förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas

Hej

Jag har fått en förfrågan om att rekommendera en tur i de svenska fjällen, under vilken man gärna även får tillfälle att fiska litet.

Då jag själv inte är någon som släpar med mig fiskespöt på mina turer, och nästan aldrig annars tar fram det för den delen heller, tänkte jag att någon här på detta forum kunde ge mig lite tips att vidarebefordra...?

Personerna (schweizare) det gäller som skall gå denna tur, är båda vana vandrare, dock ej med någon erfarenhet av de svenska fjällen. De har dock vandrat mycket i alperna.

Vilken tidpunkt är lämpligast? Område? Alla tips är upskattade.

MVH Martin

1: Padjelanta kanske? Fiske är tillåtet längs Padjelantaleden. Och om man vill ha lite högre fjäll så kan man ta en sväng in mot Sarek (fast där får man såklart inte fiska).

2: Vuoggatjålme (längs riksväg 95) är ett ganska känt fiskeställe. Kanske kan kombineras med en tur i Arjeplogsfjällen.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jämtlandsfjällen dvs Sylarna - Storulvån - Blåhammaren. Både mete, spinnare och fluga går bra
mvh Jorma

Tärnasjön vid Kungsledens södra del är en höjdare. Det finns både öring och röding i sjön. Lägg därtill en fantastisk vy. Kvällsfiske där, ojojoj...

Med länsstyrelsens fiskekort kan man fiska i sjön och kringliggande småsjöar. Kortet gäller även på några andra ställen längs leden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips