Försvunnen vandrare.

Jag har väldigt svart att förstå varför man måste meddela sig varje dag till sina anhöriga. Själv packar jag ner mobilen i säcken och i slutet av vandringen så fort jag vet att det finns täckning ringer jag till anhöriga. Jag brukar säga till familjen, nu är jag 14 dagar på fjällvandring, räknar inte med att höra något från mig. Skulle ni inte höra från mig den dagen jag avslutat min vandring, väntar en extra dag innan ni larmar fjällrädningen. Jag har inget spot eller annat säkerhetsutrustning med mig och känner inte heller behovet av det. Jag tror man vaggas i en falskt trygghet och kanske tar större risker.
Mvh Veni

Val talat!
 
Jag har väldigt svart att förstå varför man måste meddela sig varje dag till sina anhöriga. Själv packar jag ner mobilen i säcken och i slutet av vandringen så fort jag vet att det finns täckning ringer jag till anhöriga. Jag brukar säga till familjen, nu är jag 14 dagar på fjällvandring, räknar inte med att höra något från mig. Skulle ni inte höra från mig den dagen jag avslutat min vandring, väntar en extra dag innan ni larmar fjällrädningen. Jag har inget spot eller annat säkerhetsutrustning med mig och känner inte heller behovet av det. Jag tror man vaggas i en falskt trygghet och kanske tar större risker.
Mvh Veni

Problemet var kanske att det var precis så han tänkte? Han skulle kanske höra av sig när han kom till ritsem, där han "viste" att han hade täckning (telias täckningskarta säger så). De skall ju enligt uppgift även ha siri där, kanske har de även fast telefon (men de kanske står och faller med täckningen).

Så frågan blir snarare hur pass man behöver säkerställa att man kan kommunicera innan man lovar något sånt?

Det kan ju till och med vara så att han försökt med hjälptelefon och att det egentligen är polisen som snabbmat här och dragit igång en eftersökningar trots att de mycket väl borde veta att han var OK.
 
Jag har väldigt svart att förstå varför man måste meddela sig varje dag till sina anhöriga. Själv packar jag ner mobilen i säcken och i slutet av vandringen så fort jag vet att det finns täckning ringer jag till anhöriga. Jag brukar säga till familjen, nu är jag 14 dagar på fjällvandring, räknar inte med att höra något från mig. Skulle ni inte höra från mig den dagen jag avslutat min vandring, väntar en extra dag innan ni larmar fjällrädningen. Jag har inget spot eller annat säkerhetsutrustning med mig och känner inte heller behovet av det. Jag tror man vaggas i en falskt trygghet och kanske tar större risker.
Mvh Veni

Håller med till 100%, resonerar exakt likadant i kommunikationen med mina anhöriga dvs att nu loggar jag ut och hör av mig när jag kommer fram. Jag har dock med mig en PLB som säkerhet (en pryl jag innerligt hoppas att jag aldrig skall behöva använda) och det är en trygghet för mina anhöriga då de vet att jag har möjlighet att kalla på hjälp om något oförutsatt skulle inträffa som gör att jag blir så sjuk eller skadad att jag inte kan ta mig tillbaka till civilisationen eller hjälptelefon för egen kraft.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.