Förstärkningplagg till tights



Dom så ju riktigt fina ut. Tack för tipset. Jag har lite svårt att tolka informationen på deras hemsida. De verkar inte var fodrade:

"Thule byxan saknar ett inre foder som vindstopper eller liknande. Detta har uteslutits för att byxorna skall kunna torkas så snabbt som möjligt. Foder binder fukt och tar därmed längre tid att torka i fält."

Formen är helt klart perfekt men om de inte är isolerade (förutom den stillaatående luften mellan dem och tightsen) så blir det ju kallt. Samtidigt skriver de om "dess isolationsförmåga".

En tolkning är att de med med foder syftar på membran. Medan själva byxan består av något material som håller luften stilla (typ flees eller fiberpäls). Någon som vet mer om denna produkt som framstår som mycket lovande i mitt sökande.

/Erik
 
Det är fiberpälsshorts med dragkedjor i sidorna. Polartec thermal pro är kanske inte exakt fiberpäls, men inte så långt ifrån, lite mjukare kanske, suger tyvärr upp vatten bättre också. Om du kollar i en affär för yrkeskläder vad en långkalsong i fiberpäls kostar, och därtill lägger kostnaden för ett par dragkedjor så kan du se att thulebyxan är rätt dyr.
 
Precis som gro skrev: det är i princip ett par stretchiga fiberpälsshorts med dragkedjor i sidorna. Det där med foder handlar om avsaknad av membran. Jag kan hålla med om att priset är i överkant, å andra sidan tar Houdini och Tierra över 100 kr mer för sina fleecetights 3/4, och de har inte ens ngn dragkedja...
 
Precis som gro skrev: det är i princip ett par stretchiga fiberpälsshorts med dragkedjor i sidorna. Det där med foder handlar om avsaknad av membran. Jag kan hålla med om att priset är i överkant, å andra sidan tar Houdini och Tierra över 100 kr mer för sina fleecetights 3/4, och de har inte ens ngn dragkedja...

Tack för feedbacken om Thulebyxan. Frågan är om vikten och storleken är större än för de tidigare nämnda dunbyxorna från Fjällräven. De bör ju iof ligga högre än Thulebyxorna i pris, men det kan det vara värt.

Gällande Houdinis produkter är ju många gjorda i Powerstreatch vilket generellt är dyrare än många andra syntetmaterial.
Men jag tycker att några hundra hit eller dit inte betyder så mycket om det är en produkt som passar väldigt bra. Jag använde mina prylar länga så utslaget över tid blir det sällan mycket pengar.

/Erik
 
Hockeybyxor..

Öhrnell;394045 sa:
Vad är det för larviga brallor hockeyspelare har på sig då? Är inte de knälånga? Men de kanske varken värmer bra eller går enkelt att dra på sig...

De larviga byxorna är skydd, de innehåll skal och stötdämpare för både låren, höftbenet och nedre delen av ryggkotan samt njurarna :). Vikten räknas i kilo och de tar upp en redig bit av en hockeytrunk när man packar dem ...

Väldans praktiska när man spelar ishockey ;), men nog att anse som ett plagg med begränsad användning utanför en hockeyrink :).

//J
 
Dom så ju riktigt fina ut. Tack för tipset. Jag har lite svårt att tolka informationen på deras hemsida. De verkar inte var fodrade:

"Thule byxan saknar ett inre foder som vindstopper eller liknande. Detta har uteslutits för att byxorna skall kunna torkas så snabbt som möjligt. Foder binder fukt och tar därmed längre tid att torka i fält."

Formen är helt klart perfekt men om de inte är isolerade (förutom den stillaatående luften mellan dem och tightsen) så blir det ju kallt. Samtidigt skriver de om "dess isolationsförmåga".

En tolkning är att de med med foder syftar på membran. Medan själva byxan består av något material som håller luften stilla (typ flees eller fiberpäls). Någon som vet mer om denna produkt som framstår som mycket lovande i mitt sökande.

/Erik

Jag har thulebyxan sedan några år, och den är både varm och enkel att använda. Den är dock inte alls vindtät utan tas lämpligen på under en skalbyxa eller som ett extra lager inuti en vindsäck, tält/motsvarande.

//J
 
Jag har thulebyxan sedan några år, och den är både varm och enkel att använda. Den är dock inte alls vindtät utan tas lämpligen på under en skalbyxa eller som ett extra lager inuti en vindsäck, tält/motsvarande.

//J

Låter ju bra. Ungefär hur stor blir den om den trycks ihop? Om man utgår från ett mjölkpaket, blir den större eller mindre?

/Erik
 
Låter ju bra. Ungefär hur stor blir den om den trycks ihop? Om man utgår från ett mjölkpaket, blir den större eller mindre?

/Erik

Den kan komprimeras ganska ordentligt. Vill man så kan man säkert få in byxan i en nalgeneflaska (de närmaste ett mjölkpaket jag har) men då får man såklart ta i lite.

Om man inte komprimerar utan bara rullar ihop den så blir den lite större än ett mjölkpaket.

//J
 
Hmm... Dunbyxorna från Fjällräven kostade 2 699 kr sist jag kollade, förutsatt att det är Pak Winter dunbyxorna vi pratar om. Ett alternativ är Tierras Cumulus 3/4, de är tyngre/längre och kostar några hundringar mindre. Viss prisskillnad i förhållande till Thule alltså...
 
Den kan komprimeras ganska ordentligt. Vill man så kan man säkert få in byxan i en nalgeneflaska (de närmaste ett mjölkpaket jag har) men då får man såklart ta i lite.

Om man inte komprimerar utan bara rullar ihop den så blir den lite större än ett mjölkpaket.

//J

Får provpacka med Nalgelflaska som simulant. Finns inte överdrivet med plats i ryggsäcken men en liter till borde gå ner.

Som Kjartan påpekade är det rejäl prisskillnad mellan Thulebyxan och och PAX, drygt 3 ggr så mycket. Eftersom det är ett test att se om den här lösningen fungerar och att jag kommer använda den primärt till skridskor så känns det lite extremt att lägga nästan 3000 kr. vinnare blir alltså Thulebyxan:)

Joru: hur är det med storlekarna, kan man som medium beställa en dito eller diffar de?

Återigen tack för alla tips och innovativa ideer.

/Erik
 
Får provpacka med Nalgelflaska som simulant. Finns inte överdrivet med plats i ryggsäcken men en liter till borde gå ner.

Som Kjartan påpekade är det rejäl prisskillnad mellan Thulebyxan och och PAX, drygt 3 ggr så mycket. Eftersom det är ett test att se om den här lösningen fungerar och att jag kommer använda den primärt till skridskor så känns det lite extremt att lägga nästan 3000 kr. vinnare blir alltså Thulebyxan:)

Joru: hur är det med storlekarna, kan man som medium beställa en dito eller diffar de?

Återigen tack för alla tips och innovativa ideer.

/Erik

Hmm, jag har XL eftersom jag vill att den ska gå att dra över bylsiga kläder, drar normalt L eller möjligen rymlig M.

Svår fråga mao :) !

//j
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.