Footprint eller ej?

Hej Utsidare!

Fick i dagarna hem mitt nya Hilleberg Enan(en webbutik hade 20% rabatt och då tappade jag karaktären)
När jag packade upp tältet upptäckte jag att det var ett första generationens Enan med Kerlon 600-väven(har inte riktigt bestämt mig ännu om jag är glatt överraskad eller bara överraskad...). Första reaktionen var: "Herregud, jag har köpt ett tält av silkespapper!"
Nåväl, jag är nog egentligen inte allvarligt oroad för hållfastheten men de tunna materialen(även golvet är ju ett snäpp tunnare än många andra tält) kombinerat med den, trots rabatten, ganska stora investeringen gjorde att jag börjat fundera på ett footprint till tältet.

Så, om vi för diskussionens skull bortser från den extra vikten, är footprint bra?

Tänker lite på hur jag själv har det i absiden ibland, skitiga kängor, man sölar med mat och annat, hur blir det om man har ett footprint där? Skulle man kanske modda fram ett eget som bara skyddar golvet i innertältet?

Någon med erfarenhet av just Hillebergs footprint i Enan/Akto kanske kan säga om det ligger still när man kravlar in och ut i tältet(minns hur förbannad man var i lumpen när bösspipan hela tiden fastnade i tältöppningen) eller har ni upplevt några irritationsmoment?

Har ni varit ute för situationer där ett footprint har räddat er eller tillfällen när något har gått sönder och ett footprint kunde räddat dagen?

Andra kloka reflektioner?

/Johan
 
Definitivt footprint anser jag. Det blir ju lite "fel" att först köpa ett lättviktstält och sedan komplettera med footprint, men jag tycker att footprintens fördelar vinner i alla fall oavsett tältmodell och vikt.

Footprinten sparar inte bara på tältbottnet, den minskar även på problemen med markfukt, och om man vill kan man använda det som underlag då man packar ner tältet som då hålls torrt och rent.

Alla mina tält har footprint av olika slag:

Mitt redan sålda HB Stajka hade HB original footprint

Mitt HB Allak har HB original footprint som jag numera inte längre använder för jag har gjort ett eget som jag tycker att fungerar bättre. Jag har köpt ett orange aluminiserat tyg och små plastkrokar från Shelby. Tyget har jag skurit aningen mindre än ytan som tältet upptar och plastkrokarna har jag sytt fast i hörnen med motsvarande gummiband som HB använder mellan inner- och ytterduk. Fördelar jämfört med originalet: Mindre vikt. Krokarna hålls bättre på plats än HB:s tvärgående tappar. I nödfall kan det aluminiserade tyget användas som nödfilt så jag har inget separat sådant. Alla mina tält är gröna för jag vill inte synas, men i nödfall kan man ta fram det grann-organgefärgade tyget. Billigare. Inga nackdelar jämfört med originalet vad jag kan se.

Mitt HB Soulo har en likadan självgjord footprint som Allak, men vid dörren har jag skurit bort en liten bit i ca halvcirkel från kanten för att inte behöva trampa på tyget med smutsiga skor. Den övriga delen av footprinten hålls då betydligt renare för utrustning och att sitta på, och mindre mängd skräp hittar också in i tältet. Bra kompromiss anser jag.

Till nykomlingen HB Nammatj 3 GT har jag ännu inte gjort någon footprint, lättviktspresenning från Biltema har fått duga. I planerna har jag att göra en i samma material som jag har i Soulo och Allak, men vid ingången skär jag helt enkelt upp en rejäl rektangulär bit som kan vikas upp eller lämnas nere beroende på behov.

Lättviktaren Big Agnes Slater har ett väldigt tunnt golv som knappast tål mer än en välskött gräsmatta... till den har jag skurit en bit tunn cellplast som används t.ex. under laminatgolv. Väldigt lätt vikt, ökar isoleringen, jämnar effektivt ut skarpa stenkanter, billigt och enkelt, men tar mycket packutrymme och nöts fort. Tältet används så sällan att det duger bra.
 
Jag har footprint till några av mina HB tält, dock använder jag sällen någon footprint måste jag medge.
På längre fjällvandringar tar jag aldrig med Footprints pga extravikten men också att footprint i absiden och ev matlagning inte är en bra kombination.
Alla mina HB tält är ur svarta eller röda serien, så golven är kraftiga nog förutsatt givetvis att man väljer sin tältplats med omsorg.
 
Om jag har med mig skyddsgolv låter jag bli att knäppa fast det i fästpunkten vid dörren/absiden. Då kan jag vika undan det just för att jag inte vill ha det där jag ställer skor och köket.

Jag har bl.a. Enan och det är mitt enda HB-tält som jag inte har skyddsgolv till men jag ser inte att det skulle skilja sig.

Fyller sitt syfte men när jag räknar vikt är det den första prylen jag lämnar hemma.
 
Om jag har med mig skyddsgolv låter jag bli att knäppa fast det i fästpunkten vid dörren/absiden. Då kan jag vika undan det just för att jag inte vill ha det där jag ställer skor och köket.

Just den där varianten tänkte jag lite på också, får ta och trädgårdstälta lite och prova det.

Tack för alla andra svar också, alltid bra att höra andras erfarenheter. :)
 
Ni som har footprint hur upplever ni när det kommer ett långvarigt skyfall. Letar sig inte vattnet in mellan golv och footprint även om det inte sticker ut något. Jag inbillar mig att vattnet absorberas av marken i första hand. När jag själv testat med en liten invikt pressening så brukar det vara blött mellan golv o pressening när vattnet vräkt ned en hel natt. Medan det är torrare mot marksidan.
 
Har den första utgåvan av Enan och har inget footprint, har hittills inte besvärats av något som skulle lösas av det heller.
 
Även svarta HB går rätt lätt sönder, bara att slå upp tältet på en berhäll där det råkar finnas ett sandkorn man trampar på genom duken... följande regn som rinner längs berget kommer in. Själv är jag så snål att jag hellre skyddar golvet än att jag lappar golvet nu som då och skickar in det till HB för att bytas ut. Alltid har man inte möjlighet till den bästa tältplatsen, men råkar man få den kan man ju också använda footprinten som ett tarptyg över tältingången.

Till mitt lättviktstält använder jag cellplast typ https://www.byggmax.se/golv/undergolv-och-läggning/underlagsfoam-p13002

PS. Det självgjorda underlaget till Allak väger 260g och underlaget till Soulo väger 205g. Cellplastunderlaget var ungefä 150g. En tvättäkta gramjägare lämnar footprinten och tältet hemma för att njuta av tillvaron under en tarp oavsett väder och vind... ;)
 
Jag har ett Enan där jag fick med foot print på köpet. Innan köpet mejlade jag bland annat Helena som vandrade Te Araroa med ett Enan. Hon hade problem med kondens tills dess att hon skaffade ett foot print.

Jag har inte använt det i tidigare tält men tycker nu att det är guld värt. Är det myggfritt kan man ha den stora nätdörren helt bortviken och har då ett stort utrymme med golv att vistas på och lägga ut utrustning utan att den blir blöt och/eller smutsig. Jag rekommenderar foot print, och trots att jag är lagd en hel del åt UL-hållet tycker jag det är värt den extra vikten.
 
När det har gått hål i tältgolvet så kommer jag att köpa ett footprint. Vill inte släpa på det innan dess.

Visserligen kan det bli mindre kondens genom att markfukten hålls borta, men då absiderna är ganska små och ska rymma skitiga kängor m.m. så blir väl effekten inte så stor om delar av footprinten viks undan.

Jag tror dock på footprint vid base camp med tält med stor absid, typ HBs GT-modeller. Då blir ombonadseffekten tydlig.
 
När det har gått hål i tältgolvet så kommer jag att köpa ett footprint. Vill inte släpa på det innan dess.

Footprinten räddar inte dagen om tältgolvet redan har hål. Sannolikt får du hål där du vistas mest. Är marken mjuk får du sannolikt en liten grop där du vistas mest, och footprinten följer markens former. All fukt som footprinten samlar upp rinner till den lägsta punkten som enligt mr Murphy är precis samma punkt som hålet i tältgolvet. En dl vatten är inte så mycket, och det kommer lätt in i absiden om man måste öppna dörren vid regn. Utan footprint sugs det in i marken (för att eventuellt senare orsaka kondens), men footprinten kan leda det till din sovsäck om du har hål i golvet. Får du däremot ett litet hål i footprinten är det osannolikt att du vid nästa uppsättning får någonting vasst precis i det hålet och vidare till tältgolvet. Footprinten behöver alltså inte vara helt vattentätt för att vara nyttig, den kan vara sliten och ändå ge ett skydd.

PS. I HB "röda" har jag fått hål i golvet av torra enstaka tallbarr då underlaget har varit fin sand. Då var jag utan footprint...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m490c Footprint, vara eller icke vara..... Bo och sova 14
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Elvah Montering av footprint, "avigsidan" upp?! Bo och sova 23
sunne Footprint! Bo och sova 0
Miss Yster Vanlig presenning som footprint? Bo och sova 13
amundsen Typ av cellplastunderlag till footprint? Bo och sova 6
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Qwerty_123 När använder ni footprint? Bo och sova 27
kutmsta Göra egen footprint Bo och sova 41
negativ Footprint till Akka kommer i slutet på månaden Bo och sova 3
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
saclawes alternativt footprint Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.