förseningar linjen abisko stckhlm

Hej, vi ska resa hem fran Abisko till Stockholm i september, undrar om taget fran Boden väntar om taget fran Abisko är för sent i Boden?
Vem har erfarenheter?
Tack för tipps
Sigi

Med mycket stor sannolikhet så väntar de så långt det bara är möjligt. Gissar att de allra flesta på tåget Abisko - Boden ska vidare med nattåget söderut.
Den enda gång jag varit med om en sådan försening så väntade de iallafall.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kanske speciellt när så mågna ska byta men annars trodde jag banverkets prio var att är man försensad så fortsätter man vara det och övriga tåg som är i tid får prio medan det som är sent får anpassa sig och blir mer sent. Heller få tåg med lägnre försening än många tåg med liten försening, så trodde jag tåg prioriterades. Det är nog enklare att tänka så också, det blir bara ett tåg med avvikelser jämfört med schemat som planerats.

Har man köpt en hel resa så löser de ju så man kommer fram, men inga löften om när, däremot kan man få tillbaka pengar vid försening, men förlorad tid man kan man ju inte köpa tillbaka.

/Patrik

[Kanske speciellt när så mågna ska byta men annars trodde jag banverkets prio var att är man försensad så fortsätter man vara det och övriga tåg som är i tid får prio medan det som är sent får anpassa sig och blir mer sent. Heller få tåg med lägnre försening än många tåg med liten försening, så trodde jag tåg prioriterades. Det är nog enklare att tänka så också, det blir bara ett tåg med avvikelser jämfört med schemat som planerats...]
Helt rätt, det är precis så det brukar vara, kör tågen som ÄR i tid och låt det redan försenade tåget stå tillbaka.
Dock fick jag för mig (när jag var med om just denna försening och pratade med tågpersonalen) att den här avgången var lite speciell då de inte kunde erbjuda något vettigt alternativ innan nästa dags nattåg som i sin tur redan var i princip fullt...

...men det förstås, TS skulle resa i september, kan ju vara så att det finns mer plats på nästa avgång och att det så dags på året är fler "tjänsteresenärer" med från Luleå och att man då prioriterar dem medan fjällturisterna får vänta.

Så det är säkrast att man tar höjd för alla tänkbara scenarion...som man (tråkigt nog) i allt högre grad behöver göra vid tågresor (min känsla, jag är gammal...😁)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips