Första cykel Cannondale CX 9 105

Hej!

Går i tankarna att köpa mig en cykel. Cykeln ska som komplement till konditionsträning och trevliga cykelutflyker.

Jag är helt ny på området men har sökt runt på nätet och läst en del. jag fastnade för den här Cannondale CX 9 105 årsmodell - 09 vad tror ni om den till mitt ändamål?

Går det att få skivbromsar till den?

Användningsområde
-Asfalt
-Lättare grusvägar

Vad ska jag tänka på? några fler tips och ider.

Tack på förhand

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den fungera säkert till vad du tänkt dig, men skivbromsar finns den inte med.
Om inte fart är det viktigaste så kanske du ska kolla på en treeking cykel med skivbromsar tex. http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/model-9TK2.html skärmar och pakethållare gör den nog lite mer användbar än bara till träning och enkelt att få med sig utrusting på utflykter.

fart är ganska viktigt faktsikt och paket hållare behövs inte utan cyen kommer bara användas för tempo träning och en del lugnare cykling.

fart är ganska viktigt faktsikt och paket hållare behövs inte utan cyen kommer bara användas för tempo träning och en del lugnare cykling.

Ska du köra tempoträning ska du väl ha en tempocykel? :D
crono_white.jpg

bl a i inlägg två i denna tråd att mekaniska skivbromsar och racerbromshandtag inte är någon höjdare. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40938
Jag har ingen egen uppfattning om mekaniska skivbromsar.

Hydrauliska skivbromsar har jag på min vintercykel och de är verkligen utmärkta.

Thure
Rent förtal av mek skivbromsar ;)

Jag kör med racerhandtag och mek skivor.
Med racerhandtag så är bromskraften med mek skivor bättre än racer- (och naturligtvis cantilever-)bromsar. De är rätt lätta att dosera (jämförtbart med en racerbroms).

Jämfört med mtb-broms:
Ett par bra inställda v-bromsar kan funka nästan lika bra (bromskraft).
Hydrauliska skivor är naturligtvis bättre än mekaniska.

Fördel med skivor är bromsverkan i blöta, snö et c.
Fördel med v-broms, racerbroms et c är att de är betydligt lättare och billigare.

Låter ju

rätt bra Håkan. Jag har inte avsikt att förtala men vill gärna höra lite för och emot.

Vilka modeller på bromsar skivor och reglage är det du har på din cykel? Vilken racerbroms är det du jämför med?

På min sommarracer som jag pendlar på i ur och skur ca halva året så sliter jag ned en hel del fälg.

Antar att det är en Crossram med skivbromsfästen du har.

Thure

rätt bra Håkan.

Vilka modeller är det du har på din cykel? Vilken racerbroms är det du jämför med?

På min sommarracer som jag pendlar på i ur och skur ca halva året så sliter jag ned en hel del fälg.

Thure

Hej har har inte köpt någton bike ännu, frågade cykel handlarn om jag kunde få cx 9 105 med skivbromsar men enligt han var de inte möjligt. därför frågar ja er! är sugen på cx9 med skivor på !

En cykel

som skall ha skivbromsar bör ha fram och bakgaffel som är avsedd för skivbromsar. Dessutom behövs förstås nav med uttag där man skruvar fast själva skivorna.

Därmed så blir det dyrt och krångligt att göra om en befintlig cykel för skivbromsar.

Thure

som skall ha skivbromsar bör ha fram och bakgaffel som är avsedd för skivbromsar. Dessutom behövs förstås nav med uttag där man skruvar fast själva skivorna.

Därmed så blir det dyrt och krångligt att göra om en befintlig cykel för skivbromsar.

Thure

okej tack för svaret får bli denna biken i allafall ja gillar den, blir den vita färgen av den! hoppas jag blir nöjd

Vilka modeller på bromsar skivor och reglage är det du har på din cykel? Vilken racerbroms är det du jämför med?
Mina samlade bromsningserfarenheter:
- Mek skivor Avid BB7 Road (2008) med Campa Veloce-handtag (2006)
- Racerbroms Campa Record med Record-handtag (2004) (div fälgar Mavic, Rigida, Campa)
- Racerbroms noname med Shimano bromsbelag (2007) och bromshandtag Shimano från 90-talet (på Mavic-fälg)
- V-broms XT med XT-handtag (1999) (Mavic keramisk fälg)
- Canti-broms Cane Creek??? med Shimano 105 bromshandtag
- Hydr. skivor Magura Julie (2007) med Julie bromshandtag
- Samt div. lånade med v-broms, canties, hydr skivor, Magura HS11

Japp!

Har snart kört ett år. Ffa pendling till jobbet, men lite crossträning har det blitt oxå, samt några km landsvägsträning. Cykeln väger ca 10,8 kg (om jag minns rätt), en racer är ju betydligt agilare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips