Första kajakturen

Jag och en vän tänkte nu till sommaren ge oss ut på en 3 dagars tur med kajak i ett gäng lugna insjöar i närheten.

Sträckan är 55 km så de blir lite mindre än 2 mil om dagen och det är några åar som en kan glida ned i medströms, totalt 9km ungefär.

Det jag undrar över är, vi har aldrig varit ute och paddlat förut. Har provat på ytterst lite för några år sen men ingen längre tur. Båda är relativt vältränade överlag och seglat förut. Men är det så att vi tar oss vatten över huvudet med det här?
 
låter skönt

Borde väl vara lämplig premiärtur, behöver nog inte stressa utan har tid för pauser och kunna avvika från närmsta rutt om ni ser något intressant,

Paddla åar kan ju vara lite lurigt om det är strömt eller smalt (styrning kan bli lite sämre medströms).

glöm inte ta med riktig mat / dricka. I Kajak är det inga problem att lyxa till det lite då man oftast inte behöver tänka på vikt/volym, festa till det lite med förrätt / god dricka / efterrätt det smakar extra bra efter dagens övningar.
 
Låter väl inte orimligt. Inte så erfaren när det kommer till kajak, men jag och en kompis paddlade kanadensare några somrar på ungefär samma premisser, och det var inga större problem.
 
Jag och en vän tänkte nu till sommaren ge oss ut på en 3 dagars tur med kajak i ett gäng lugna insjöar i närheten.

Sträckan är 55 km så de blir lite mindre än 2 mil om dagen och det är några åar som en kan glida ned i medströms, totalt 9km ungefär.

Det jag undrar över är, vi har aldrig varit ute och paddlat förut. Har provat på ytterst lite för några år sen men ingen längre tur. Båda är relativt vältränade överlag och seglat förut. Men är det så att vi tar oss vatten över huvudet med det här?

55 km över tre dagar bör inte vara några som helst problem om ni är normalt tränade. Dalslands kanotmaraton är 55 km långt, och de som tar det lugnt och paddlar "tröga" kajaker tar sig i mål på 10-12 timmar. Se till så att ni sitter bra och behärskar de kajaker ni tänkt paddla i bara.

Ha en trevlig tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
m490c Läget första delen av Nissan Paddling allmänt 7
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
PS-VKF Första målgång i K2-Bandet Paddling allmänt 0
svala Första köpet Paddling allmänt 3
Agadesign Första turen någonsin Paddling allmänt 7
Kajaktobbe Tips inför mitt första kajakköp Paddling allmänt 9
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
turist Nybörjarfrågor om första kajakköp Paddling allmänt 3
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
jampa2 Årets första paddeltur Paddling allmänt 1
Röjan Första pagajturen Paddling allmänt 0
hassex Årets första roll utan våtdräkt Paddling allmänt 7
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
jampa2 Årets första tur Paddling allmänt 11
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
flajjer Stockholm-Estland i kajak avklarad - första etappen Paddling allmänt 1
bogart Årets första tur... Paddling allmänt 5
fredrikn Mina tankar inför mitt första kajak köp... Paddling allmänt 13
hassex Dom första långfärdspaddlarna Paddling allmänt 3
paddla Äntligen första turen! Paddling allmänt 0
Årets första tur Paddling allmänt 0
Lasse Be Dricksvatten på kajakturen Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.