Har skaffat en systemkamera där varken hus eller objektiv är vädertätade. Funderar lite på hur man bäst förvarar kameran när man sover ute vår, sommar och höst i hängmatta eller tält. Det kan ju bli ganska rått på nätterna ibland och det är den fukten jag funderar lite på. Räcker det att ha allt I en dry bag som man försöker få ur luften ur eller finns det bättre sätt?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förvaring av kamera vid utenatt
- Trådstartare Johan.H
- Start datum
Jag har aldrig bekymrat mig om det. Det kanske jag borde ha gjort men hittills har det inte uppstått några problem.
Exempelvis har jag sovit rätt många nätter i enkla gömslen på orr- och tjäderspel i april månad. Antingen en uppspänd lättviktspresenning med lite granris som kamouflage och ett camouflagenät i öppningen, eller ett enkelt popup-gömsle utan golv. Temperatur oftast på plussidan, ibland ner emot 7-8 minusgrader. Orrspelen har alltid varit ute på mossar, dvs hög luftfuktighet, ibland morgondimma. Även i skogen är luftfuktigheten hög en aprilnatt. Kamerorna alltid färdigriggade och liggande inne i gömslet. Inte direkt på backen men inte i påsar eller så.
Som sagt har jag hittills aldrig fått problem. Antingen har jag haft en väldig tur eller så tål grejorna mer än många tror.
Exempelvis har jag sovit rätt många nätter i enkla gömslen på orr- och tjäderspel i april månad. Antingen en uppspänd lättviktspresenning med lite granris som kamouflage och ett camouflagenät i öppningen, eller ett enkelt popup-gömsle utan golv. Temperatur oftast på plussidan, ibland ner emot 7-8 minusgrader. Orrspelen har alltid varit ute på mossar, dvs hög luftfuktighet, ibland morgondimma. Även i skogen är luftfuktigheten hög en aprilnatt. Kamerorna alltid färdigriggade och liggande inne i gömslet. Inte direkt på backen men inte i påsar eller så.
Som sagt har jag hittills aldrig fått problem. Antingen har jag haft en väldig tur eller så tål grejorna mer än många tror.
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Jag hade bara haft kameran liggande i den vanliga kameraväskan. Fukten i luften blir ett problem först när du tar en kall kamera in i ett varmt rum: då kommer det att bildas kondens på kameran (tänk på en kall ölflaska som tas in i en varm bastu). Om du är ute länge med kameran och förvarar den i väskan alla nätter, och det bildas mycket dagg under natten, så är det tänkbart att väskan kommer att bli för fuktig för att göra sitt jobb ordentligt, så något vattentätt skydd mot dagg är inte fel. Men om du har kameran i tältet eller under ditt vindskydd/tarp så skall det inte vara något problem.
Har ibland fått lite kondensproblem när det varit fuktig och dimmig väderlek i automatiska kameror som sitter i skogen för att fota vilda djur som går förbi. En sak som hjälpt för mig är att lägga in såna där små fuktsugande påsar man får när man köper nya kläder och skor. Ett par såna (eller köpa en större för bilar) i kameraväskan (eller i en drybag om du vill vara på säkra sidan) borde vara mer än nog.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg