Förstärkningplagg till tights

Hej,

Söker ett förstärkningsplagg för benen. Jag använder tight när jag åker långfärsskridskor och behöver något att ha när jag rastar.
Jag vet att Haglöfs har en produkt som heter barrier kneepant. Tyvärr är den för tunn och för lång, går inte heller att ta på med skor. Tierra hade en dunfodrad förstärkningsbyxa som dessutom var förstärkt baktill. Denna var i tjockaste lagret och jag tror inte den säljs längre.
Önskemålen är att det ska vara en knälång byxa som är fodrad (syntet eller dun). Jag vill dessutom kunna ta på mig plagget med pjäxor på. Därför ska den vara zippad i sidan.
Någon som har tips om lämpligt plagg.

//Erik
 
Eftersom marknaden torde vara mycket begränsad, så låter det snarare som ett projekt för symaskinen. En ny eller begagnad täckjacka, eller kudde eller liknande med dun/fjädrar i kan ju vara bra utgångsmaterial.
 
Misstänkte att det svaret skulle komma;) Förhoppningen är att slippa göra själv. Ingen annan som sett liknande plagg som jag söker.

Kan tänka mig att längdåkare har liknande saker men har inte hittat något där heller.

//Erik
 
Varför knälånga?

Önskemålen är att det ska vara en knälång byxa som är fodrad (syntet eller dun). Jag vill dessutom kunna ta på mig plagget med pjäxor på. Därför ska den vara zippad i sidan.

Varför knälånga, för att det räcker att värma de delar du fryser om? Eller för att spara plats i packningen?
Tänker annars på såna överdragsbrallor med termofoder som längdskidåkare brukar använda, hellånga blixtlås i sidorna precis som du önskar.
Kolla in Dobsoms sortiment?
http://www.dobsom.se/Sidor/Winter.html
(Under Byxor/Kjol. modellerna Comfort, Donegal, Vansbro.)
 
Varför knälånga, för att det räcker att värma de delar du fryser om?

Både och, fryser från midja till knäna och inte så mycket om vaderna. Dessutom vill jag som du påpekar att de ska ta mindre plats i packningen.

Ett alternativ är iof. att köpa ett par fodrade byxor (typ Dobson, craft mfl) och kapa. Det känns lättare att sy om slutet på ett par existerande byxor än att börja från mönsterpassning :).

Finns det ingen längdåkare härinne som känner till vad man använder vid tävling. Alltså för att inte frysa innan de ska tävla när de bara har fartdräkt på sig.

//Erik
 
Ett förslag som jag kom att tänka på är förstås dun- eller syntetkjolen! Då slipper du krångla med snäva ben och pjäxor. De jag känner som använt dunkjol säger att den värmer bra.

Tyvärr kan jag inte för tillfället hitta någon på de "riktiga" friluftsföretagens hemsidor, men om du kollar på Stadium eller Intersport så finns det säkert någon.

Jo, här är förresten ett långt exempel:
http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=82804
 
Du är ute sådär 30 år för sent. Caravan gjorde dunmamelucker under några år. De utgick rätt så fort ur sortimentet (dålig efterfrågan?). Om de hade hela delbara blixtlås kommer jag inte ihåg. Jag kände en tjej som köpte ett par for 50 SEK när en sportaffär hade utförsäljning.

Man får kanske starta tillverkning om efterfrågan är stor :cool:


byxa2_gif.gif

Foto Per Brune (fjärrutlösare)

byxa3_gif.gif

Foto Per Brune (fjärrutlösare)

Edit
Fleecen jag köpte är inget bra material för detta ändamål. Det fastnar barr, mossa och andra småsaker.


Per
 
Senast ändrad:
Dunkjol är ett alternativ. Jag vet inte om de tar mycket plats i ryggsäcken. Någon som vet om storleken skiljer sig mot ett par byxor i samma längd?
Fördelen med byxa är att man kan använda dem som förstärkning även när man åker.

Per har för övrigt, med stor exakthet, förstått vad jag menar(;. Bilderna materialiserade precis mina ideér. Har också haft funderingar på fleece men släppt dem eftersom det som du påpekar samlar mossa.

Hittade denna på fjällrävens hemsida. Känns väldigt tjocka och tar därför (troligtvis) onödig plats. Annars är de i den riktning jag tänkt.


//Erik
 
Dobsom igen!

Strykarräven;393644 sa:
Ett förslag som jag kom att tänka på är förstås dun- eller syntetkjolen!
Tyvärr kan jag inte för tillfället hitta någon på de "riktiga" friluftsföretagens hemsidor, men om du kollar på Stadium eller Intersport så finns det säkert någon.

http://www.dobsom.se/Sidor/comfortskirt.html
http://www.dobsom.se/Sidor/cortina.html

Fast en sån här dunkjol måste ju ta lika mycket plats i packningen som ett par överdragsbrallor, och är svårare att åka i om man behöver värmeplagg på sig efter t ex en plurrning?
 
Senast ändrad:
Och förresten...

... om vi ändå är så öppna i sinnet att dam- eller herrkläder inte spelar någon roll: ullmameluck under tightsen? Så hinner man inte ens bli kall när man rastar, och håller värmen lagom medan man är aktiv. Jag gillar inte långkallingar som vandrar runt på benen, men ofta så räcker det nästan lika långt med att bara hålla sig varm över rumpan. Merinoull som inte kliar, behöver inte vara så tjock att det korvar sig heller.
(Fast jag är medveten att du började med att fråga om rastplagg.)
 
Hittade denna på fjällrävens hemsida. Känns väldigt tjocka och tar därför (troligtvis) onödig plats. Annars är de i den riktning jag tänkt.

Jag tror inte att PAK5-shortsen tar större plats än något annat förslag som listats här. PAK-serieerna ska väl vara ett hyfsat lättviktsalternativ (300 gram är ju mindre vikt än en normal dunväst nästan). Säkert med packpåse för volymkrymp också.
 
Jag tror inte att PAK5-shortsen tar större plats än något annat förslag som listats här. PAK-serieerna ska väl vara ett hyfsat lättviktsalternativ (300 gram är ju mindre vikt än en normal dunväst nästan). Säkert med packpåse för volymkrymp också.

Du har nog rätt. Jag tror att Haglöfs berrier knee-pant väger typ lika mycket.

Tack för alla tips. Får nog bli ett par från fjällräven. Hittade inget pris eller försäljningsställe, någon som vet var man kan köpa utan att behöva beställa (Stockholm eller nätet)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
perra_pop Vandrarkäng med lågt häl till tå drop finns en sådan ? Kläder 20
moa_k40 Nya hanwag läderkängor till tvåveckorsvandring om 1 vecka? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.