Försvunnen vandrare.

Nu är han hittad. Hade dålig täckning på mobilen bara och har inte kunnat meddela sig vilket oroat anhöriga.

Jag tycker att artikeln är lite tvetydig på den punkten. Man får intrycket att han har ändamålsenlig kommunikationsutrustning, eller åtminstone något annat än mobiltelefon. Det nämns inte att det var frågan om mobiltelefon även om man kan gissa det.

Man får även intrycket av att det är en vän vandrare då han uppges ha bra utrustning.

Kan det ha varit så att han haft spot, men hamnat i radioskugga en längre tid?

En annan sak man funderar på är att han inte nått fram till planerad ställe i tid. Man får uppfattningen att han lämnat spår efter sig i stugor så man vet att han faktiskt inte nått fram.
 
Skönt att han är välbehållen.
Verkar vara mer att hans nära och kära blev oroliga när han inte hörde av sig vid utsatta tidpunkter.
Men så är det i fjällen - du kan aldrig förlita dig på din mobiltelefon eller förvänta dig bra täckning.
 
En övertro på mobiltelefonen igen. Med rätt ingångsvärden hade det inte larmats.

Lapplands inland är inte syd- och mellansverige.
 
Med mera detaljer hade det gått att dra lärdomar.
Fanns uppgifter om 2 försvunna vandrare nära Abisko nån vecka tidigare i nätupplagan av NSD. Kom de tillrätta?

Thure
 
Ja dom kom till rätta. Där hade ju även den ena tappat sin mobil som en annan vandrare hittade. Sånt kan ju också hända.
 
Jag tycker att artikeln är lite tvetydig på den punkten. Man får intrycket att han har ändamålsenlig kommunikationsutrustning, eller åtminstone något annat än mobiltelefon. Det nämns inte att det var frågan om mobiltelefon även om man kan gissa det.

Man får även intrycket av att det är en vän vandrare då han uppges ha bra utrustning.

Kan det ha varit så att han haft spot, men hamnat i radioskugga en längre tid?

En annan sak man funderar på är att han inte nått fram till planerad ställe i tid. Man får uppfattningen att han lämnat spår efter sig i stugor så man vet att han faktiskt inte nått fram.

Just att förlita sig på kommunikationsutrustning är inte lätt i fjällvärlden. Jag samtalade med en utländsk tjej som vandrade Kungsleden ensam i Saltoloukta i år. Hon hade just Spot och lovat de anhöringa att höra av sig varje kväll. En dag fick de inget meddelande och larmade direkt Polisen som började höra sig för om henne. Det visade sig att hon den dagen tältat i närheten av Aktse och signalen hade helt enkelt stoppats av terrängen från att nå de geostationära satelliterna vilket är en av svagheterna med Spot på våra nordliga breddgrader.
 
Till saken hör också att det enligt telia är god täckning i Ritsem.

Vad gäller spot så har jag inte räknat på det, men Ritsem ligger norr om en sjö så det verkar iaf rimligt att man kan räkna med att spot har täckning där.

Det kan ju ha varit så att vandraren faktiskt haft fog för att förvänta sig täckning vid Ritsem. Nu är det ju ingen garanti för att man faktiskt får täckning dock.

Annan information som saknas är om vandraren nått Ritsem öht, var påträffades han t.ex? Gjorde han några andra kommunikationsförsök, som att t.ex. använda hjälptelefon?

Man säger att man lär sig av sina misstag, men man bör också lära sig av andras (så man slipper göra så många själv). Dessvärre så saknar man endel i berättelsen för att kunna dra vettig lärdom här.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har valt att inte skicka några meddelanden alls till anhöriga från spotten av den anledningen att får de inget meddelande så kan larmet gå. De får följa mitt spår på webben och det räcker. Behöver jag hjälp får jag hoppas att spotten kan skicka sos.
 
Jag har väldigt svart att förstå varför man måste meddela sig varje dag till sina anhöriga. Själv packar jag ner mobilen i säcken och i slutet av vandringen så fort jag vet att det finns täckning ringer jag till anhöriga. Jag brukar säga till familjen, nu är jag 14 dagar på fjällvandring, räknar inte med att höra något från mig. Skulle ni inte höra från mig den dagen jag avslutat min vandring, väntar en extra dag innan ni larmar fjällrädningen. Jag har inget spot eller annat säkerhetsutrustning med mig och känner inte heller behovet av det. Jag tror man vaggas i en falskt trygghet och kanske tar större risker.
Mvh Veni
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.