Förslag på vandring 8-14 juni?

Hej, jag ska med ett par oerfarna fjällvandrande vänner och min hund på en fjälltur runt den andra veckan i juni, och har lite svårt att komma på vart man kan åka.

Vill till kalfjäll och starta direkt över trädgränsen, samt gå en "slinga" där man slipper vända om och gå tillbaka samma väg. Har tänkt vara ute ca 4 nätter, och vi kommer att ha tält med oss. Då jag inte heller varit så mycket i fjällen vill jag gärna hitta en sträcka som känns lite oledad men där det är lätt att hitta vägen.

Vi har funderat på Trollsjön, men det verkar bara vara en dagsetapp och utan möjligheter för fortsatt vandring, stämmer det? Har tidigare varit på en vandring med start någonstans vid Riksgränsen där vi gick ner mot Abisko, vilket var helt underbart. Där tänker jag dock att det kan vara blött och snö kvar så tidigt på året. Vet inte heller hur man skulle gå då.

Det har även talats om Tjeggelvas, men jag tycker att det verkar vara mer ett fiskeställe än lämpligt för vandring. Någon som vet?

Skulle vara mycket tacksam för svar och synpunkter.
Mvh Ida
 
Det är nog rätt mycket vatten eller tillochmed snö i de norra fjällen, så det är antagligen Jämtland eller söderut som gäller om man vill vara någorlunda torr. I Jämtland/Härjedalsfjällen kan man nog få till en sexnättersrunda med start i t.ex. Storulvån som ligger ungefär vid trädgränsen.
 
Norska gränsen då?

Det känns inte riktigt aktuellt att fara så långt söderut, men jag förstår och delar era farhågor om att det kan vara aningen blött längre norrut.

Jag har fått ett förslag på att åka till berget Bäno nära Norska gränsen, där man kan lämna bilen vid Guoletisjavrre och gå upp mot en stuga och svänga av vid en bäck i närheten upp mot berget. Därefter kunde man tydligen gå längst bergstoppen och ta en bro över vattnet innan Sandviken, men svänga tllbaka upp på andra sidan av Bäno för att gå tillbaka på den sidan av toppen.

Det var tydligen även väldigt vackert i dalgången, så det var ett annat förslag att följa leden där. Kan någon förstå det jag skrivit? Någon synpunkt?
 
Trollsjön inte omöjlig.

Hej, Ida.

Det är fullt möjligt att starta vid Trollsjön och gå upp på Kärketjårro alldeles vid nordänden på sjön och eftersom det är en västsluttning så är det troligen ganska bart där i juni. Det är brant och man får leta lite väg men det är inte fråga om ens lätt klättring. Även kammen på Kärketjårro brukar vara ganska renblåst även på vintern så det borde inte heller vara något problem. Däremot kan det vara svårt att hitta rätt på kammen om sikten är dålig. Bra kompassteknik nödvändig. Från toppen 1419 lär det däremot bli lite snöpulsning innan man når västsluttningen av Kuoblatjårro. Nere i Kårsaagge lär det inte vara några större problem i början av juni. Jag var på topptur i området runt 20 maj och mesta delen av Kårsavagge var barmark då.

Bosse
 
även om jag såg vad du skrev om söderut, så skulle jag ändå säga triangeln med utgångspunkt i storulvån. dels med tanke på snöläget och dels med tanke på sällskapets oerfarenhet. nu vet jag ju inte fysisk status på de andra, men det kan vara bökigt att gå oledat så pass tidigt på säsongen även för den erfarne. som du ser finns en del snö kvar vid helags, vid den tiden ni ska gå kommer det ändå finnas en hel del snöfält att korsa. jag och en kompis kommer gå vid samma tid som er och vi kommer mest troligt att gå triangeln, mest med tanke på snöläget längre norrut. lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
thocar Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...