Försvara Allemansrätten !

Måste nog rätta mig.. Jag fiskar en hel del och har sett att det tjuvfiskas en hel del i våra svenska sjöar. Så där har jag personligen upplevt ett klart missbruk av allemansrätten. Dock så fick vi faktiskt polisen att komma och göra ett besök hos dom värsta "tjuvfiskarna" som drog upp fisk av undermått. Dom försvann och fortsatte nog tyvärr fiska på ett annat ställe. Men, tror inte att det hade hjälpt ens med fiskeförbud för att dom skulle sluta fiska.

Nja, fiske ingår inte på något sätt i allemansrätten. Innan man släpper ned en krok måste man veta att man har fiskerätt i det aktuella vattnet. För kusten och de största sjöarna gäller förvisso fritt handredskapsfiske under vissa villkor, men inte är det en del av allemansrätten. Bortsett från det så håller jag med - det är allt för ofta man ser folk som tjuvfiskar, bryter mot fiskeregler och uppför sig som idioter runt fiskevattnen. Inte särskilt många, men alltför många. Och tyvärr är det ju just dem som förbud och skärpta regler biter sämst på.

Edit: Såg nu att graylingman redan varit inne på samma sak...
 
Nja, fiske ingår inte på något sätt i allemansrätten. Innan man släpper ned en krok måste man veta att man har fiskerätt i det aktuella vattnet. För kusten och de största sjöarna gäller förvisso fritt handredskapsfiske under vissa villkor, men inte är det en del av allemansrätten. Bortsett från det så håller jag med - det är allt för ofta man ser folk som tjuvfiskar, bryter mot fiskeregler och uppför sig som idioter runt fiskevattnen. Inte särskilt många, men alltför många. Och tyvärr är det ju just dem som förbud och skärpta regler biter sämst på.

Edit: Såg nu att graylingman redan varit inne på samma sak...

Ursäkta min okunskap, ni har naturligtvis helt rätt.
Sen kan man ju fundera om man överhuvudtaget hade fått fiska om inte allemansrätten funnits i Sverige eller om alla sjöar hade varit avgiftsbelagda.
 
Ursäkta min okunskap, ni har naturligtvis helt rätt.
Sen kan man ju fundera om man överhuvudtaget hade fått fiska om inte allemansrätten funnits i Sverige eller om alla sjöar hade varit avgiftsbelagda.

Ja, det är ju samma anda som allemansrättens att tillåta fritt handredskapsfiske runt kusterna och i de stora sjöarna. Och även där finns ju ett motstånd från vissa markägare. Och visst missbrukas även den rätten, men lösningen är ju inte att ta bort rätten för alla som sköter sig, utan snarare upplysa eller beivra de som missköter sig.
 
Samlingsorganisationen

Svenskt Frilluftsliv är en samlingsorganisation med 23 medlems organisationer som med sina respektive medlemmar organiserar majoriteten av föreningar som har anknytning till friluftsliv.
I deras programförklaring finns värnandet av allemansrätten som en viktig del. Personligen känner jag inte till denna paraplyorganisation så mycket men studerat en del information som jag rekommenderar er att läsa.
 
tråden är väl avslutad i och med detta??

Skulle vi inte få ta barnen med ut i skogen till en sjö och meta abborre för att det finns potentater som lämnat efter sig problem i naturen skulle det också minst sagt vara trist.


Att meta abborre ingår inte i allemansrätten. Om det var det du menade...
Dagens två bästa inlägg. Det första visar på uppfattningen, ett tydligt exempel på den feluppfattning som finns i samhället om rätten till landet utanför staden även kallad allemansrätten.
Byt ut "abborre" mot kräftor, hugga i träd, bygga permanenta läger, dumpa sopor så bli det tydligare.

Det är denna "fruktsallad" som behöver förtydligas.

Därefter kommer den kommentar som jag skrivit om tidigare, nämligen att forats medlemmar är snabba på att påvisa och informera om felaktiga beteenden.

Fullkomligt underbart.

Jag tycker om allemansrätten men tycker illa om de som nyttjar den felaktig eller inte alls...
Förvirringen om allemansrätten är utbredd och det är ett bekymmer - det rör samtliga nyttjare/besökare och brukare/ägare.
Även om detta fora huserar folk med bättre vetande, att Mbatikopios övertramp inte tillhör de grövsta eller heller första man har upplevt på utsidan.se så visar det ändå att inte ens personer
som är genuint intresserad av natur och frågor
egentligen har nån aning. Bedömt representerar inte klientelet här den gemene allemansrättsnyttjaren - då kanske ni kan dra egna slutsatser om hur det står till, samt vilka problem det för med sig för den som håller efter och sköter mark/skog.
Problemen är inte jättestora! Det tycker jag är viktigt att framföra, då det varit otydligt på just den punkten. MEN jag märker en tydlig ökning och det skapar irritation. Framför allt merarbete.

Som framgår av all önskvärd tydlighet finns synpunkter från några markägare här som känner sig mycket utsatt och kritisk mot allemansrätten.
Ja vad kan det bero på? inte av det jag skrivit i detta inlägg eller tidigare?
Ja till allemansrätt, men vissa behöver nog ett skriftligt bevis på att de känner till vad det innebär. Inte tro sig veta så mycket.
Nåväl om vi höjer frågan, vi vet att allemansrätten i sin nuvarande form inte är att ta för given. Det finns synpunkter hos ett flertal organisationer som är intressant att ta del av. Friluftsfrämjandet och Sportfiskarna finns att läsa här på nätet vilket jag rekommenderar.
Fortfarande inga länkar?
Att den inte är given kan väl bero på att respekten för markägaren har minskat? Folk åker till ställen längre bort för att plocka sin svamp. Tidigare kände bonden, godsägaren etc till vilka som kom titt som tätt och man förde en dialog.

Jag efterlyser också som andra skrivit en bättre upplysning kring AR. Dess historia och intentioner och krav den ställer på den som nyttjar den. Samtidigt givetvis även de rättigheter som finns. Det borde vara en del i folkbildningen.
Skriv i tråden vilken kurs du tänkt att gå... :)

PS: Ja Mbatikoko jag såg innan jag skrev inlägget att du gjort en pudel.
 
Jag hoppas och tror att flertalet som faktiskt missbrukar allemansrätten är barn och ungdomar som inte vet bättre. Har tillbringat större delen av min fritid antingen på sjön eller i skogen och jag måste erkänna att jag sällan ser dom skador eller nedskräpning av naturen som ni uppenbarligen upplever.
Men jag kanske rör mig i områden med för lite folk.. vad vet jag.
Måste nog rätta mig.. Jag fiskar en hel del och har sett att det tjuvfiskas en hel del i våra svenska sjöar. Så där har jag personligen upplevt ett klart missbruk av allemansrätten. Dock så fick vi faktiskt polisen att komma och göra ett besök hos dom värsta "tjuvfiskarna" som drog upp fisk av undermått. Dom försvann och fortsatte nog tyvärr fiska på ett annat ställe. Men, tror inte att det hade hjälpt ens med fiskeförbud för att dom skulle sluta fiska.

Uppmanar alla som ser någon missbruka allemansrätten att visa lite civilkurage och säga till vad som är rätt och fel. Så kanske vi slipper missnöjda markägare.

Jo, civilkurage är en bristvara, liksom kunskap i allemansrätt och allemansskyldighet! Kanske dags att införa ett obligatoriskt allemanskörkort, som skall förnyas vart 5:e år samt vid anmodan visas upp för markägaren?

En annan tanke som slagit mig är att det inte är så himmla lätt att veta vems mark man är på om man är ute och vandrar. Någon får gärna berätta hur jag enkelt kan kolla upp sådan information.

Idag är det ju lättare än någonsin att få reda på fastighetsbeteckningen, via frilufts-GPS och fastighetskarta. Sedan brukar det vara enkelt att få reda på vem den lagfarna markägaren till den aktuella fastigheten är. Lantmäteriet, länsstyrelsen, kommunen samt grannar brukar ha god koll på detta.

Det kan vara intressant att kontakta markägaren innan man ger sig ut på en vandring för att kolla läget. Bilda sig en liten uppfattning om hur utbrett detta missnöje mot allemansrätten faktiskt är.
Sen hoppas och tror jag att dom flesta markägare blir glatt överraskade om man faktiskt ber om tillstånd att vandra på deras mark. En diplomatisk gest som inte borde vara så svår att genomföra.

Jo, att bli tillfrågat först, brukar underlätta en hel del. Jämför om du är skitnödig och passerar ett bebott hus. Troligtvis lär du bli mycket trevligare bemött om du först knackar på och frågar om du får använda toaletten, jämfört med om du bara klampar in och kräver att få tillgång till toaletten....
/Niklas
 
Tju!
Såhär. Jag tror att det egentligen e jevligt enkelt. Inför allemansrätten i naturkunskapen igen i grundskolan. Tror inte jag fick någon kontakt med den delen inom verken ekologin elr något annat bioorienterat ämne efter andra klass. (Orsak!) Flyttade till stan! Det e kanske bara jag som kör på en gammal tråd men jag tror att stadsfolket är mindre angelägna om att lära ut skyldigheterna tillsammans med rättigheterna utan inriktar sig enbart för individens rättigheter i o utanför samhället, eftersom det är synd om den lilla stackars ensamma individen i den stora skrämmande världen. (Litet snedsteg från ämnet kanske men detta går att klistra på nästan vilket samhällsproblem som helst) Men som sagt skolan?!

Jag tror du har en poäng här. Urbaniseringen har ju helt enkelt gjort att de flesta idag inte får några kontakter till jord och skogsbrukare. Således har de svårt att se kopplingen mellan t.ex. en slängd ölburk i beteshagen och åtföljande nödslakt av kreatur p.g.a. vasst.
/Niklas
 
Problemet är att det finns en allämän tro om vad allemansrätten innebär. Där är kopplingen med allemansrätten.

Dessutom beträffande nedskräpning skall det rätt mycket till för att det skall ha någon förebyggande verkan. Nu krävs det i princip att en polis ser brottet eller att GM fastnar på film.

Men är det verkligen det som är problemet? Jag bor invid en skog som vad jag förstår är kommunal; den har enhel del inrättningar för rekreation och motion; en lekplats, ett utegym, löpspår och en frisbeebana. Genom skogen går en gång- och cykelväg. Jag ser rätt mycket nedskräpning utmed den vägen, men inte längre in i skogen: plastkassar, ölburkar, chipspåsar, etc. och en hel del blåser in på uteplatserna, t ex min. Här handlar det inte om någon allemansrätt som kan missförstås. Vad skyller folk på då?

Inte så långt från min bostad har man också inrättat grillplatser; ibland är det stora gäng som har fest och då ser det ut som fan själv nästa morgon. Mitt intryck är att nedskräpning i större skala sker på lätt tillgängliga platser. Gunnar Andersson nämner i sin bok om Sörmlandsleden att rastplatserna, med vindskydd och eldring, ligger så pass långt från väg att det är för jobbigt att ta sig dit bärandes på en ölback. Jag har gått Sörmlandsleden, Östgötaleden (flera gånger) och Bergslagsleden och inte sett till någon som helst nedskräpning eller förstörelse, utom den som bävrarna står för.


Ridning beskrivs också som ett problem. Vari exakt problemet består vet jag inte, men det, liksom terrängcykling, borde vara mycket lätt att reglera. Och jag vill alltså reglera, dvs. ersätta det nuvarande laglösa tillståndet med lagar liknande Friluftsloven i Norge. Vilket kan innebära inskränkningar. Jag har bedrivit friluftsliv i nio länder av vilka endast tre (Sverige, Norge, Skottland) har någon form av Allemansrätt så jag vet rätt bra hur man klarar sig utan och vad som krävs av en.
 
Klippa o klistra o hitta på...

Sigvard Marjasin var landshövding i Örebro län. Han blev mer känd som mannen som klippte och klistrade som han behagade med sina redovisningsnotor och kvitton. Han blev även åtalad för trolöshet mot huvudman, bedrägeri och undertryckande av urkund.

En annan som gillar att klippa och klistra som det behagar i tråden om allemansrätten är 7S som tillsammans med sin vapendragare Niking arbetar dag och natt med att sabotera ett seriöst samtal. Även om klippandet och klistrandet med tillhörande tolkningar kan bli precis vad som helst så måste man beundra herrarnas outtröttliga besatthet.

Om man ger sig i kast med att försöka föra en dialog med dessa ger man snart upp och inser det omöjliga. När argumenten tryter hos herrarna så tillskriver man åsikter hos den andre parten vilket denne inte har men förmodas gå i svaromål för. Det är klart det är på sandlådenivå och man har hittills lyckats riktigt bra i sitt uppsåt att blanda bort korten och förhindra en intelligentare nivå på trådens debatt.

Stringensen och den logiska följdriktigheten blir sålunda bara ett havererat samtal om dessa herrars agenda tillåts styra en tråd som handlar om allemansrätten. Den rättighet som innebär att vi kan sitta på en sten ute i skogen och tänka fria tankar. En grundstomme i svensk kultur och självklart friluftsliv. Ett försök till seriöst samtal i Sveriges största forum för friluftsälskande kring AR reduceras nu till klipp o klisterlekstuga av två märkliga, troligen rättshaverister, och markägare. Vad som driver dessa kan man bara spekulera i. Någon har fört fram tanken på att det gått i något slags familjearv vilket kan vara troligt men jag anser inte det är mödan värt att analysera det vidare.

De som likt jag är seriöst intresserad av frågan vet givetvis vad AR innebär och är pålästa. Få aktiva vuxna friluftsmänniskor borde i vart fall vara så pass insatt att man inte känner till det mest fundamentala. Det som nu sker med Naturvårdsverket och utredningen är viktigt att följa. Paraplyorganisationen Svenskt Friluftsliv som organiserar 23 organisationer med majoriteten medlemmar vars verksamhet har direkt anknytning till AR och eventuella förändringar säger gemensamt klart och tydligt att man värnar AR och ser risker i ev. förändringar.

Jag vet inte vad ägarna av detta forum har för åsikt men då man har seriösa ambitioner borde man kanske mer aktivt delta i antagligen den viktigaste frågan för friluftsälskande människor. Nämligen frågan om inskränkningar i allemansrätten och hur det kan slå mot oss själva. Att reducera debatten till lite pajkastning känns inte värdigt.
 
Bra

Man gläds åt ett seriöst inlägg och en seriös attityd. Du har all heder av Ditt initiativ. Tyvärr finns det många som till synes inte har den rätta mognadsgraden att deltaga i debatten men som en känd tänkare sade, "ge dem tillräckligt med rep hänger de sig själva till slut" med en satirisk anspelning.
Kanske borde Du överväga ett annat forum för att få det genomslag som Dina synpunkter förtjänar. Det återstår att se om detta forum har tillräcklig mognadsgrad. Du har mitt fulla stöd.
Argus
 
Sigvard Marjasin var landshövding i Örebro län. Han blev mer känd som mannen som klippte och klistrade som han behagade med sina redovisningsnotor och kvitton. Han blev även åtalad för trolöshet mot huvudman, bedrägeri och undertryckande av urkund.

En annan som gillar att klippa och klistra som det behagar i tråden om allemansrätten är 7S som tillsammans med sin vapendragare Niking arbetar dag och natt med att sabotera ett seriöst samtal. Även om klippandet och klistrandet med tillhörande tolkningar kan bli precis vad som helst så måste man beundra herrarnas outtröttliga besatthet.

För det första, hur skulle ett byte av samtalsämnet och en återkoppling till något orelevant bidra till svar på de frågor jag ställde dig i början.? dessutom är det dig själv jag citerat, stå för det.

För det andra är både niking och jag överens om att vi inte delar samma åsikter om allemansrätten i dess nuvarande form.

Hur blir en debatt "seriös" utan olika åsikter?

Dessutom kommer anklagelser om pajkastning från dig? Beklagligt och patetiskt beteende. Du är väl den som sitter och gissar och överför diverse epitet. Ingen annan här har betett sig så barnsligt hittills.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.