Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL?

Min partner har inga kängor över huvud taget, och jag skulle vilja börja med ett par för plusgrader, t.ex. såhär års. Viktigare att de är lite vattenavvisande så de inte blir blöta av att gå med i skogen såhär års.
Funderar på typ XXL, typ 700kr, om det finns något. Är det dumt, när steget till instegskängor från Haglöfs börjar runt 1200kr?
 
Problemet med blöt/fuktig skog och kängor så här års är, enligt min erfarenhet, att det mesta blir blött. Det brukar behövs ett par rejäla kängor eller gummistövlar för att hålla fötterna torra om man traskar runt i skogen den här årstiden.
 
Du kan nog hitta kängor runt tusenlappen på exempelvis XXLs reor som kan fungera utmärkt till att knalla runt i skogen med. De flesta kängor i den prisklassen brukar ha Goretex-membran som funkar några timmar upp till en dag beroende på hur blött det är. Impregnerar ni även kängorna så håller de några timmar till.
Jag har ett par North Face som på rea kostade 599:- vill jag minnas även om det var några år sedan som funkar utmärkt till vardagligt bruk och dagspromenader i skogen. Så håll ögonen öppna! Och det viktigaste är att de sitter skönt på hans fötter trots allt.
 
Jag skulle tro att du får "mer känga för pengarna" ( i det fall som priset är viktigt) genom att kolla runt lite på andra ställen än just XXL. Decathlon har en del kängor i "nybörjar"-modeller (eller instegsmodeller). Varusteleka har ju en _mängd_ kängor (och ofta från märken som Haix, Jalas och Meindl) till bra priser - och ännu bättre priser när grejerna använts och säljs som militärt överskott. (Jag såg där väldigt bra kängor för mellan 500 och 700kr, från Schweiz respektive Tyskland, sist jag kollade). Å andra sidan - jag är osäker på om det hinner komma fram före jul om du beställer därifrån just nu.
 
Så här års? Var det bara hos mig det var -17 igår kväll?

Vilken prisklass? Mina Meindl Dovre https://www.outdoorexperten.se/p-39...je6QXl_WH9ckeN83S3HjxlGk1WKVw1eBoCmpwQAvD_BwE
kostar ca 3700 kr. Jag fick dom försent för att hinna testa dom under höstens älgjakt. Däremot så håller jag på att gå in dom och jag kan bara lovorda dom. Dom sitter bra på fötterna och på vaden.
Jag bor själv i Kalix och hade -12 igår kväll.:)

Jag förslår att du provar olika modeller och fabrikat så får du se vilka som passar och känns bäst på dina fötter.:)
 
Exakt vad du/ni ska välja får ni ju själva bestämma. Min erfarenhet är att kängor med mycket tyg, mocka plast håller vätan från lera och regn ute sämre samt att det är väldigt svårt att få skorna rena/täta igen.
Jag föredrar själv kängor som är i skinn material, som går att fetta/putsa samt skölja av under en kran, så är de bara att använda igen.
Ett förslag som inte kostar skjortan och som fått goda betyg är nedanstående länk skinkängor för 800:-, alt är att handla begagnat problemet är då att det är svårare att prova olika storlekar. Jag har köpt beg lundhags på tradera till både mig själv, och mina barn, för billiga summor, men tror den tiden är förbi delvis då priserna trissas upp av många friluftsintresserade. Decathlon har någon annan redan nämnt de har mycket utrustning och skor/kläder som håller bra, men då är det svårt att prova om man inte bor i Sthlms trakten.

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skor/fritidsskor/boots/vandringskangor-009414/
sko.jpg
 
I den prisklassen vandrar jag hellre i ett par bra gummistövlar med en bra socka ovanpå en tunnare i nylon. De ska inte underskattas i nuvarande Stockholmsklimat. Blöta och fodrade kängor tar evigheter att torka så jag tycker det är riskabelt på en flerdagarstur. Desstom är ju alla våra stigar rätt sönder/upptrampade och leran letar sig gärna långt upp på vaden när man går här omkring. Ett par gummistövlar är lite mer bekymmersfria, bara spola av när man kommer hem.

Annars instämmer jag i att man bör passa sig för allt för mycket membran. Lite lera eller dy och underhållsarbetet är en plåga samtidigt som de sällan blir helt täta igen. Läder är enklare, hållbarare och mer pålitligt. Andas sämre men det har jag sällan upplevt som ett stort problem mer än mitt i stekhet sommar och då går jag helst i skor.
 
Det låter som om ni kommer att använda kängorna någon dag per helg, och sedan får de torka inomhus flera dagar.

Jag tycker att något på rea från XXL (som du kan prova) borde fungera tillräckligt bra. För enklare promenader behövs inget mera avancerat så länge skorna passar.

Det går att lägga många tusen på kängor. Det är inte alltid nödvändigt. Om du verkligen ska vandra flera dagar i rad, speciellt utan tillgång till skotork, så är fodrade billiga kängor ingen höjdare -- men du behöver inte världens "bästa" kängor för att komma ut i naturen.

Köp också riktiga linerstrumpor och sockor. Det brukar göra det skönare att gå i kängor.
 
Det finns många kängor som kan passa. Är de inte för fjällvandring eller för turer över flera dagar finns ännu fler alternativ.

Däremot så är det väldigt individuellt vilka kängor som passar.
Har han breda eller smala fötter? Gillar han styva sulor eller sportigare modell? Vissa kängor är gjorda för att gå i stenig miljö med packning och andra kan vara enklare att röra sig smidigt i. Vill han kunna gå vart som helst i skogen i ett par plusgrader eller kommer han huvudsakligen följa markerade leder och ta sig tid att gå runt mossar och stora lerpölar m.m.?

Oavsett så se till att du kan byta dem. Kanske är ett presentkort bättre? Kanske kan ni hjälpas åt att hitta bra kängor åt honom efter julafton?
Att välja ett par kängor för 700 som sitter riktigt bra och som är av en modell som passar bärarens önskemål är mycket bättre än ett par kängor för 1500 som inte sitter perfekt.

Ullstrumpor är också ett riktigt lyft för kängorna! Det är vanligt att köra en tunn ullstrumpa innerst och en tjockare ullsocka utanpå. Minimerar skav, håller foten varm, suger upp fukt så att foten känns torrare och om olyckan är framme och kängan tar in vatten kan man byta ullsockarna till torra så känns det bra igen. Ska man köra med tjock ullsocka i kängan behövs mindre foder, och lite mer plats inuti. Kanske kan han få sockorna på julafton och välja kängorna från butik? Eller webbutik, de brukar ha gratis frakt för byten.
 
Du har redan fått många bra råd och julhelgen är över... men här ett tips till, som kan vara användbart även efter att ni valt/köpt ett par kängor: pimpa med bättre innersulor :)
Det är förvånansvärt hur kassa innersulor man finner i enklare, men även en del dyrare kängmodeller. Dåligt/fel stöd, men framför allt plastiga/svettiga, som fort blir kalla och blöta "inifrån". Jag byter regelmässigt till ullfiltsulor (som värmer/isolerar även om de blir fuktiga) och det är enorm skillnad på komforten. De helt platta kostar ju försumbart och funkar fint om man inte ska gå långt och/eller bära tungt (alternativt har starka fotvalv och inga tendenser till hälsporre). Men det finns också fina formade ull-innersulor i alla prisklasser, mer mer eller mindre sammanhållande hälskål och/eller uppbyggda valvstöd, om man känner att man behöver den hjälpen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...