohanBjörn Garmin Forerunner 305 Navigering 20
gabor_joo Garmin Forerunner 305 / 405 Navigering 4
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
Håkan K Forerunner jfrt Edge Navigering 7
avslutad_230717 Garmin Forerunner Navigering 1
insu garmin forerunner 305 Navigering 3
JET Garmin Forerunner 405 Navigering 4
bigfoot Amerikansk Forerunner? Navigering 2
oskarlin Forerunner 205 och ladda med batterier Navigering 1
Ove K Puls mätare Garmin forerunner 305, 3908 Navigering 8
fredl Sänkt pris på Forerunner 305 Navigering 2
Stående Forerunner Navigering 4
apersson850 Uppdatering Forerunner Navigering 4
PdL Forerunner och koppling till MapSource Navigering 8
Nyman ForeRunner 101- navigeringsfunktioner? Navigering 1
flygis Ni med Forerunner 101 och/eller 201. Navigering 3
Haddock Garmin Forerunner o Google - nya idéer Navigering 11
hakan_l_borg Är det någon som testat Garmin Forerunner? Navigering 1
ajn Forerunner 201 Navigering 1
daniol74 Problem med Garmin Geko 301 Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.