Första kajakturen

Jag och en vän tänkte nu till sommaren ge oss ut på en 3 dagars tur med kajak i ett gäng lugna insjöar i närheten.

Sträckan är 55 km så de blir lite mindre än 2 mil om dagen och det är några åar som en kan glida ned i medströms, totalt 9km ungefär.

Det jag undrar över är, vi har aldrig varit ute och paddlat förut. Har provat på ytterst lite för några år sen men ingen längre tur. Båda är relativt vältränade överlag och seglat förut. Men är det så att vi tar oss vatten över huvudet med det här?

låter skönt

Borde väl vara lämplig premiärtur, behöver nog inte stressa utan har tid för pauser och kunna avvika från närmsta rutt om ni ser något intressant,

Paddla åar kan ju vara lite lurigt om det är strömt eller smalt (styrning kan bli lite sämre medströms).

glöm inte ta med riktig mat / dricka. I Kajak är det inga problem att lyxa till det lite då man oftast inte behöver tänka på vikt/volym, festa till det lite med förrätt / god dricka / efterrätt det smakar extra bra efter dagens övningar.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Låter väl inte orimligt. Inte så erfaren när det kommer till kajak, men jag och en kompis paddlade kanadensare några somrar på ungefär samma premisser, och det var inga större problem.

Jag och en vän tänkte nu till sommaren ge oss ut på en 3 dagars tur med kajak i ett gäng lugna insjöar i närheten.

Sträckan är 55 km så de blir lite mindre än 2 mil om dagen och det är några åar som en kan glida ned i medströms, totalt 9km ungefär.

Det jag undrar över är, vi har aldrig varit ute och paddlat förut. Har provat på ytterst lite för några år sen men ingen längre tur. Båda är relativt vältränade överlag och seglat förut. Men är det så att vi tar oss vatten över huvudet med det här?

55 km över tre dagar bör inte vara några som helst problem om ni är normalt tränade. Dalslands kanotmaraton är 55 km långt, och de som tar det lugnt och paddlar "tröga" kajaker tar sig i mål på 10-12 timmar. Se till så att ni sitter bra och behärskar de kajaker ni tänkt paddla i bara.

Ha en trevlig tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips