Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vilken försäkring man behöver beror helt på vilka ekonomiska risker man vågar ta.
Om vi pratar klättring i Sverige så har du redan ett bra skydd med "fri" sjukvård, gratis räddningstjänst och en allmän sjukförsäkring.
Om du inte tycker dig klara på det som staten betalar vid långvarig sjukdom, tex förtidspension vid invaliditet så kan det vara bra med en olycksfallsförsäkring.
Vissa olycksfallsförsäkringar betalar ut ersättning för förlorad arbetsinkomst redan från dag ett vilket kan vara bra om ekonomin inte ens klarar några dagars karens från jobbet. Men i gengäld blir en sån försäkring kanske onödigt dyr jämfört med om du tar en försäkring med mindre fördelaktiga villkor.
Som sagt: Du har redan grunden till en bra försäkring genom socialförsäkringen. Sen är det upp till dig att fundera på hur din ekonomi klarar några dagars sjukfrånvaro, några veckors sjukfrånvaro eller livslång sjukfrånvaro. Det är bara du som vet hur dina förutsättningar ser ut och vilka risker du vågar ta med din ekonomi. För det handlar bara om pengar. Att det gör ont att slå sig kommer ingen försäkring skydda dig emot.
Går du med i en SKF-ansluten klubb så ingår ett visst utökat försäkringsskydd i medlemsavgiften. (Tyvärr inte så bra som man skulle kunna önska, men så länge du håller dig i Sverige är det fullt tillräckligt)
När det gäller vanliga olycksfallsförsäkringar så har åtminstone inte Trygg Hansas olycksfallsförsäkring något undantag för klättring. (Inte när jag frågade iallafall... ska jag tillägga för säkerhets skull)
Min olycksfalls och livförsäkring genom trygg hansa täcker all klättring. Frågade specifikt om detta innan jag tecknade den. Min version kostar cirka 250 kr i månaden. Då får jag en ordentlig hjälpsumma om jag skulle skada mig och inte kunna jobba. Om jag skulle trilla av berget och "göra helg" så att säga så skulle min fru och barn få en ännu ordentligare summa. Så att hon skulle slippa oroa sig över jobb i några år och kunna koncentrera sig på att överleva sorgen och komma tillbaka. Krasst men sant.
Tidigare hade jag Folksam hemförsäkring, inga problem med klättring där heller. Frågade specifikt inför en klätterresa till USA med tanke på deras sjukvård som kan dra iväg i pris..
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...