första vandringen?

tjena..helt ny på forumet..
har sökt runt här lite o hittade ingen nybörjar tråd som säger va man ska införskaffa när man vill ut i skogen en helg eller mindre eller mer..

mitt behov ligger väl i o få veta vad man behöver köpa för prylar om man hade tänkt göra lite små vandringar i vår,sommar och höst väder..o nu menar ja inte nära vintern..för de där me kyla tycker ja inte om så inga grader nära nollan helst..

vandringarna skulle väl vara typ från fyra när man slutar jobbet på fredan tills sönda kväll så man kan komma hem o lägga sej o gå till jobbet på måndan..så tre dagars vandring o två övernattningar..

de ja har kommit fram till att ja ska inskaffa i tältväg e iaf ett 2-mans tält..men ska de va stort eller litet?
och ja har köpt ett par rediga skor..

men sen skulle ja vilja ha en komplett lista på prylar som e vettiga o ha me sej..me hur man förvara vatten för tre dagars vandring o mat?
och allt annat som ja inte tänkt på..
tacksam för svar..
 
Jag är själv ny på det hela och kan dela med mig av lite egna erfarenheter som jag minns sedan tidiga vandringar.

Packa lätt, jag överskattade min kraft en del även om jag imponerade på mig själv. Kutade upp på fjället med mat och ombyten och fiskeutrustning som uppskattningsvis vägde 30-35 kilo första gången (tog till och med med mig ca 2 kilo tändved ;). Det var en plåga tills jag kommit upp på högfjället och då var min energinivå så låg så det var svårt att njuta av resterande vandring. Man behöver inte alla de där extra kläderna, blir man blöt så torkar det, blir man smutsig så gör det inget...

Det kan vara värt lite extra vikt om man orkar ta med sig riktig mat. Om man fiskar så är lite tunnbröd (lätt) och fin potatis (tungt) otroligt trevligt ute i naturen. Fisken kräver bara lite fett, folie, rejält med salt och peppar. Men räkna inte med att få fisk, ta med lite tråkig torr mat utifall att det behövs.

Ett rejält tält är ett måste i mina ögon, och gärna någorlunda lätt. Stor absid underlättar mycket för förvaring av utrustning och kokning av kaffe med mera.

Sovsäck och liggunderlag är viktiga saker. Man vill inte frysa på natten. Kroppen behöver vilan om man tagit ut sig lite och fryser man vaknar man upp stel och humöret har lätt att sjunka. Jag föredrar dock en svalare sovsäck och om det blir kallt sover jag i ett bättre underställ. Ett hårt underlag kan vara jobbigt beroende på hur du är skapt.

Vettiga kläder är viktigt, men de behöver inte vara de nyaste och dyraste tycker jag. Arméns gröna byxor är faktiskt helt ok, jag har även gått i jeans och gillar dem med, bara de inte är snäva. Men med sådana kläder vill du absolut inte bli blöt, se till att ha ett bra och lätt regnställ. Blöta jeans som smiter åt är inte att rekommendera, det blir plötsligt tre gånger tyngre att gå. Kostar du på kläderna lite mer så känns allt lättare och du behöver inte oroa dig för att kläderna suger åt sig vatten och tar två dagar att torka. Ett bra underställ är guld värt för att kännas torrt och varmt vid tråkigt väder.

Skaffa riktiga skor som du säger du redan gjort. Se till att de har bra stöd för fotled om du inte är vältränad. Skor med så kallad gelänk är viktigt, det ger extra stöd för hålfoten vid lång vandring med tung last. Jag höll på att förstöra mina fötter....

Kosta på sockarna lite mer än du kanske tänkt. Åtsittande sockar inerst och ett par till utanpå dessa som minimum, även om det är sommar och varmt. Låt sockarna vara ett friktionslager iställer för ditt eget skinn. Skavsår gör ont.

God hygien är bra. Tvätta händer innan mat osv. Är du det minsta osäker på vattnet så rena det på bästa sätt du kan. Kokning skadar aldrig.

Det finns diverse olika vattenbehållare och vätskesystem att köpa. Men jag tycker nog de är lite dyra och är nog mest användbara för de som vill dricka medans de går. För mig som inte jagar lastvikt så fungerar hårda petflaskor typ cocacola 1,5 liter alldeles utmärkt.

Ett kök är såklart bra att ha, har inga speciella preferenser där men trangia har fungerat bra hittills. Öppen eld är alltid trevlig om det går, men ibland finns det dåligt med ved, är blött eller helt enkelt eldningsförbud. Vattentät förvaring av tändstickor och annat.

En rejäl kniv är ett måste! Yxa skadar inte ibland men de väger en del, se till att ni inte är flera med varsin i onödan.

Varsågod nästa att fylla på med mer eller ge andra åsikter.
 
Begagnat och loppis för prylarna är grundtipset, betala bara lite tills du vet vad du vill ha och varför.
Om du tror att du är fräsch på måndag morgon efter grandubletten till jobbet, så tänk om!
Börja med matlagning och provtältslagning ute efter lite kartläsning, vänj dig gardvis. En rejäl regnskur med fel grejor och packning kan fördärva mycket, för den rustade är det bara friskt...
Välkommen i gänget och

go tur
 
Om du lyckats låna ihop lite prylar och du vill börja köpa på dig själv så fick jag som nybörjare tips om att satsa på de tre viktigaste sakerna. Bra ryggsäck, bra skor och bra regnställ.
 
Tycker du ska kika på begagnatannonser till att börja med om du inte vet vad du verkligen vill ha.

Tält är svårt att sia om, men det finns bra tält från 1500, välj gärna 2-väggstält så slipper du att det kommer in regnvatten när du núddar tältduken.

Om du vill ha ett billigt men bra regnställ kan du kolla på ITAB:s Packaway (699 i paketpris tror jag det var), lätt och regntätt, men inte speciellt stryktåligt. Som sagt, vart man ska gå spelar stor roll. ITAB har en del friluftsbrallor som kan vara något för dig? Hör gärna efter på forumet då vissa plagg inte är bra medans andra är jättebra :)

Vissa är av lättvikts-packare-klanen eller vad man ska kalla det, inkl. jag och då tittar jag även på vikt. Min lista kan du få, men jag vet inte om du vill använda den, men det ger en blick av vad du minst måste ha med dig iaf, sen kanske du vill lägga till något (nejnejnej haha). Mejla mig isåfall så får du listan.

// Jocke
 
Hemom i skogen för övning räcker många gånger en plastpresenning 4x4 eller lite större.
Hellre fler övningar än vänta på finfina prylar.
Undvik framledes att dubbelposta som du gjort, alla uppskattar inte det...

go tur
 
johankse; sa:
Hemom i skogen för övning räcker många gånger en plastpresenning 4x4 eller lite större.
Hellre fler övningar än vänta på finfina prylar.
Undvik framledes att dubbelposta som du gjort, alla uppskattar inte det...

go tur

Hellre än presenning skulla jag föreslå ett 200:- tält från jula/biltema i stället.Ger en god fingervisning om framtida behov.


peter
 
Tack för alla svar..
detta kommer förhoppningsvis leda till att ja sover i skogen många gånger i sommar..
pet flaskor har jag..men dock så e de ingen som e skrivit hur många flaskor man ska fylla..
vet bara att när ja cyklar går de en massa vatten..men ja antar att de inte går så myke när man går..hur mykket brukar man räkna me per dag..om man säger att de inte finns vatten o tillgå..
ska inte lägga in fler dubbel inlägg..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...