Förslag på 3-4 dagars vandring i Lapplandsfjällen

Hej,

Jag och min fru har lyckats få barnvakt några dagar i juli och planerar att vandra själva denna gång.
Vi har tidigare vandrat i Jämtlandsfjällen och är nu sugna på att prova Lapplandsfjällen. Tyvärr har vi inte så lång tid på oss som man skulle önska och jag har lite svårt att hitta något, som på papperet, ser ut som en lämplig tur. Tacksam alltså för förslag som i möjligaste mån matchar nedanstående önskelista:


# 3-4 vandringsdagar med 2-3 övernattningar under Vecka 29 (16-22 juli).

# Övernattningar i stuga (alternativt kombination av stuga och tält)

# startpunkt och slutpunkt ska kunna nås utan tillgång till egen bil (alltså tåg, buss, båt eller taxi - däremot vill vi inte åka helikopter).

# Dagspass på 15-20 km känns lagom, men naturligtvis är kortare pass OK om terrängen eller övriga pass motiverar det. Vi klarar pass som är längre än 20 också om det behövs.

# Det är helt OK för oss att stöta på en och annan annan vandrare och att gå ledat.


Någon som har ett bra förslag?

mvh
Thomas
 
Dag 1) Tåg till Låktatjåkka. Promenad upp till Låktatjåkkastugan.
Dag 2) (Ev Förmiddagspromenad utan packning (bara lunch) till utsikten ner i Kärkevagge.) Sedan söderut från Låktatjåkka ner genom Latnjavagge ner till Gorsavaggestugan.
Dag 3) Vidare till Abisko.

HåkanF

PS Läs gärna min berättelse från dessa trakter för att få en aning om naturen.

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm
 
Tack för detta tips - Känns minst sagt lockande efter att ha läst om området och tittat på bilderna i din artikel. Finns det någon anledning till att du avslutar vandringen i Abisko eller skulle man lika gärna kunna börja där?
 
thocar; sa:
Tack för detta tips - Känns minst sagt lockande efter att ha läst om området och tittat på bilderna i din artikel. Finns det någon anledning till att du avslutar vandringen i Abisko eller skulle man lika gärna kunna börja där?

Visst går det, men kolla tågtiderna. http://www.connex.se Väntar hellre på tåget i Abisko.

/Ulf
 
thocar; sa:
Tack för detta tips - Känns minst sagt lockande efter att ha läst om området och tittat på bilderna i din artikel. Finns det någon anledning till att du avslutar vandringen i Abisko eller skulle man lika gärna kunna börja där?
En start i Abisko innebär längre tid i björkskogen innan du är uppe på kalfjället (om du inte använder liften). Jag föredrar att ha björkskogen i slutet av vandringen. Annars är det ingen skillnad.

HåkanF
 
Ett tips

Det tidiga tåget (tågnr 94) med avgångstiden 16.58 från Stockholm stannar inte i Låkktatjåkka. Det stannar däremot i Vassijaure 3 km längre bort. Det är då bara att gå tillbaka till Låktatjåkka på den sk. Rallarstigen och sedan upp på fjället.

Mvh Björn
 
Dag 1) Tåg till Låktatjåkka. Promenad upp till Låktatjåkkastugan.
Dag 2) (Ev Förmiddagspromenad utan packning (bara lunch) till utsikten ner i Kärkevagge.) Sedan söderut från Låktatjåkka ner genom Latnjavagge ner till Gorsavaggestugan.
Dag 3) Vidare till Abisko.

HåkanF

PS Läs gärna min berättelse från dessa trakter för att få en aning om naturen.

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/972.htm

Lit uppföljning på det här inlägget:

Det blev ingen vandring 2007... 3 dagar efter denna tråds första inlägg pajade jag både främre korsbandet, ett ledband och menisken när jag spelade fotboll - så sommaren avslutades med kanotpaddling i Värmland istället för vandring i Lappland...

I år blev dock den planerade vandringen av och jag vill tacka för tipsen ovan som hjälpte till att hålla mig motiverad på sjukgymnastik och gympass under min rehabträning.

Vi gjorde följande tur sista vecka i juli:

Dag 1 (ankomstdag)
Turiststationen - "Tältlägret"
Vi kom till Abisko (via Kiruna och flyg) tidigt på kvällen, men ville ändå upp från skogen för första tältnatten och tyckte att tältlägret såg ut som ett säkert kort - vilket det också visade sig vara. Väl värt de extra 3 km åt "fel håll" morgonen efter.

Dag 2
Tältlägret - Abiskojaure
Denna dag ägnades åt en lätt vandring längs kungsleden efter att vi tagit oss ner från Tältlägret.
Den fina badplatsen vid sjön samt att vi inte ville bryta mot tältförbudet i nationalparken gjorde att vi valde att stanna och sova i Abiskojaurestugan natt två.

Dag 3
Abiskojaure - Latjnavaggi (via Kårsavagge).
Tidig uppstigning och sedan en, för oss, relativt ansträngande vandring över Boazacohka ner mot Kårsavaggestugan där stugvärden Olle rekomenderade Latjnavaggi-alternativet för att komma upp mot Låktatjåkka. Vi följde rådet och fortsatte upp till sjön där vi satte upp tältet.

Dag 4
Latjnavaggi - Gophasvaggi (via Måndalen)
Från början hade vi tänkt fortsätta norrut mot Låktatjåkka, men beslöt oss under morgonen för att istället ta vägen över Måndalen. Ett helt otroligt kargt och spännade landskap med väldigt mycket snö gjorde at vi inte ångrade oss. Sista tältplatsen blev sedan nere i Gophasvaggi någon kilometer söder om bron .

Dag 5 (avresedag)
Gophasvaggi - Turiststationen (via Njulla).
Vår buss gick från turiststationen på eftermiddagen så vi ägnade förmiddagen åt att ta oss upp för Njullas sydvästra sida längs leden och sedan ner med linbanan. Lunch på turistationen.

Vi hade alltså tre hela dagar + två halvdagar/resdagar till vårt förfogande. Som ni ser tog vi det mycket lugnt, och hade en fantastisk skön vandring på alla sätt och vis - speciellt Kårsavagge och Måndalen är platser som jag kommer att minnas länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
utpåtur Förslag på 5 dagars tur Niktaluokta-Abisko? Fjällvandring 13
shadowfire Förslag på 3-dagars tur Fjällvandring 3
veni Synpunkter och förslag på rutten Präststigen med en avstickare till Luohttoláhko Fjällvandring 26
ojl Förslag på 5-dagarsvandring? (utan snö!) Fjällvandring 2
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
overb Förslag på vandringsled Hardangervidda Fjällvandring 1
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Almijo Förslag på vandringstur Sarek/ Padjelanta? Fjällvandring 14
EmilieM Förslag på rutt i Abisko- Kebnekaisefjällen Fjällvandring 2
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
boelresor Förslag på fjällvandring ca 20 mil Fjällvandring 8
gustafg Förslag på vandring första veckan juli Fjällvandring 1
henbju Förslag på rutt för 1 månads vandring Fjällvandring 2
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
jensli Förslag på vandringtur? Fjällvandring 11
magwo Förslag på solotur, sista halvan av juni? Fjällvandring 10
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
BadCash Förslag på sevärdheter i Lappland Fjällvandring 7
Muppah Förslag på vandring 8-14 juni? Fjällvandring 6
Ninakanin Förslag på vandring i Sarek? Fjällvandring 15
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2
Roberth Förslag på en bra fjälltur tur i svergie Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
dacartman Förslag på vandringsled-tidpunkt Fjällvandring 5
mrfrogg förslag på vandringstur runt midsommar? Fjällvandring 3
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
Läraren Förslag på midsommarvandring Fjällvandring 7
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
troll_anna Förslag på 6-dagarstur i Sarek? Fjällvandring 2
Megin Förslag på turer från Ritsem Fjällvandring 2
larsn1 5-6dagars vandring i sverige/norge förslag? Fjällvandring 6
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
rickardl Förslag liknande sarek, ca 2v Fjällvandring 5
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
zzeezz Stugtur för snöskovandring förslag Fjällvandring 3
gustavåberg Förslag Abisko - kebnekaise???? Fjällvandring 4
rollebollen förslag ödslig men vacker vandring runt Abisko Fjällvandring 0
Gurr Tur förslag kebnekaise Fjällvandring 8
karl-petter Från Singi/Kaitumjaure till Tjuonajåkk - förslag? Fjällvandring 1
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
krustofski_gmx.com Abisko - Nikkaluokta Förslag för första dagarna... Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...