Försvara Allemansrätten !

Har ögnat igenom tråden, och om jag har missat det ber jag om ursäkt, men jag skulle gärna höra lite mer om vilka inskränkningar/regeländringar ni som har problem med folk som nyttjar "göra-som-man-villrätten" skulle vilja se.

@seobserver
Det var på allvar någon som parkerade sin husbil på din tomt och stal din ström!? Satan vilka stoll det finns! Jag skulle seriöst funderat på att ta fram hagelbössan och "modifierat" deras framruta...

Och att gå och sno vatten från nåns privata utkastare? Verkar också helt vansinnigt. Står den så att man skulle kunna tro att den är allmän, eller har folk bara stor brist på vett? Så svårt är det ju inte att fråga, och jag har hittills aldrig förvägrats vatten när jag gjort detta (istället bjudits på fika vid något tillfälle ;)).
 
Aldrig försent...

Man gläds åt ett seriöst inlägg och en seriös attityd. Du har all heder av Ditt initiativ. Tyvärr finns det många som till synes inte har den rätta mognadsgraden att deltaga i debatten men som en känd tänkare sade, "ge dem tillräckligt med rep hänger de sig själva till slut" med en satirisk anspelning.
Kanske borde Du överväga ett annat forum för att få det genomslag som Dina synpunkter förtjänar. Det återstår att se om detta forum har tillräcklig mognadsgrad. Du har mitt fulla stöd.
Argus

Ja du, det är nog aldrig försent att ge upp. I detta forum finns mycket trevligt att läsa och det finns nog en mängd kunskap som många besitter här. Beträffande denna tråd om allemansrätten så är det nog bara att inse att det inte är någon större mening att dryfta frågan vidare. Några få markägare med åsikter allt från att "köp en egen skog om du vill vara i naturen" till varierande åsikter som alla syftar till att det är själva allemansrätten som är grunden till problemen. Det är till att slå in öppna dörrar då samtliga som försvarar allemansrätten också förklarar att AR ställer upp regler och krav och ingenstans kan man hänvisa till AR om man bryter mot densamma. Det är logik. Men själva pudelns kärna är att andra än markägaren kan få sätta sin fot på dennes mark och då finns själva grunden för problemet enligt dessa. Det skräpas ner och och folk parkerar husbilar inne på själva tomten hos markägaren. Det är horder av vandrare som olovandes tar vatten ur vattenkranar och även förstör dessa. Man lämnar öppna dörrar så både hästar, kor får och getter ger sig iväg. Skogsbränder inte att förglömma. Någon grunnar på möjligheten på om staten kan montera in papperskorgar i skogen för att minimera problemen. Tja vad säger man. Jag börjar mer och mer förstå det trauma som dessa stackare utsätts för. Inte konstigt att man vill tala ut som hos en traumapsykolog här. Skulle jag få gå runt varje vecka och plocka engångsgrillar, ölburkar och Gud vet vad skulle jag nog också bli lite tokig. I den natur som jag har runt hörnet är det så folktomt så man ser oftast inga spår av nedskräpning. Men bor man i södra Sverige och i närheten till tätorter så ökar trycket och riskerna för nedskräpning.

Så vad gör man ? De som tidigare varit inne på denna tråd och försökt föra ett konstruktivt samtal lockas snart med i den galna dansen och snart är vi där. På sandlådenivå.
De flesta som inte är traumatiserade ger snart upp och så tystnar deras röster. Kvar är dessa stackare som när man inte beivrar brott på deras marker pratar ut här. Jag förstår dem som den humanist jag trots allt är men det är trist att övriga som har förmåga att höja nivån i samtalet inte orkar längre. Och jag förstår dem också.
 
Måste säga att dialogen i den här tråden har varit betydligt bättre än i den förra tråden om allemansrätt. Det stora flertalet av de som skriver tror jag är överens om att det behövs ett förtydligande och klargörande vad som är rättighet men även vad som är skyldighet när det gäller AR. De värsta förolämpningarna och speorden har tack och lov lyst med sin frånvaro och de största motståndarna mot AR har försökt få fram sin sida av saken på ett relativt konstruktivt sätt.

Jag kan förstå frustrationen om man upprepade gånger får mark,byggnader och dylikt förstörda eller vandalidiserade, däremot förstår jag inte den ibland rabiata frustrationen över något som ännu inte hänt men som skulle kunna hända.
Kopplingen mellan AR och skadegörelsen är inte heller självklar. Tror säkert att en del av det som förstörs sker pga av okunnighet om vad man får och inte får göra enligt AR, tex ta grillpinnar från levande träd. Däremot faller inte skadegörelse på byggnad under AR, ingen som går in på en tomt och förstör något på ett hus kan hävda att man gjorde det pga av AR.

Dialogen är viktig och precis som många andra markägare så har jag inga problem med AR och har personligen inget behov eller önskan om att den ska begränsas. Däremot önskar jag en förtydling och att det klargörs tydligt vad som är OK eller inte. Bör kanske tom lagfästas. Ffa vad gäller kommersiell verksamhet. Däremot, precis som många kloka människor innan mig, poängterat faller många av de incidenter som nämnts som orsak till att begränsa AR under andra lagparagrafer och är redan förbjudna enligt lag.

Kvarstår då frågan hur man ska få ut informationen om vilka rättigheter OCH vilka skyldigheter som den enskilde individen har enligt AR

Min son och dotter har duktiga och engagerade lärare i skolan och de är mycket ute i skogen och har sedan dagis fått höra om AR och vad man får och inte får göra enligt denna. Önskar att fler barn och ungdomar fick höra detta i skolan. Har även en önskan att nysvenskar får en bra information och även turister behöver möjlighet att få bra information på olika språk. Slutligen en önskan om en massiv informationskampanj på radio och TV för att informera allmänheten.

Mbatikopio: Tyckte att du började denna tråden på ett mycket bra sätt men din senaste kommentar förstår jag inte. Varför sänka dig till den nivån som du ville att tråden inte skulle sjunka till.
 
Måste säga att dialogen i den här tråden har varit betydligt bättre än i den förra tråden om allemansrätt. Det stora flertalet av de som skriver tror jag är överens om att det behövs ett förtydligande och klargörande vad som är rättighet men även vad som är skyldighet när det gäller AR. De värsta förolämpningarna och speorden har tack och lov lyst med sin frånvaro och de största motståndarna mot AR har försökt få fram sin sida av saken på ett relativt konstruktivt sätt.

Jag kan förstå frustrationen om man upprepade gånger får mark,byggnader och dylikt förstörda eller vandalidiserade, däremot förstår jag inte den ibland rabiata frustrationen över något som ännu inte hänt men som skulle kunna hända.
Kopplingen mellan AR och skadegörelsen är inte heller självklar. Tror säkert att en del av det som förstörs sker pga av okunnighet om vad man får och inte får göra enligt AR, tex ta grillpinnar från levande träd. Däremot faller inte skadegörelse på byggnad under AR, ingen som går in på en tomt och förstör något på ett hus kan hävda att man gjorde det pga av AR.

Dialogen är viktig och precis som många andra markägare så har jag inga problem med AR och har personligen inget behov eller önskan om att den ska begränsas. Däremot önskar jag en förtydling och att det klargörs tydligt vad som är OK eller inte. Bör kanske tom lagfästas. Ffa vad gäller kommersiell verksamhet. Däremot, precis som många kloka människor innan mig, poängterat faller många av de incidenter som nämnts som orsak till att begränsa AR under andra lagparagrafer och är redan förbjudna enligt lag.

Kvarstår då frågan hur man ska få ut informationen om vilka rättigheter OCH vilka skyldigheter som den enskilde individen har enligt AR

Min son och dotter har duktiga och engagerade lärare i skolan och de är mycket ute i skogen och har sedan dagis fått höra om AR och vad man får och inte får göra enligt denna. Önskar att fler barn och ungdomar fick höra detta i skolan. Har även en önskan att nysvenskar får en bra information och även turister behöver möjlighet att få bra information på olika språk. Slutligen en önskan om en massiv informationskampanj på radio och TV för att informera allmänheten.

Mbatikopio: Tyckte att du började denna tråden på ett mycket bra sätt men din senaste kommentar förstår jag inte. Varför sänka dig till den nivån som du ville att tråden inte skulle sjunka till.

Ja jag får väl rannsaka mig då.
Att kalla våra vänner för besatta och traumatiserade kanske kan vara ett övertramp. Vi ska vara hövliga och ytterst sakliga, det är ju det bästa. Tyvärr är trådens huvudsakliga karaktär för det mesta en ensidig synpunkt som sätter agendan för vidare diskussion. Nämligen om hur dessa markägare känner sig och sina problem. Övriga försöker ömsom hövligt bemöta med att berätta att allemansrätten inte medför rätt att osv osv. Där är felet. Att ömka dessa herrar med sina livsproblem gör inte att nivån i frågan om allemansrätten direkt höjs.

Avslutningsvis, jag läste om att du har lärt ut att man inte får ta och göra en grillpinne från en gren på ett levande träd. Det låter mycket bra. Och det gör jag också. Men nu kommer det... Jag måste tillstå att jag har förbrutit mig mot detta och gjort inte bara en grillpinne utan två. Nu kommer det att ta hus i h-e och 7S får klipp o klister noja... Ursäktar ironin igen.

Jag har haft ett företag med ett flertal anställda som anlitats bl.a med skogsröjning. En stor del av våra skogsägare vet med sig att vi har ett allt mer ökande behov av skogsröjning. Skogsvårdstyrelsen försöker med lock och pock förmå markägare att agera. Röjningsberget som det kallas ökar årligen och på sina håll är det så igenvuxet och tätt så man kan med rätta kalla det för en djungel. Svårarbetat att tränga sig in och extra kostnadskrävande i det läget att börja röja.

Jo jag tog de där två grenarna. Jag täljde till de där grillpinnarna. Jag gjorde en bedömning att det var att betrakta som ett ytterst ringa brott men ändock ett brott.

Det är ibland svårt att se skogen för alla träd.

Trevlig Valborg
 
Ja jag får väl rannsaka mig då.
Att kalla våra vänner för besatta och traumatiserade kanske kan vara ett övertramp. Vi ska vara hövliga och ytterst sakliga, det är ju det bästa. Tyvärr är trådens huvudsakliga karaktär för det mesta en ensidig synpunkt som sätter agendan för vidare diskussion. Nämligen om hur dessa markägare känner sig och sina problem. Övriga försöker ömsom hövligt bemöta med att berätta att allemansrätten inte medför rätt att osv osv. Där är felet. Att ömka dessa herrar med sina livsproblem gör inte att nivån i frågan om allemansrätten direkt höjs.

Avslutningsvis, jag läste om att du har lärt ut att man inte får ta och göra en grillpinne från en gren på ett levande träd. Det låter mycket bra. Och det gör jag också. Men nu kommer det... Jag måste tillstå att jag har förbrutit mig mot detta och gjort inte bara en grillpinne utan två. Nu kommer det att ta hus i h-e och 7S får klipp o klister noja... Ursäktar ironin igen.

Nä, blir mest bara uppgiven över att du ska fortsätta. Det jag klippt och klistrat är ju bara dina ord

Detsamma förresten :)


Dessutom har jag aldrig sagt eller skrivit att allemansrätten skulle avskaffas. Ändå är det med dem inställningarna man bemöts gång på gång bara för att man kritiserar den och önskar nån förändring.Förstår hur SD känner sig när det ropas rasist så fort de öppnar munnen :)
 
Egentligen är det lätt att ta död på både denna och den andra AR-tråden.

AR kommer inte att avskaffas. Det är omöjligt eftersom den inte finns (formulerad).

Den förändras hela tiden däremot (i den mån den nu ändå finns!).

Den utgörs ju helt enkelt av utrymmet mellan en lång rad förbud och restriktioner i Jordabalken, Brottsbalken, Miljöbalken och annat. Och dessa genomgår ju en kontinuerlig förändring - så utan nån som helst dramatik ändras och minskar alltså AR från år till år.

Att lobba för att den ska avskaffas, och att det är det som äntligen kommer att ge mig som markägare mina korrekta rättigheter (om man nu är av den ullen) är alltså verkligen att helt i onödan fäkta mot väderkvarnar.
 
Jag anser att AR bör vara kvar men det borde införas rätt för markägare som inte vill ha allemansrätt på sin mark att stängsla men så länge det inte är stängslat bör allemansrätt vara kvar.
 
Senast ändrad:
Jag anser att AR bör vara kvar men det borde införas rätt för markägare som inte vill ha allemansrätt på sin mark att stängsla men så länge det inte är stängslat bör allemansrätt vara kvar.

Stängsel är fult och dyrt, hindrar dessutom vilda djur att färdas. Vore bättre om folk skötte sig. Jag hade uppskattat om utemöblerna, bryggan och ombyteshytten vid badplatsen lämnades ifred och slapp vandalisering. Det är liksom ingen i byn som gör detta. Däremot målas det och lappas och lagas, samt hämtar saker ifrån sjön. Att stängsla in och bulta fast dem gör oss inte lyckligare.
 
Ja att vilda djur skulle hindras från att färdas är ett problem men det kan väl lösas på något sätt å andra sidan så är ju tex älgbete ett problem i ungskog så kanske även stängsel skulle kanske vara en fördel i ungskog genom att hålla älgar borta.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.