Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas

Har äntligen övertalat min gubbe att fjällvandra. Jag är nybörjare i svenska fjällen men har fjällvandrat en del i USA, främst Cascades och Olympics. Min gubbe är ren nybörjare, över 50 år och överskattar nog sin fysiska form...Han har dock paddlat mycket och är inte på nåt sätt främmande för friluftsliv.

Vill gärna höra vad ni tycker om min tänkta tur. Start i Hemavan Kungsleden till Tärna sjön och sedan tillbaka samma väg. Vi kommer att tälta eftersom vi tar med oss våra hundar(som givetvis klövjar kopplade). Beräknade dagsetapper ca 7-8 km tid beräknad tid ca 4-5 dagar. Tid slutet av augusti.

Verkar det realistiskt? Har ni några andra förslag på turer? Hur är det med myggen i slutet av augsusti(tänker på hundarna).

Tacksam för svar!
Kerstin
 
5 dygn är realistiskt för den turen. Om det inte är så att ni åker bil så ni måste återvända till Hemavan, skulle jag förslå Ammarnäs som slutmål. Lägg då gärna till två dygn så det blir en veckotur och ni kan stanna en dag någonstans. Hemavan är en genomfartsort, Ammarnäs en trevlig mer genuin fjällby att avsluta vid.

Raskesven
 
Myggen kan nog vara ganska grymma runt Tärnasjön vid den tiden. Bättre på kalfjället.
Om vädret tillåter så kan man gå tillbaka över kammarna söder om Syterskalet och ned i branten mot Hemavan. Brukade finnas en led och ett rastskydd. Kolla.
Håller med Raskesven, Hemavan är mindre charmigt.

Jörgen
 
Tack för svar! Eftersom vi har tre hundar känns det bästa att återkomma till bilen. Men vad sägs om att starta turen i Ammarnäs och vandra till Tärnasjön den vägen? På de beskrivningar jag läst verkar inte den turen riktigt lika omväxlande som Hemavan-Tärna sjön.

har någon ett förslag på en loop? Ammarnäs runt Tjulträsk? Är det en bra sväng?
 
tahoma; sa:
Tack för svar! Eftersom vi har tre hundar känns det bästa att återkomma till bilen. Men vad sägs om att starta turen i Ammarnäs och vandra till Tärnasjön den vägen? På de beskrivningar jag läst verkar inte den turen riktigt lika omväxlande som Hemavan-Tärna sjön.

har någon ett förslag på en loop? Ammarnäs runt Tjulträsk? Är det en bra sväng?

Vid Hemavan har du ju högalpina Norra Storfjället, där Kungsleden går genom det mäktiga Syterskalet, en klassisk fjälldalgång. Runt Ammarnäs är det mer lågfjällsbetonat, men mindre "turistiskt".

Det går att göra fina turer runt Ammarnäs, men det finns det andra som kan bättre än jag, t ex Raskesven. Men med tanke på mygg och hundar så är det nog bra att ha närhet till kalfjället.

Jörgen
 
Hej allihop!
Även jag har planerat en av sommarens turer till Vindelfjällen. Min plan är för närvarande (den kan ändras) att starta i Ammarnäs och vandra till Tärnasjön. Där vänder jag norrut för att runda Ammarfjället och följa Vindelälven ner mot Ammarnäs igen.
Kanske kan det vara något?
God tur
/Daniel
 
5 dagar med 8 km om dagen ger 4 mil för turen. Sträckan runt Ammarfjället är fin. Men även om det genas genom Skebleskalet blir turen Ammarnäs tur och retur 8 mil. Ungefär samma sträcka som Hemavan-Ammarnäs, om man går runt Ammarfjället. Den turen skulle jag rekommendera om tiden ute var lite längre och inte bilbehovet fanns.

Med er tidsrestriktion och 8 km om dagen, samt er vilja att ta er till Tärnasjön, fungerar det bara att starta i Hemavan, gå till Tärnasjöns strand där broarna börjar och sedan vända åter mot Hemavan.

Jag instämmer med NUI om Syterskalet. Det är läckert. När ni nu ska vara ute så pass kort tid att ni inte hinner med fjällkänslan borta vid Ammarfjället, vore det extra synd att missa Syterskalet. Ni skulle kunna starta i Hemavan och vandra in i Syterskalet första dagen. Stanna där dag 2 och ta en topptur upp på Norra Sytertoppen, 1768 meter över havet, ingen klättring över huvud taget utan bara en lång uppförsbacke. Strålande utsikt över fjällvärlden och Tärnasjöns ö-värld. Ni får ju också ett annat perspektiv på Tärnasjön uppifrån än nere vid sjön. Är vädret taskigt när ni vaknar på morgonen kan ni istället vandra ner mot Syterstugan eller Tärnasjön och kanske ta toppturen på väg tillbaks genom Syterskalet.

Raskesven
 
Jag kan rekomendera liften i Hemavan som tar er upp på kalfjället och många sköna höjdmeter. Sommarlinbanan öppen dagligen 1/7-27/8 mellan kl 10-17 från 1/7 - 27/8 och kostar 65 kr enkel eller 75 kr ToR. Då har ni ca 4 km till bron över syterbäcken mot Klippen och lika långt till till Viterskalstugan, med lätt vandring. En bra och lätt förstadags etapp om ni frågar mig.

/Marcus
 
Mackan73; sa:
Jag kan rekomendera liften i Hemavan som tar er upp på kalfjället och många sköna höjdmeter. Sommarlinbanan öppen dagligen 1/7-27/8 mellan kl 10-17 från 1/7 - 27/8 och kostar 65 kr enkel eller 75 kr ToR. Då har ni ca 4 km till bron över syterbäcken mot Klippen och lika långt till till Viterskalstugan, med lätt vandring. En bra och lätt förstadags etapp om ni frågar mig.

/Marcus

Å andra sidan minns jag en solig vandring för några år sedan, upp genom björkskogen med myriader av smörbollar längs stigen...

Jörgen
 
Tärnafjällen

Det finns flera bra turer i Vindelfjällen, mina "hemmafjäll". Om man är bilburen och således behöver landa på samma plats man startade har jag två rundturer att föreslå:
1-Från Ammarnäs: AMMARFJÄLLET RUNT
Kungsleden eller längs Vindelälven till Rävfallet -> längs Vindelälven till Dalovardo -> Skidbäcksstugan - varifrån man har rätt kortt väg för en dagsutflykt upp på Ammarfjället som är en ödslig högplatå -> Tärnasjöstugan -> lång uppförsbacke Kungsleden tillbaka till Ammarnäs, man kan även gå norr om Tjulträsket om man har tält då går man mer i björkskog och bitvis på slutet enorma blomsterängar i varje fall i juli.

2- Från Hemavan: SÖDRA STORFJÄLLET RUNT
Hemavan, Kungsleden till Viterskalstugan fina tältplatser finns ovanför den i början av Syterskalet -> En extradag i fint väder är det värt att bestiga Norra sytertoppen 1760 m ingen svårighet annat än att vägen känns lång emellanåt, uppe kan man titta ner på Norra syterglaciären dryga 300 m nedanför och man ser bort till Ammarnäs - magnifikt! -> genom Syterskalet lämna sedan leden och gå på ej allt föär lågh höjd söderut till Tärnaglaciären som man kan komma alldeles intill, varning för fallande is,-> sedan fortsatt söderut till Valletjåkkå rastskydd -> därifrån antingen upp över Mortsfjället vilket intye är så ansträngande från det hållet eller vidare mot sydväst det går en vinterled där som man kan följa med förstånd till en sjö som jag inte kommer ihåg namnet på ovanför Laisaliden -> tillbaka till Hemavan

Tur två har jag gått på tre da´r när vi skulle visa fjällen för en stockholmskille som just kommit till Ume´ vi körde nog lite hårt då, har sedemera gått den med hund och mina mellanstadiebarn med tre övernattningar. Upp till Syterskalet hinner man på en halv dag, det brukar vara bra att inte ta den längsta sträckan som nr 1.

Ha det bra!

Göran Lundin Umeå
 
Tack för alla bra tips på rutter i Vindelfjällen. Ska se om jag kan övertala min gubbe att vara ute lite fler nätter än först planerat. Ammarfjället runt intresserar mig.

För tillfället rekar jag tält och tittade lystet på ett Helsport Rondane 4 men prislappen var inte lika rolig...det andra tält som jag tycker verkar passa våra behov, tre schäfrar och två vuxna, är Nallo GT 4 som jag hoppas kunna hitta begagnat. Stor absid är ett måste så man kan torka av hundarna innan de släpps in i tältet.
 
Ammarnäs-Hemavan

Jag vandrade ammarnäs-hemavan för några år sedan. Helt underbart, det kan jag varmt rekommendera. Vi han även upp på norra sytertoppen under en "vilodag". Tror att vi var borta en vecka. Tärna sjön är underbart vacker...vi gick dock i juli i strålande sol...vet inte hur myggen är i augusti.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
thelizardking Första fjällvandringen i augusti/september Fjällvandring 15
Jonity Första vandringen utanför led. Fjällvandring 26
Mickebrodd Första fjälltur. Tips? Fjällvandring 5
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
JNybbe Första vandringen någonsin, själv dessutom! Fjällvandring 9
ddoo första vandringen, vars? :) Fjällvandring 8
Bondmoran Första vandringen i Idre - VILL MER Fjällvandring 11
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Stenelaw Första fjällvandringen med barn Fjällvandring 9
nisseni Första Kebne-turen Fjällvandring 2
Hemskis Fjällvandring första veckan i juni Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Punka Vandra i Norge i sommar - första gången. Fjällvandring 5
acrid Blåbär på första turen - Grövelsjön i sep Fjällvandring 5
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
veni Första Sareksvandring Fjällvandring 24
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
Kottisch Första fjällvandringen Fjällvandring 11
adesse Första vandringsskorna... Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
backeby Första gången, för svår vandring? Fjällvandring 7
Norris När gjordes Stora Sarektraversen första gången sommartid? Fjällvandring 6
waltruz Första fjällturen med vandring och fjällfiske. Tips tack! Fjällvandring 4
labbman Kommentarer på min första fjälltursplanering Fjällvandring 27
rödräven Första fjällvandringen i sommar Fjällvandring 40
Evajar SAREK för första gången Fjällvandring 6
Unnah Min första vandring Fjällvandring 5
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
fetgris Helags - första gången i fjällen Fjällvandring 6
zeddo Första fjällvandringen. Fjällvandring 40
christoffer_w Första lång vandring Fjällvandring 16
Fantomax Hjälp med första vandringen! Fjällvandring 6
maskrosfjun mot kebnekaise första dagen eller stanna i nikkaloukta? Fjällvandring 7
laserlars Äventyr i skogen, första gången Fjällvandring 104
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
egilviking Jämtlandstriangeln första gången Fjällvandring 10
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
mm123 Kebnekaise för första gången, tips? Fjällvandring 19
Charlotte_LL Första vårvintertur i Sarek - tips? Fjällvandring 12
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.