Första förband

hej, någon som vet var man kan köpa försvarets första förband? eller om det finns något som är bättre än försvarets.
 
Det kan finnas på vissa överskottslager, men då kan du även få äldre versioner.

Mina erfarenheter är att försvarets är mycket skörare än ex Cederots blodstoppare när man lägger det. Dock är det positivt att om du själv gjort lumpen eller på annat sätt känner försvarets materiel använder detta eftersom du är van vid prylarna. Jag tycker Cederoths är för dyra för att jag ska träna och "slösa" med dem såsom man kan behöva när det verkligen gäller. Därför kör jag med försvarets, jag kom över en låda med 100 st för 150:- så det är bara att slösa :)
 
inte försvarets på apotek, då får du nöja dig med cederoths
du kan ju kolla på surplus.se och andra överskottssidor, men jag har inte sett det ofta.
 
Försvarets civila modell heter, Kombi/Tryckförband (försvarets modell). Finns att köpa tex.
http://www.sstc-butiken.nu/ klicka på sjukvård, förbandsmaterial, där hittar du förbandet.

Det finns många olika förband att köpa, Cederoths förband blodstopparen och Akla kombi är båda bra att arbeta med. Det finns även Norska Snugg, som är ett självhäftande förband.

Det som jag kan tänka är bäst med försvarets förband är omslaget, som skyddar förbandet mot
väta. Cederoths förband kan bli blöt då det inte är vattenskyddat (skydd mot regn har det).

Jag har själv använd båda i skarp läge, båda gör sitt arbete. Allt handlar om vilken situation...

Jag skulle rekommendera dig att ha båda versionerna och även den mindre blodstopparen.

Det finns även specialförband som Israeliska förband som är till för att lätt kunna lägga avsnörning. Det är bara att söka på nätet.

Det finns färdiga paket att köpa för friluftliv som är bra att ha med sig när man är ute.
 
Inlärning och överinlärning

skarpt så kallas det av vissa för 5e förbandet, de första fyra brukar man schabbla med om man inte har rejäl överinlärning. Läs gärna Boel Jönsson om lärande och befäst lärande. FMs 40 h i sjv är inte lite men ibland för lite, åtminstone för vissa....
Har gått att köpa på Apoteket, fast jag har fått mina.
Bättre enligt IMHO är Akklas MC-sats, bl a 2 1a förband mm.
 
Försvarets första förband har tillverkats av Akla och borde motsvara följande produkt : http://www.akla.se/consolo/viewXml....orsta-forband/kombitryck-forband-20x20-cm.xml

Fördelen med försvarets första förband är att det är en tjock vattentät påse. Klarar därför många år i ryggsäcken utan att man behöver vara rädd att den inte ska vara steril längre. Cederoths första förband funkar bra hemma eller på arbetsplatsen där man her en ren och fin miljö utan regn, jord och lera.
 
Senast ändrad:
snugg <> FF samt påsen...

Försvarets civila modell heter, Kombi/Tryckförband (försvarets modell). Finns att köpa tex.
http://www.sstc-butiken.nu/ klicka på sjukvård, förbandsmaterial, där hittar du förbandet.

Det finns många olika förband att köpa, Cederoths förband blodstopparen och Akla kombi är båda bra att arbeta med. Det finns även Norska Snugg, som är ett självhäftande förband.

Det som jag kan tänka är bäst med försvarets förband är omslaget, som skyddar förbandet mot
väta. Cederoths förband kan bli blöt då det inte är vattenskyddat (skydd mot regn har det).

Jag har själv använd båda i skarp läge, båda gör sitt arbete. Allt handlar om vilken situation...

Jag skulle rekommendera dig att ha båda versionerna och även den mindre blodstopparen.

Det finns även specialförband som Israeliska förband som är till för att lätt kunna lägga avsnörning. Det är bara att söka på nätet.

Det finns färdiga paket att köpa för friluftliv som är bra att ha med sig när man är ute.

Jag tycker inte det är rättvisst att jämför snugg, som på apoteket säljs som spen-förband. Nej, inte militära spaningsförband utan täckfrband för kors ommande spenar. Snögg/snugg är täckföband och inte blödningsstoppare om du frågar mej - men å andra sidan ett synnerligen bra täckförband eftersom det inte fastnar i korppshår utan i princip bara på "sig själv" oc tål vatten bra.

Försvarets första förbandär packat tätt fån fabrik men det kräv inte så många militära fältveckor innan det är punka på påsen enligt min erfarenhet. Det öppnar sig i skarvarna men å andra sidan är militärt friluftsliv normalt mer ålande, krypande, hastiga hopp mot marken och tryck mt fickor med prylar i än mitt civila friluftsliv så första förband i höger benficka på grönspräckliga byxor får utstå mera än civila sjukvårdsväskan.

Så FMs första förand är tåligt och bra men inte oförstörbart i sin påse.

Vill också påminna om "strips" som jag absolut tycker hör hemma på turen. Strips ~= Smala remsor av tejp som effektivt drar ihopa t ex skärsår.

/Patrik
 
Bind Tips

En bra slags binda är en som heter Mollelast Haft, bra blodstoppare, stödjande, resårbinda. Klistrar "sig själv". Finns i olika bredder på apotek
 
skarpt så kallas det av vissa för 5e förbandet, de första fyra brukar man schabbla med om man inte har rejäl överinlärning. Läs gärna Boel Jönsson om lärande och befäst lärande. FMs 40 h i sjv är inte lite men ibland för lite, åtminstone för vissa....
Har gått att köpa på Apoteket, fast jag har fått mina.
Bättre enligt IMHO är Akklas MC-sats, bl a 2 1a förband mm.

Fast det borde väl gälla alla blodstoppare och första förband, även fast försvarets är lite väl skört i gasväven. All övning ger färdighet, och känner man situationen samt förbandsartikeln blir det alltid lättare.

Förr när jag drillade mina scouter i sjukvård använde vi återanvändbara bindor etc, sen fick jag fatt i ovannämnda FM-förband. Jag tror det är bra att öva med skarpa grejer, även om det finns en ekonomisk vinst i att lära sig grundläggande med andra artiklar. När man gång på gång bryter förband, är det också lättare att inte bli dumsnål när det verkligen gäller. Det är helt IG att stå och vela för att man är osäker på om "det verkligen behövs". Vad jag menar med det är att det är träning och praktik som verkligen behövs, sen är det skit samma vilket fabrikat du använder. Tillslut kan du lägga effektiva förband av bindor, tamponger och en halsduk :)

"Det finns även specialförband som Israeliska förband som är till för att lätt kunna lägga avsnörning. Det är bara att söka på nätet."

Är man ute efter avsnörande förband har detta fått bra kritik. Det ska vara enkelt att lägga på sig själv, men man bör läsa på innan man börjar gå runt med ett sådant eftersom bieffekterna kan bli otäcka om det inte hanteras korrekt.
http://www.tacticalgear.se/ (sök efter CAT)
 
Fick inte fram just sidan men jag antar att detta är av samma typ som varje soldat i Utlandsstyrkan har med sig i fickan.

Angående Första förband och inköpsställen, varför inte ringa till närmsta Hemvärnsförband och fråga? kanske kan man få köpa en låda..
 
inte handla med statens mtrl...

Fick inte fram just sidan men jag antar att detta är av samma typ som varje soldat i Utlandsstyrkan har med sig i fickan.

Angående Första förband och inköpsställen, varför inte ringa till närmsta Hemvärnsförband och fråga? kanske kan man få köpa en låda..


Jag hoppas inte du lyckas med detta då hemvärnet inte är någon försäljningsorganisation och inte ska handla med av skattebetalarna betalda grejor.

Vill du öva rejält på sjukvård med försvarets utrustning så gå med i röda korset och kanske sedan krigplacera dig som hemvärnssjukvårdare.

/Patrik, reservofficer och extra hemvärnsman
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...