Førankring av tælt på hårt underlag?

Hej

Jag o brorsan ska ut o paddla runt i Ålands skærgård i sommar. Vi har tænkt sova i tælt och har ett fint Hilleberg, men ett som man måste førankra i marken. Jag antar att terrængen i skærgården kan vara svår att køra ner tæltpinnarna i på sina stællen och att det optimerade vore att ha ett tælt som stadgar sig sjælv. Men jag undrar om det ær nån som har nåt bra tips på hur man kan kringgå detta problem med mitt tælt. Jag kan ju inte vara den førsta som springer på detta problem...borde finnas enkla løsningar eller??

Tacksam før svar

Även ett självstagande tält måste förankras, annars blåser det iväg. Det bästa är att välja goda tältplatser, men ibland kanske man vill/är tvungen att tälta på klipphällar. Två tips:

- Ha förlängda tältlinor än vanligt, så man har större valfrihet med att välja fästpunkt. Då kan man också lägga stenar på linorna utan att gråta blod.
- Ordna annan fästpunkt än tältpinnarna. Ett vanligt knep för folk som klättrar är att ha med ett gäng säkringar som kilar, hexentrics eller friends, dvs säkringar som kan fästas i sprickor. Kilar kan ersättas med budgetlösningen repsnöre och mutter.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Rostfri stålspik 125 mm och förlängningslinor brukar räcka länge, men M14 muttrar med öglor i och gruspåsar har jag kamrater som kör med. Framförallt förtöj tältet ordentligt, det kan flyga långt och gör det om ni inte är försiktiga.

Det är inge större problem att få upp tält på skären.

Helt självstagande är ju enklast. men även tuneltält får du upp bra.

Sten och tältpinne räcker . Pinnen genom öglan, liggandes på marken med sten över.

Har sett att det finns att köpa en liten påse för att lägga sten,sand eller vatten i som vikter till tält förankring.(overkill)

Sen lite extra lina till att fästa i träd och buskar.

När det gäller klätter-utrustning så är det sällan man hittar en spricka som passar just de kilar man väljer att ha med. Men jag skulle kunna tänka mig att en sk skyhook skulle vara perfekt.

Det är en klättersäkring som används främst vid aid klättring. en liten hake som vid belastning sitter fast på en lite list eller kant på berget.
Har inte testat det själv men det låter bra.

Det som kan gå fel den skyhooken är om det blåser väldig tmycket så lossnar belastningen och den lossnar.

Ska testa det om ett par helger.

2007-07-21_171047.jpg

:)

Knyt ca 1 meter repsnöre i varje markförankringsögla, med en liten knuten ögla i ändan. Då kan du 'snara' stenbumlingar, stockar, kajaker etc i lägen där du inte kan få ner en spik i fästpunkten.

(kilar, hexor etc har jag haft med ibland, men aldrig lyckats använda på något vettigt sätt. Har inte funnits bra placeringar där det behövts)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips