Första kängan, har jag gjort rätt?

Hej,
Nu har man börjat rört sig lite mer ute i naturen så jag köpte ett par kängor idag, köpte dessa:
McKinley Diamond Mid Aqx M outdoorsko

Jag köpte någon impregreringssprej och även wax.
Jag sprejade hela skon en gång och plösen samt sidorna två gånger.
Jag använde wax över hela skon förutom plösen och sidorna, men på något sätt känns detta fel trots att dom på intersport rekommenderade det.
Känns som att det är överflödigt att först köra sprej och sedan waxa skon på något sätt.

När jag waxade så tog jag lite på fingret och smörde runt i en cirkulerande rörelse, såg till att det inte blev för fett så att det blev överblivet wax så att säga, försökte få det så jämt som möjligt över skon och i alla "hörn".

Ska gåin skon i veckan ute lite lätt bara, så tänkte att jag får waxa på den i slutet av veckan igen efter man har rengjort den, inte förens nästa vecka som man ska ut i skogen på "riktigt" så att säga.

Varför räcker det inte bara att waxa hela skon utom man måste ha någon sprej med?
Varför inte waxa plösen och sidorna?
Ni ser på bilden nedan ( länken ) vad för slags tyg det är på sidorna nere vid sulan., plösen består av samma på ett ungefär.

Bild:
http://www.intersport.se/Root/inRiver%20Resources/140024043715442026.png


Det var detta wax jag köpte till:
http://www.intersport.se/produkter/springyard-skovax-p76750?farg=76751

och denna sprej:
http://www.intersport.se/produkter/springyard-waterproofer-impregneringsspray-p92136?farg=92137
 
Det ser ju ut att vara någon slags variant av gore-tex?
Då behöver du egentligen inte behandla dom alls till en början. Vaxet bör man endast använda på läderdetaljerna...
 
Det ser ju ut att vara någon slags variant av gore-tex?
Då behöver du egentligen inte behandla dom alls till en början. Vaxet bör man endast använda på läderdetaljerna...

Hej,
Nej, det är inte gore-tex.

Vaxet bör ju försvinna från dom delar som inte är läder efter en liten tid antar jag eller?
Kände på skon lite nu, och det verkar som att det är läder överallt förutom i nederkant mot sulan och plösen, men jag kan ha fel med, verkligen svårt att urskilja.

Fick detta vax med skon och även sprejen, så jag har redan behandlat dom en gång nu.
Dom i butik sa att man skulle göra det.

Skon är väll inte försämrad / förstörd om jag har råkat haft vax på delar som inte är läder?
 
Det verkar vara en variant av gore-tex med samma funtion iaf...
Om man smörjer det med vax har du nog förstört andasfunktionen i materialet.
Detta är tyvärr vad jag tror men någon med större kunskap än mig kanske kan fylla i?
Om jag har rätt borde du få byta ut skorna eftersom biträdet gett dig felaktiga instruktioner.
 
@rJohansson

Jag tycker mig också det se ut som nått funktionsmatrial kängan är gjord av, waxar man då in det så stängs porerna och det andas inte på samma sätt längre.
Jag personligen har aldrig gillat funktionsmatrial i kängor tycker det läcker in alldeles för mycket.
Så jag tror dock att waxet du köpte var tanken att det bara skall användas på de få läderdetaljer som finns på kängan.

Sprayflaskan däremot skall jag inte uttala mig om, utan att det verkar vara ett klassiskt impregneringspray som används på typ allt för att göra det något mer beständigt. Hur detta påverkar kängan vet jag ej.

Men på en läderkänga brukar man ett par gånger per säsong fetta in kängorna, med uppvärmt fett så att det nästan blir rinnande. Låta kängorna stå över dagen för att sedan puttsa bort överblivet fett som inte trängt in i kängan. Därefter använder man wax som ett yttre lager för att både skydda kängan.
 
Goretex(eller annat märke) skor ska ha ett vax utan fett. Det löser sig de andas bara mindre .
 
@rJohansson

Jag tycker mig också det se ut som nått funktionsmatrial kängan är gjord av, waxar man då in det så stängs porerna och det andas inte på samma sätt längre.
Jag personligen har aldrig gillat funktionsmatrial i kängor tycker det läcker in alldeles för mycket.
Så jag tror dock att waxet du köpte var tanken att det bara skall användas på de få läderdetaljer som finns på kängan.

Sprayflaskan däremot skall jag inte uttala mig om, utan att det verkar vara ett klassiskt impregneringspray som används på typ allt för att göra det något mer beständigt. Hur detta påverkar kängan vet jag ej.

Men på en läderkänga brukar man ett par gånger per säsong fetta in kängorna, med uppvärmt fett så att det nästan blir rinnande. Låta kängorna stå över dagen för att sedan puttsa bort överblivet fett som inte trängt in i kängan. Därefter använder man wax som ett yttre lager för att både skydda kängan.

Det verkar vara något som heter AquaMax Elite, men något form av membran är det i skon helt klart.
Men jag ser inte hur vaxet kan ha förstört dom?
Ev. att dom fungerar sämre ett tag tills vaxet har nöttsbort men sen lär dom väll fungera igen eller?

Smörje inte in sidorna och dom delar som man klart och tydligt såg att skon andades ifrån så som på sidan.


Goretex(eller annat märke) skor ska ha ett vax utan fett. Det löser sig de andas bara mindre .

Okej, lite så jag tänkte just nu med att det löser sig med tiden när vaxet avtar så att säga.


Till dig några inlägg högre upp, tack för hjälpen.
Det känns inte som att jag kan lämna tillbaka skorna som att det delvis är mitt ansvar att kolla precis hur man gör.

Får ta och fråga lite på naturkompaniet idag, tänkte kolla på ett par fjällräven vide pro byxor verkar riktigt sköna och bra.
 
gör nog varken från eller till,
goretex (och dylika membran) är ändå täta som en svart plastsäck
;-)

ska man vaxa ett par goretex kängor så
behövs ytterst tunt,tunt,tunt med vax (specialvax)
 
gör nog varken från eller till,
goretex (och dylika membran) är ändå täta som en svart plastsäck
;-)

ska man vaxa ett par goretex kängor så
behövs ytterst tunt,tunt,tunt med vax (specialvax)


Jo jag har förstått det nu, problemet är att jag har redan vaxat dom en gång.
Men det nöts nog bort får jag hoppas.
 
Skall du använda kängorna till vandringar vid torrt eller lätt fuktiga förhållanden behövs nog bara sprayning för att hålla skorna i skick. Skall du däremot använda kängorna vid ex fjällvandring där du utsätter dem för mer blöta och kladdiga förhållanden är det nödvändigt att skydda lädret och fodret från att bli blött. Tyvärr sitter membranet på alla n-tex skor och kängor närmast foten vilket innebär att läder och stoppning inte är skyddade för fukt. Fodrade kängor som blir blöta tar låååång tid att få torra;)
 
Skall du använda kängorna till vandringar vid torrt eller lätt fuktiga förhållanden behövs nog bara sprayning för att hålla skorna i skick. Skall du däremot använda kängorna vid ex fjällvandring där du utsätter dem för mer blöta och kladdiga förhållanden är det nödvändigt att skydda lädret och fodret från att bli blött. Tyvärr sitter membranet på alla n-tex skor och kängor närmast foten vilket innebär att läder och stoppning inte är skyddade för fukt. Fodrade kängor som blir blöta tar låååång tid att få torra;)

Dom är ej fodrade, ska gå i myr-aktiga förhållanden men delvis torra också.
Skall iväg på vandring om ca 1 månad och vara ute i ca 1 vecka.

Har inte vaxat in delarna i nederkant av skorna vid sulan pga. det såg ut som att vara "luft hål" vilket jag misstänker är membranen då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Imp Första skal kängorna Kläder 18
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Första vandringen med meshskor. Kläder 2
annakato Första skaljackan :) Kläder 6
Kajsa N Första veckan i sommarfjäll! Kläder 1
estetdrägg Första reflektion från ITABs softshell ultimate Kläder 1
dajo Kalsonger som i första hand andas och inte värmer. Kläder 47
tsarpjotyr Docksta Sko Höga Kusten-kängan Kläder 1
100826 Lundhags Park kängan. Kläder 2
rJohansson Fel på kängan? Kläder 10
Fjällvinden Gronell kängan ? Kläder 1
kvaark vårda kängan sasta kaira? Kläder 1
Birnir Välja rätt kängan, hjälp! Kläder 7
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
j_felix Högt eller lågt skaft på kängan Kläder 5
mattias_uno Jörn kängan Kläder 19
umehume Vård av m/90 kängan? Kläder 25
MaSt Jörn Kängan Kläder 0
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
arvidsson.anna Någon som har erfarenhet av Klättermusen Atle 2.0? Kläder 4
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
FruNalleman Luddan - nån som har erfarenhet? Kläder 3
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
LB414 Lundhags Fjell Shell, någon som har erfarenhet? Kläder 3
niklasaxelsson Klättermusens storlekar, vad har hänt? Kläder 12
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
erpan Mountain works, har dom tummat på kvaliten? Kläder 4
Peter S Salomon XA Pro 3D Ultra - någon annan som har råkat ut för detta? Kläder 17
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
pelka Någon som har testa dom här? Kläder 2
owahlund Har du problem med fuktiga fötter? Kläder 35
bionicon Har Meindl Vakuum samma bredd och längd som Meindl Borneo? Kläder 0
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
chinerunner någon har slitit bort dörren på Norhstar Kläder 1
Papadopo Har någon provat North Ice från Erätukku Kläder 2
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
acr32 Haglöfs har släppt sin nya kollektion Kläder 1
estetdrägg KMs mithril har fått bättre ficka...och är felmärkt?!? Kläder 0
Lischke Byxor när man har en rejäl kagge. Kläder 6
valtteri Har någon erfarenhet av Ortovox merinoprodukter? Kläder 4
liquidmonkey Vad heter dom har????? snälla... Kläder 18
cancerman storleken har betydelse Kläder 1
jiana Har någon testat Tierra Creek Lady? Kläder 0
eplstas Dunet har klumpat ihop sig, något man kan göra? Kläder 11
Tommy125 Någon som har erfarenhet av Graninges fodrade kängor? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.