Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Förvärmning
- Trådstartare JB1
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Mitt SVEA förvärmer jag med pappersskräpet som allt blir, det räcker sommartid. Vintertid får jag komplettera med lite bensin.
Go fikapaus
Johan K
Go fikapaus
Johan K
Något himla käckt som jag såg för ett par år sedan var en tysk grej. Ett slags "torkade" etanol sockerbitar som man lade på sitt msr-bensinkök och tände på. Helt sotfritt och uppvärmt blev det (detta i en 15 till 20 minusgrader). Har inte sett detta i Sverige någon gång med det finns på globetrotter:
http://www.globetrotter.de/de/htm_s..._start.php3?rubrik=Outdoor-K%FCche&limit1=108
Någon som någon gång sett något sådant i Sverige?
/Martin
http://www.globetrotter.de/de/htm_s..._start.php3?rubrik=Outdoor-K%FCche&limit1=108
/Martin
Guest
Gäst
Kan det vara metatabletter hr Plast menar? I så fall finns de där ångmaskiner säljs.
Bensin med bensin
Ett bensinkök bör ju ha en anordning för att förvärma med bensin, tex som på primus MFS. Allt man behöver göra är att släppa ut lite bensin i förvärmningsanordningen och tända på. Jag har för mig att "normal bensin" har flampunkt på ca -35 grader, borde räcka i de flesta svenska förhållanden. Tyvärr svärtar det ner ganska ordentligt, men ingen extra utrustning behövs.
Ett bensinkök bör ju ha en anordning för att förvärma med bensin, tex som på primus MFS. Allt man behöver göra är att släppa ut lite bensin i förvärmningsanordningen och tända på. Jag har för mig att "normal bensin" har flampunkt på ca -35 grader, borde räcka i de flesta svenska förhållanden. Tyvärr svärtar det ner ganska ordentligt, men ingen extra utrustning behövs.
Esbit
Jag har ett Esbik kök och bränsle, köpta på Naturkompaniet för ca 10 år sedan. Köket på 0,5 liter kostade 150 SEK, prislappen sitter kvar på kartongen. Kollade på förpackningen till bränslet, där texten är på svenska.
Torrbränsle, innerhåller inga vådliga ämnen. Export förbjuden.
Erich Schumann KG
Erich-Schumann Str. 2-4
7157 Murrhardt
Per Brune
plast; sa:Något himla käckt som jag såg för ett par år sedan var en tysk grej. Ett slags "torkade" etanol sockerbitar som man lade på sitt msr-bensinkök och tände på. Helt sotfritt och uppvärmt blev det (detta i en 15 till 20 minusgrader). Har inte sett detta i Sverige någon gång med det finns på globetrotter:
/Martin
Jag har ett Esbik kök och bränsle, köpta på Naturkompaniet för ca 10 år sedan. Köket på 0,5 liter kostade 150 SEK, prislappen sitter kvar på kartongen. Kollade på förpackningen till bränslet, där texten är på svenska.
Torrbränsle, innerhåller inga vådliga ämnen. Export förbjuden.
Erich Schumann KG
Erich-Schumann Str. 2-4
7157 Murrhardt
Per Brune
Guest
Gäst
Bränsle
Hej!
Jag har gjort litet efterforskningar på torrbränslet.
Sådär helt ofarligt är det inte. Huvudbeståndsdelen är hexametylentetramin. Se varuinformationsblad från Kebo nedan:
http://www.kebolab.no/SE/Merckeurolab/00001313.htm
Hej!
Jag har gjort litet efterforskningar på torrbränslet.
Sådär helt ofarligt är det inte. Huvudbeståndsdelen är hexametylentetramin. Se varuinformationsblad från Kebo nedan:
http://www.kebolab.no/SE/Merckeurolab/00001313.htm
Gelébränsle
Gjorde lumpen som ytbärgare förra året i en hkp 10 superpuma. I den fanns det livflottar till alla i besättningen (5st). I varje flotte fanns det en sk. nödpacke som bla. innehöll en konservburk med bränsle i gelé-form. Locket till konservburken skulle användas som kastrull och placeras på själva burken. 3dl vatten kokade på c:a 2 minuter och gelén skulle brinna i c:a 6 timmar.
Burken var ungefär lika stor som ett cd-fodral och drygt 4 cm djup, tyvärr vet jag inte vikten.
//jonas
Gjorde lumpen som ytbärgare förra året i en hkp 10 superpuma. I den fanns det livflottar till alla i besättningen (5st). I varje flotte fanns det en sk. nödpacke som bla. innehöll en konservburk med bränsle i gelé-form. Locket till konservburken skulle användas som kastrull och placeras på själva burken. 3dl vatten kokade på c:a 2 minuter och gelén skulle brinna i c:a 6 timmar.
Burken var ungefär lika stor som ett cd-fodral och drygt 4 cm djup, tyvärr vet jag inte vikten.
//jonas
Tabletter. (fast bränsle)
Dom där tabletterna har funnits på marknaden ganska länge så vitt jag kan minnas. Dom används bl.a. till ångmaskiner, hobbybruk alltså. Har använt precis dom tabletterna till förvärmning. Fungerar väldigt bra, om man bara bryter dem i några bitar och lägger dem i förvärmningsbehållaren.
Dom där tabletterna har funnits på marknaden ganska länge så vitt jag kan minnas. Dom används bl.a. till ångmaskiner, hobbybruk alltså. Har använt precis dom tabletterna till förvärmning. Fungerar väldigt bra, om man bara bryter dem i några bitar och lägger dem i förvärmningsbehållaren.
Liknande trådar
- Svar
- 17
- Visningar
- 3 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg